המבקר: "להגיד שקק"ל לא תבוקר - לא ראוי למאה ה-21"

מבקר המדינה יוסף שפירא: "אני אחל חד-צדדית בביקורת ואקבע מועדים לבוא למוסדות הקרן הקיימת כדי להתחיל בביקורת"

יוסף שפירא / צלם: איל יצהר
יוסף שפירא / צלם: איל יצהר

"לא אמתין אפילו לתוצאות הוועדה שראש הממשלה אמר שיקים, ועדה שטרם קמה למיטב ידיעתי, ואתחיל בקביעת הנושאים שקרן קיימת תהיה מבוקרת בהם. אני אחל חד-צדדית בביקורת ואקבע מועדים לבוא למוסדות הקרן הקיימת כדי להתחיל בביקורת", כך אמר היום (ה') מבקר המדינה, יוסף שפירא, בכנס שנערך בבית הספר למדעי המדינה של אוניברסיטת חיפה.

בכנס, שנערך לזכרם של פרופ' אשר פרידברג ז"ל וד"ר משה שני ז"ל, התייחס מבקר המדינה לטענות שנשמעו על כך שקרן קיימת לישראל היא אינה גוף ציבורי או בכלל גוף שמקבל את כספו מחו"ל, ולכן לא צריך להיות מבוקר.

"לבוא היום ולהגיד שקרן קיימת לישראל לא צריכה להיות מבוקרת, זה לא מתאים למאה ה-21. הקרן הקיימת לישראל מהווה מעין מדינה בתוך מדינה. הניסיונות הרכים להחיל את הביקורת על קק"ל נתקלים בהתנגדות עזה לא רק של הקק"ל. אני סברתי שיש להחיל הביקורת ויש שיתוף פעולה עם שרת המשפטים שהגישה הצעת החוק בנושא. הצעת החוק נדונה בועדת השרים לחקיקה וברוב של 5 נגד 4 ההצעה נפלה. שרת המשפטים מתכוונת להגיש ערר כדי להחזיר את הדיון בשאלה הזו".

עוד אמר שפירא בהקשר של קק"ל: "ההתחככות של פוליטיקאים, של שרים, חברי כנסת, עם אנשי הון יש בה בעיה מסוימת וקרן קיימת לישראל היא גם בעלת הון. תרצה תיתן 2.5 מיליארד שקל לשר אחד או שניים שיחלקו את הכסף כראות עיניהם. תרצה תיתן לגוף אחר. השילוב הזה של גוף ששולט על קרקעות וכספים רבים ויש לו קשר עם הרשות המבצעת, יש סכנה שהשיקולים לא תמיד יהיו עניינים".

כזכור, סוגיית הביקורת על הקרן הקיימת לישראל עלתה לאחרונה כאשר שרת המשפטים, ציפי לבני, קידמה הצעת חוק שתקבע כי קק"ל תהיה מבוקרת על ידי משרד מבקר המדינה בניגוד להיום. הצעת החוק לא צלחה את ועדת שרים לחקיקה וכמוה גם הצעת חוק נוספת שהוגשה שבועות מספר לאחר מכן באותו הנושא. למרות שהצעות החוק לא עברו, הצהירה שרת המשפטים כי היא תקדם את הגדרתה של הקק"ל לחברה לתועלת הציבור (חל"צ) כפי שקבע היועץ המשפטי לממשלה, וככזו תהיה קק"ל נתונה לביקורת.