מיוחד: צפו בבתים של 16 מבכירי הפוליטיקאים בישראל

פרויקט מיוחד ב"גלובס": איפה מתגוררים הפוליטיקאים הבכירים בישראל ■ האם נדע גם מאיפה נבחרי הציבור שלנו מביאים את הכסף למימון הבתים?

הבית של שמעון פרס / צילום: איל יצהר
הבית של שמעון פרס / צילום: איל יצהר

ראש הממשלה בנימין נתניהו

ביתו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה מוערך בכ-14 מיליון שקל. מדובר בווילה ברחוב הדר, שאותה רכש נתניהו בשנת 2002 בסכום שנתפס היום כבדיחה - 5 מיליון שקל. הווילה, שממוקמת בקו ראשון לים, בנויה על מגרש ששטחו 1.4 דונם וכוללת שתי קומות, מרתף ובריכת שחייה בשטח בנוי כולל של כ-500 מ"ר. לאחר רכישת הווילה, השקיעו בני הזוג נתניהו סכום נכבד בשיפוצה והם שוהים בה מאז בעיקר בסופי שבוע. תושבי הרחוב העלו לא פעם טענות בדבר עומסי התנועה והקושי להיכנס לרחוב בסופי שבוע בשל נוהלי אבטחה קפדניים עת שוהה במקום משפחת נתניהו. ביתר ימות השבוע שוהה המשפחה בבית ראש הממשלה בירושלים.

בשל העובדה כי בני הזוג נתניהו השקיעו סכומים ניכרים בשדרוג ביתם, ולצד פרמיה של אחוזים בודדים שמעניק המוניטין של בעליו - הנכס מוערך לדברי מומחי הנדל"ן הפועלים במקום בסכום של 4 מיליון דולר, כלומר כ-14 מיליון שקל.

תיק הנדל"ן של נתניהו לא מסתיים בקיסריה וכולל גם נכס בבירה. מלבד מעונו הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, לנתניהו גם דירת דופלקס בבניין מגורים משותף ברחוב עזה שבשכונת רחביה היוקרתית. אמנם מדובר בבניין ישן שנבנה בשנת 1940, אך הדופלקס משופץ וממוקם בקומה השנייה והשלישית של הבניין בשטח כולל של 240 מ"ר ומרפסות הכוללות 63 מ"ר.

לדברי מומחי נדל"ן באזור, שווי הנכס על פי עסקאות דומות נע נכון להיום סביב 2-2.25 מיליון דולר, כלומר, 7-8 מיליון שקל.

הבית של בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

אהוד ברק, לשעבר שר הביטחון וראש הממשלה

אהוד ברק הוא אולי הפוליטיקאי המסוקר ביותר מאז 2003 מבחינת העדפותיו הנדל"ניות. זאת, כשהחליט לנטוש את היישוב הכפרי כוכב יאיר ואת הווילה המפוארת שבנה בכפר שמריהו - שבה לא הספיק להתגורר מעולם

בשל גירושיו מאשתו הראשונה נאוה ברק, לטובת דירת יוקרה במגדלי אקירוב בתל אביב. מאז הספיק למכור את הדירה המפורסמת לאיש העסקים טדי שגיא, להצטרף לקבוצת רכישה ולרכוש דירה על הנייר במגדלי אסותא בתל אביב, ולעבור להתגורר בינתיים בשכירות במגדל השופטים G של חברת גינדי החזקות.

מכירת הדירה לשגיא במארס 2012 קטפה את תואר אחת מעסקאות נדל"ן היקרות לאותה שנה. ברק עצמו רשם אקזיט מכובד לאחר שאת הדירה רכש בשנת 2003, תקופת שפל בשוק הנדל"ן, ב-12 מיליון שקל "בלבד".

לפני שנתיים הצטרפו ברק ואשתו נילי פריאל לקבוצת הרכישה "העיר החדשה" שארגנו דרור הלוי ורביב צולר במתחם בית החולים אסותא הישן ברחוב

ז'בוטינסקי בתל אביב. הם רכשו דירה בקומה 23 של המגדל, ששטחה 200 מ"ר, והם צפויים להתגורר בה, לצד מנכ"לית בנק לאומי לשעבר גליה מאור ומנכ"ל בנק מזרחי טפחות אלי יונס שהצטרפו גם הם לקבוצה.

עד שהמגדל יאוכלס, עברו בינתיים ברק ופריאל להתגורר בשכירות בדירת 210 מ"ר באחת הקומות הנמוכות במגדל היוקרה G השופטים של חברת גינדי החזקות, השוכן בפינת הרחובות שאול המלך ואבן גבירול, תמורת 25 אלף שקל לחודש. הם שכרו את הדירה לתקופה של שנתיים. במגדל, רכשו דירות גם בעלת השליטה בבנק הפועלים ובחברת שיכון ובינוי שרי אריסון, יו"ר בנק לאומי לשעבר איתן רף, עורכי הדין יהודה ותמי רוה, איש העסקים מולי ליטבק והזמר צביקה פיק.

בחודש פברואר האחרון רכש ברק חמש דירות בפרויקט ,ICON TLV שמשווקת בימים אלה קבוצת העיר החדשה בבעלות דרור הלוי ורביב צולר, בפינת הרחובות אבן גבירול ומאנה בתל אביב. על פי הערכות, מחיר ממוצע של דירה שרכש ברק נע סביב 2.5 מיליון שקל, ועל כן המחיר הכולל ששילם ברק עבור חמש הדירות נע סביב 12-12.5 מיליון שקל.

הבית של אהוד ברק/ צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של אהוד ברק/ צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

בוז'י הרצוג, יו"ר מפלגת העבודה

הרצוג מתגורר בבית פרטי צנוע יחסית ברחוב צה"ל, ברחוב הראשי של שכונת צהלה, ומכאן חסרונו העיקרי. הקוטג' ממוקם למעשה בחלק הוותיק של השכונה וסמוך למרכז המסחרי שנמצא באותו רחוב. הקוטג' עצמו בנוי על מגרש בשטח של580 מ"ר. הבית, שחזותו החיצונית צנועה, תואם את הבנייה שאפיינה את בתיה הראשונים של השכונה.

מגרשים בשטח של 500-550 ברחוב צה"ל נמכרו בגבולות שבין 5.5-6 מיליון שקל. לדברי מומחי הנדל"ן הפועלים באזור כיום, שווי המגרש נע סביב 7 מיליון שקל, ועם הבית הבנוי - סביב 8-8.5 מיליון שקל.

הבית של בוזי הרצוג / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של בוזי הרצוג / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

פואד בן אליעזר, ח"כ במפלגת העבודה

חבר הכנסת פואד בן אליעזר רכש בשנת 2011 דירת פנטהאוז מפוארת בקומפלקס היוקרה LAURA ביפו, תמורת כ-9 מיליון שקלים. מאז עלה ערכה והיא מוערכת כיום בכ-10 מיליון שקל. הפנטהאוז כולל 5 חדרים ומרפסת גג מערבית בשטח של כ-100 מ"ר הצופה לים. את הפרויקט תכנן האדריכל אילן פיבקו.

אותה דירת יוקרה, עוררה בסוף השבוע סערה לאחר שנודע כי בן אליעזר נחקר בחשד לקבלת שוחד, הלבנת הון ועבירת מס. בן אליעזר חשוד כי קיבל מאנשי עסקים, בראשם הטייקון אברהם נניקשווילי, מיליוני שקלים בעזרתם רכש את הדירה. כך, למשל, לפי החשד, ב-2011 העביר לו נניקשווילי סכום של 400 אלף דולר; ובשנת 2012 קיבל בן אליעזר על פי החשד מאיש עסקים אחר 350 אלף דולר שאותם פרט בחנות להמרת כספים, כביכול כדי להסוות את העברת הכסף.

בעקבות החקירה, הודיע בן אליעזר כי הוא פורש מהמרוץ לנשיאות המדינה.

הבית של פואד בן אליעזר / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של פואד בן אליעזר / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

גלעד ארדן, שר התקשורת

לפני שנים אחדות, עת התגורר בשכירות ביישוב גני יהודה, רכש ארדן מגרש בשטח חצי דונם ברחוב הדוכיפת בסביון, במסגרת המבצע שהציעה חברת אפריקה ישראל שמכרה 292 מגרשים בני חצי דונם בבעלותה. בשנה שעברה הסתיימה בניית הבית ובני משפחת ארדן עברו להתגורר בו.

מדובר בבית בנוי בשטח בנוי של כ-300 מ"ר, כאשר שווי המגרש מוערך כיום ב-3.5 מיליון שקל, והבנייה שנבנתה בסטנדרט גבוה יחסית מוערכת סביב 2.7-3.2 מיליון שקל. היתרונות בבית הם היותו פינתי וגבוה טופוגרפית. כמו כן, הוא פונה למגרש בן דונם, ולכן פחות צמוד לבתים שכנים והפרטיות בו רבה.

בחודש פברואר האחרון דווח בתקשורת כי ארדן רכש דירה בפרויקט קבוצת רכישה של קבוצת חג'ג' ברמת אביב ג'. הדירה שוכנת בין הרחובות צורי, בן-יוסף וקק"ל בתל אביב. בעת רכישת הקרקע בשנת 2009, שווקו דירות 5 חדרים בפרויקט במחירים של כ-2.1 מיליון שקל, אך על פי הערכות מחירה של דירה דומה יעמוד כיום על כ-3.5-3 מיליון שקל ודירות 4 חדרים ימכרו ב-2.5-3 מיליון שקל.

הבית של גלעד ארדן / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של גלעד ארדן / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

ישראל כץ, שר התחבורה

שר התחבורה ישראל כץ מתגורר במושב כפר אחים סמוך לקרית מלאכי, השייך למועצה האזורית באר טוביה. שווי מגרשים בהרחבה של המושב נע סביב 1-1.2 מיליון שקל. שווי בתים גמורים בהרחבה - 2.5-2.7 מיליון שקל.

במושב שווי משקים הכוללים בית מגורים גדול בחלקה א' ושטחים בחלקות ב' ו-ג' נע סביב 5-5.5 מיליון שקל. כץ מתגורר בבית מטופח, בחלק היותר מבוקש של המושב. לבעלי משקים גם שותפות בחלקה ג', שחלק משטחיה הם ליד צומת סילבר ונחשבים לשטחים פוטנציאליים, מה שנותן ערך מוסף למשקים במושב על פני בתים בהרחבה.

הבית של ישראל כץ / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של ישראל כץ / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

נפתלי בנט, שר הכלכלה

נפתלי בנט, שזכה לכינוי "כאב הראש של נתניהו", מתגורר עם אשתו גילת בבית פרטי ומפואר ברחוב ציפמן במזרח רעננה. את הבית בנה בנט בעשר אצבעותיו, לאחר שמכר את חברת אבטחת המידע "סיוטה" שייסד ב-145 מיליון דולר. הווילה ממוקמת סמוך לרחוב עקיבא, עם גישה נוחה יחסית לצומת כפר סבא רעננה.

הבית ממוקם על מגרש בשטח רשום של 820 מ"ר, גדול מהמקובל באזור, ועליו בנוי בית חדש יחסית שנבנה בסטנדרט גבוה. הסביבה הינה סביבה מבוקשת בקרב הציבור הדתי-לאומי ויש בה כמה מבני ציבור המותאמים לציבור זה.

לפי נתוני מס שבח, הנכס נרכש בשנת 2007 תמורת כ-8.275 מיליון שקל ושטחו הבנוי הוא כ-385 מ"ר. בית ישן יחסית על מגרש בשטח 356 מ"ר ברחוב השריון נמכר במאי שעבר תמורת 5.7 מיליון שקל. בית חדש יחסית ברחוב אחד העם על מגרש בשטח 787 מ"ר נמכר בפברואר 2011 תמורת 10.68 מיליון שקל. שווי הקרקע באזור עומד על 11 אלף שקל למ"ר.

הבית של נפתלי בנט / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של נפתלי בנט / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

יאיר לפיד, שר האוצר

לפיד מתגורר בבית צמוד קרקע בשכונת רמת אביב ג' בצפון תל אביב. הבית מהווה חלק מקומפלקס של קוטג'ים טוריים ברחוב מאיר פיינשטיין - רחוב משולב ללא מוצא בצפון מערב השכונה. שטחו הבנוי הינו כ-226 מ"ר בנוי על מגרש בשטח של כ-250 מ"ר. קוטג' טורי דומה באותו הרחוב, אך משופץ ברמה גבוהה מאוד, הוצע לפני כשנה למכירה ב-6.8 מיליון שקל. קוטג' עם נתונים דומים נמכר ב-2013 ב-5.7 מיליון שקל.

הבית של יאיר לפיד / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של יאיר לפיד / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

גדעון סער, שר הפנים

גדעון סער מתגורר בשכירות עם רעייתו מגישת החדשות גאולה אבן, בפנטהאוז ששופץ עבורו באזור ברנדיס ליד פארק הירקון בת"א.

לסער ולאשתו לשעבר יש דירה ברחוב מזא"ה בת"א. מדובר בדירה הממוקמת בקומה השלישית של בניין ישן הממוקם מזרחית לרחוב יהודה הלוי. הדירה עצמה משופצת ומושקעת, כוללת 140 מ"ר ובנויה למעשה משתי דירות שאוחדו לאחת.

הבית של גדעון סער / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של גדעון סער / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

ציפי לבני, שרת המשפטים

שרת המשפטים ציפי לבני, מתגוררת בקוטג' דו-משפחתי ברחוב חד-סטרי שקט ומבוקש בשכונת ישגב הנושקת לשכונת רמת החייל בצפון תל אביב. הקוטג' ממוקם בסביבה המאופיינת בבנייה מעורבת של בתים צמודי קרקע לצד בנייני רכבת דו-קומתיים.

הקוטג', שנבנה בשנות ה-80 על ידי לבני ובעלה נפתלי לאחר שרכשו מגרש שעליו צריף ישן, כולל 170 מ"ר בשתי קומות מעל קומת מרתף, על מגרש בשטח 300 מ"ר. קוטג' באותו רחוב, שזקוק לשיפוץ כללי, הוצע לפני כשנה למכירה ב-4 מיליון שקל.

הבית של ציפי לבני / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של ציפי לבני / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

יעקב פרי, שר המדע, הטכנולוגיה והחלל

שר המדע שכיהן כיו"ר בנק מזרחי טפחות עד סוף 2012 וטען בתוקף כי הוא יותר קרוב במהותו למעמד הביניים מאשר לעשירון העליון, מתגורר בביתה של אשתו השלישית אסנת מרקוביץ' בשיכון דן בתל אביב. את הנכסים שהיו בבעלותו הוא סיפר בכמה הזדמנויות כי השאיר לשתי גרושותיו.

בני הזוג מתגוררים כיום בבניין משותף ברחוב שמואל רומנילי הכולל שלושה דיירים בלבד, בדירת גג השוכנת בקומה השנייה והשלישית. הדירה, ששטחה הוא כ-200 מ"ר, כוללת גם מרפסות גג בשטח 148 מ"ר.

הבית של יעקב פרי / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של יעקב פרי / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

אריה דרעי, יו"ר תנועת ש"ס

דירת הדופלקס של אריה דרעי ברחוב הקבלן בשכונת הר נוף בירושלים, זכתה בעבר לכותרות לא מחמיאות ולביקורת רבה בשל הג'קוזי שהותקן בה, סמל למותרות העולם הזה, בניגוד להלך רוח התורה, ובשל יחידת דיור שנבנתה על הגג ואינה תואמת את היתר הבנייה.

דרעי ששב לפוליטיקה לאחר ריצוי עונש מאסר, מתגורר בדופלקס ששטחו 272 מ"ר, בקומות 5-7, שצמודות לו מרפסות גג בשטח 140 מ"ר. החיסרון של הדירה הוא הקומה הגבוהה. אלא, שהעובדה כי הבניין נמצא סמוך לבניין שבו התגורר הרב עובדיה יוסף ז"ל, מקנה לדירה נקודות זכות בצד הביקושים. זאת, בצד המחסור בהיצע דירות בשכונת הר נוף.

הבית של אריה דרעי / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של אריה דרעי / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ

שמעון פרס, נשיא המדינה היוצא

מלבד בית הנשיא, מחזיק שמעון פרס בדירה בפרויקט מגדלי נאמן בתל אביב של חברת אזורים. במגדלים, הנושקים לחוף הצוק, רכש פרס דירת 5 חדרים בשטח 150 מ"ר, עם מרפסת בשטח 22 מ"ר הצופה לים. דירה דומה שנמכרה בפרויקט נרכשה ב-6.2 מיליון שקל. דירתו של פרס אובזרה באמצעי הגנה מיוחדים כגון וחלונות ממוגני ירי.

במתחם כולו 12 בניינים בני 13 קומות, עם לובי משותף, שבו גלריה המציגה 300 יצירות אמנות. במגדל יש מתקנים כמו בריכת שחייה מחוממת, חדר כושר ובית כנסת, שעבורם משלמים הדיירים דמי ניהול בסך 10 שקלים למ"ר (1,500 שקל בחודש לדירה כמו זו של פרס).

הבית של שמעון פרס / צילום: איל יצהר
 הבית של שמעון פרס / צילום: איל יצהר

דליה איציק, יו"ר הכנסת לשעבר ומועמדת לנשיאות

מירושלים לתל אביב: ב-2013 רכשו דליה איציק ובעלה דני דירה בקומה ה-13 של מגדל גן העיר, סמוך לבניין עיריית תל אביב, תמורת 4.5 מיליון שקל. את הדירה מכרה אשת העסקים רונית רפאל, שבינה לבין איציק קשרי ידידות. הדירה, בשטח 134 מ"ר ועם חניה תת-קרקעית, משקפת סכום של 35 אלף שקל למ"ר.

לאחר פרישתה מהכנסת, מונתה איציק לדירקטורית ברשת לוי שיווק שקמה, ולפי הערכות השכר בתפקיד זה בחברה עומד על כ-100 אלף שקל בשנה.

עוד מחזיקים בדירות בבניין: איתן ורטהיימר, אירית שטראוס, שלמה אליהו, רבקה מיכאלי, מיקי דורסמן ועופר שלח.

הבית של דליה איציק/ צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ
 הבית של דליה איציק/ צילום: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון, רפי קוץ