כמה מרוויחים בוגרי מתמטיקה בשוק העבודה בישראל?

מצבם של תלמידי מתמטיקה בישראל הולך ונהיה גרוע משנה לשנה, אבל שוק העבודה דורש יותר ויותר כישורים מתמטיים ■ אילו עבודות מחכות לבוגרי החוג למתמטיקה, כמה ירוויחו בהן, והאם הבעיה היא הוראה לקויה או היעדר כישרון?

חשבון / צילום: שאטרסטוק
חשבון / צילום: שאטרסטוק

מתמטיקה נחשבה מאז ומעולם למקצוע שנוא ומאיים על רוב התלמידים, ולומדי המתמטיקה המצליחים תויגו כ"גיקים". דוח מבקר המדינה ל-2014 חשף כי בין השנים 2007 ל-2012 ירד שיעור הנבחנים בבחינות הבגרות ברמה של 4 יחידות לימוד ב-9%, ושיעור הנבחנים ברמה של 5 יחידות לימוד ירד ב-35%.

אלא שה"גיקים" שהצליחו במתמטיקה כל-כך בקלות, הופכים בבגרותם למבוקשים בשוק העבודה הרבה יותר מאלה שזנחו את לימודי המתמטיקה בתיכון: מעבר לכישורים המתמטיים הנדרשים למהנדסי תוכנה, לבוגרי מדעי המחשב ולמתכנתים - מקצועות מבוקשים בתחום ההיי-טק - בוגרי מתמטיקה בעלי ניסיון יכולים לעבוד בתחומים כגון עיבוד אותות, מהנדסי אלגוריתם, חקר ביצועים וכ-Data Scientist. לפי נתונים של חברות השמה בישראל, מפתח אלגוריתמים מתחיל בשכר ברוטו של 13-22 אלף שקל בחודש ובתפקיד ניהולי שכרו עשוי להגיע ל-37 אלף שקל בחודש.

היישומים של הידע במתמטיקה גולשים מעבר לגבולות המספרים: כך למשל, סטודנטים מהמחלקה למתמטיקה שימושית מ-HIT, מכון טכנולוגי חולון, פיתחו מודל מתמטי חכם שמאפשר לקבל מידע חדש מבדיקות דם ישנות, כדי לזהות נשאות של מחלת התלסמיה, שכן הבדיקה לא כלולה בבדיקות הגנטיות.

לדברי ד"ר ירמיהו קמינסקי, ראש המחלקה למתמטיקה שימושית ב-HIT, מי שבוחר ללמוד מתמטיקה שימושית - שבשונה ממתמטיקה עיונית מיועדת לפתור בעיות אמיתיות שבאות מעולם הכלכלה או עיבוד הנתונים - יכול לעבוד במגוון רחב של תחומים: ביניהם מוליטימדיה, כלכלה ופיננסים וסייבר סקיוריטי.

- איפה יכולים הבוגרים שלכם לעבוד?

"הבוגרים יכולים לפנות לשני סוגים של קריירה - או שהם יצטרפו לצוותים של פיתוח אלגוריתם בתעשייה כמהנדס אלגוריתם או כמתכנת בכיר, או שהם יבחרו ביישום אחר של המתמטיקה. אפילו בתעשיית התרופות נדרשים אנשים שיודעים לעבד כמויות גדולות של נתונים ולחלץ את האינפורמציה המתאימה. הבוגרים שלנו הם גם מועמדים מצוינים לעבודה בשוק ההון והפיננסים. אנחנו בקשר עם התעשייה ומסתכלים כל הזמן על התעשייה כדי לעדכן את תוכנית הלימודים".

חברת אשבל טכנולוגיות, המפתחת ומשווקת את תוכנת Priority לניהול הארגון, חווה מחסור בבוגרי מתמטיקה. לדברי ליאור ברט, סמנכ"ל פיתוח וטכנולוגיות בחברה, "כל חברה שמפתחת תוכנה מחפשת אנשים עם רקע מתמטי. גם מתכנתים, שחלק הארי של לימודיהם הוא מתמטיקה, אבל גם ממש בוגרי מתמטיקה. אנחנו מפתחים תוכנה לניהול הארגון ולייעול תהליכים.

"אחד התהליכים שהוא קריטי לכל ארגון הוא חישוב של תחזית ביקוש על סמך נתוני מכירות מהעבר. כדי לחשב תחזית ביקוש עושים חישוב במודלים מתמטיים לגמרי לא פשוטים. בקביעת תמחיר - צריכים להפעיל מודלים מתמטיים שמביאים בחשבון עולמות שונים של נתונים. גם בקביעת תזמון של שימוש במכונה - משאב יקר שהארגון רוצה לנצל בצורה הכי יעילה - יש שימוש במודלים מתמטיים".

גם בחברת CSR ישראל מחפשים עובדים עם רקע מתמטי במגוון תפקידים. "מתמטיקה פוגשים בכל הדיסציפלינות ובכל התפקידים", אומרת ענת לאופר, מנהלת הדרכה גלובלית, "יכולות מתמטיות גבוהות נדרשות בכל מגוון תפקידי ההנדסה הקיימים אצלנו, אבל גם במחלקת משאבי אנוש - אם זה בניהול תקציבים, משכורות, הטבות לעובדים וכדומה. אנחנו מחפשים מהנדסי חומרה מצטיינים בעיקר מהטכניון. כדי להיות מהנדס מצטיין צריך ללמוד לפחות 4 יחידות מתמטיקה בתיכון ומקצועות מתמטיים מתקדמים כחלק מלימודי ההנדסה".

- מה הערך המוסף של העובדים האלה לארגון?

"הערך המוסף מתבטא בחשיבה לוגית, יכולת אנליטית גבוהה, תפיסת מרחב, הבנה מתמטית וחשיבה מערכתית. כל אלה הם אבני היסוד של מהנדס טוב, ואנחנו זקוקים לטובים ביותר. יש כמובן גם אלגוריתמאים שלרוב הם בוגרי תואר במתמטיקה.

- כמה עובדים כאלה אתם מחפשים כיום?

"ב-CSR ישראל מועסקים כ-200 עובדים, מרביתם מהנדסים. נכון להיום, יש אצלנו 15 משרות פתוחות. היות והמתמטיקה היא הבסיס ללימודי הנדסה, אם נגייס מהנדסים נוספים הם בטוח יהיו גם בעלי ידע מתמטי. ובכל מקרה אין ספק שהדרישה לעובדים בעלי ידע ויכולות מתמטיות גבוהות רק תצמח לאורך השנים".

- אתם נתקלים במחסור?

"כחברה שמבוססת רובה ככולה על מהנדסים אנו נתקלים כל הזמן בקושי שכולם מדברים עליו - מחסור במהנדסים טובים. CSR ישראל חברה בקואליציית עסקים לקידום לימודי המתמטיקה והמדעים בחיפה, עם עוד חברות היי-טק. יחד הבאנו לעיר את התוכנית 'חושבים חיובי', פרויקט התנדבותי שבמסגרתו תלמידי כיתות ח' ו-ט' מגיעים לאחד מן הארגונים, פעם בשבוע, ללמוד מתמטיקה, אחד על אחד, עם עובדי החברה. התוכנית רצה כבר שש שנים בחיפה בהצלחה יתרה והשאיפה היא לצרף עוד חברות ועוד מתנדבים".

ראוי לציין שחשוב מאוד ללומדי המתמטיקה לצבור ניסיון במהלך לימודי התואר, שכן כמעט לא מוצעות משרות ללא ניסיון. לפי נתוני חברת Expris Software מקבוצת Manpower, הרבה מהמועמדים צוברים ניסיון במהלך התואר במשרות סטודנט או ממשיכים לתואר שני וצוברים ניסיון באקדמיה ואחר כך משתלבים בתעשייה, בעיקר בהיי-טק. מכיוון שהלימודים לא קלים ולרוב מי שהולך ללמוד את התחום עושה זאת מתוך רצון להמשיך ללימודים לתארים גבוהים, לא מעט מבוגרי תואר ראשון במתמטיקה ממשיכים לתואר שני ואף לדוקטורט במתמטיקה או בתחומים דומים כגון מדעי המחשב, פיזיקה ומקצועות ההנדסה ופונים לשוק העבודה לאחר סיום הלימודים הגבוהים.

"ביאליק, שיקספיר ומתמטיקה"

השאלה המעניינת והבלתי נמנעת היא למה אנשים שונאים מתמטיקה והאם כל אחד צריך ללמוד את זה. "בעיניי ברור שזה חיוני", אומרת ד"ר הגר גל, ראש החוג להוראת מתמטיקה ומדעים במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין. "איש העולם הגדול, אינטלקטואל, צריך להכיר את ביאליק, את שיקספיר, מתמטיקה ותנ"ך. אם את רוצה ללמד אדם ללמוד טיעונים לוגיים מושכלים, שמפתח טענה לוגית, זה מתמטיקה".

- אפשר ללמד כל ילד - גם אם הוא לא מוכשר לזה?

"הבעיה היא בהוראת המתמטיקה. אתה לא יכול לעניין תלמיד באמצעות טכניקה. אם אנחנו עובדים כמו רובוטים זה לא נחמד, אנחנו מרגישים אהבלים. הכול נראה דמוני. אם ההוראה תהיה לכיוון יותר של הנמקה, של יצירה - למשל להציג שני פתרונות לשאלה, זה יעבוד.

- למה את טוענת שאין מורים טובים למתמטיקה?

"בבית הספר היסודי חלק גדול של המורים לא הוכשר ללמד מתמטיקה וגם לא אוהבים וברור שהם יגדלו דור של ילדים שלא אוהבים ולא יודעים. מי שמצליח זה המוכשרים במיוחד. מוכרחים ליצור דור של מורים מקצועיים. הבעיה שהמדינה לא מתקצבת ולא מעודדת לימודי מתמטיקה. בעוד כמה שנים נצטרך להביא מורים מהודו ומתאילנד או נעשה ממורים לתנ"ך מורים למתמטיקה. בחטיבה העליונה מלמדים אנשים שאינם בוגרי אוניברסיטאות כי אין מי שילמד את זה".

לדברי קמינסקי, "התחום סובל מחוסר התעניינות וצריך לעודד צעירים בתיכון ללמוד יותר מתמטיקה, לחשוף אותם בכיתות ט' לרלוונטיות של המתמטיקה ולעובדה שהיא מאוד נצרכת בעולם המודרני".

- גם אנשים ממוצעים יכולים ללמוד בחוג שלך?

"היו אצלי סטודנטים שנראו בהתחלה מאוד גבוליים ובסוף הצליחו מאוד. יש לנו מכינה שמיועדת לאפשר לסטודנטים לחזור לעניינים אחרי שירות של שלוש שנים והטיול של אחרי צבא. חוץ מהמכינה יש מערכת תומכת מאוד ע"י שיעורים בקבוצות לימוד קטנות ושעות תגבור".

מתמטיקה
 מתמטיקה