ליברמן: לתת לזוג צעיר יוצא צבא משכנתא בהיקף 90%

שר החוץ בכנס לשכת רוה"ח: "לרוב הצעירים אין הון ראשוני בהיקף של 25% למשכנתא, אבל 10% יש לרובם" ■ רו"ח דודי גולדברג: "מדינת ישראל עלולה לאבד את משלמי המסים, ההון השחור רק יגדל"

אביגדור ליברמן / צילום: נועם מושקוביץ
אביגדור ליברמן / צילום: נועם מושקוביץ

הבוקר (ב') פתח נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח דודי גולדברג, את הכנס השנתי של לשכת רואי החשבון באילת, במתקפה על המדיניות הכלכלית של שר האוצר, יאיר לפיד, או ליתר דיוק - היעדרה.

"כבוד שר האוצר, יאיר לפיד, תוכנית כלכלית היא לא מבזק, והיא לא יכולה להיות בניגוד, או לעקוף את חוקי הכלכלה. חסרה כאן מדיניות כלכלית ממשלתית לטווח ארוך, שתהיה ברורה לאזרחי המדינה ולמשקיעים ותקטין את האי וודאות סביב השאלה מה יהיה מחר", אמר גולדברג.

לדברי גולדברג, שני הנושאים המרכזיים בכלכלת ישראל שנמצאים על סדר היום וחשובים לאזרחי המדינה הם יוקר המחיה ומחירי הנדל"ן ופתרונות דיור. בנוגע ליוקר המחיה אמר, כי "ישראל עקפה במדד יוקר המחיה את גרמניה, איטליה, צרפת והולנד - נתון שהתפרסם על-ידי ה-OECD, אך אינו מפליא, בהתחשב בעובדה שבתקופה של כשנה וחצי לאחר הבחירות, חלה עליה במחירי המים, הארנונה, בשיעור המע"מ (מ-17% ל-18%), במס החברות, בשיעורי המס על יחידים, במחירי מרבית המוצרים ובנוסף שכ"ד למגורים ומחירי הדירות לא ירדו. נתון מדהים נוסף הוא שכ-25% מהילדים, יוצאים לעבוד ולעזור להוריהם בכלכלת המשפחה, במקום לצאת ללמוד. במצב שכזה, שני בני הזוג העובדים מיום ועד ליל, לא מצליחים 'לגמור' את החודש ומצויים באוברדראפט בחשבונות הבנק שלהם".

בנוגע למחירי הנדל"ן ופתרונות דיור אמר, כי "שכ"ד למגורים ומחירי הנדל"ן לא ירדו - עובדה: בשנה האחרונה הציע משרד האוצר מספר פתרונות לנושא, לרבות פטור ממע"מ לדירות שמחירן עד 1.6 מיליון שקל אך ומחיר מטרה אבל כל ההצעות לפתרון טרם יושמו. לדעתי גם הפתרון האחרון המוצע של מתן הפטור ממע"מ יביא בסופו של דבר לעליה במחירי הדירות ולכך שמההטבה של הפטור ממע"מ, ייהנו גם הקבלנים וגם רוכשי הדירות. נוצרה אי וודאות שגורמת לקיפאון בענף הנדל"ן ולנזק לכלכלת המדינה. לא רק שנכון להיום לא ניתן פתרון, ענף מרכזי בכלכלת המדינה נכנס לקיפאון".

לדברי גולדברג, "על מנת שהפתרון למשבר הדיור יהיה רציני ונכון, יש לבצע כמה פעולות, ובהן מתן ההטבה ישירות לרוכשים, למשל מתן משכנתא לזמן ארוך, לרוכש, מסובסדת ללא ריבית וללא הצמדה; להגדיר נכון את אוכלוסיית הרוכשים הזכאים להטבה; להגדיל את היצע הקרקעות לבניה למגורים; לעודד בניה של דירות להשכרה לטווח ארוך (כמו בארה"ב ובגרמניה); להטיל היטל נוסף על תושבי חוץ אשר רוכשים דירות למגורים בישראל; להוריד את נטל המיסוי הקיים ברכישת דירה למגורים וכן הקטנת הבירוקרטיה וקיצור משך הבניה של דירות למגורים".

גולדברג התייחס גם ליוזמה להטיל חובת הדיווח כללית על תושבי המדינה, ולמלחמה בהון השחור, ואמר כי לדעתו "נכון להחיל את חובת הדיווח הכללי, אך השאלה כיצד ניתן ליישם את חובת הדיווח כאשר לרשות המסים אין את המשאבים לקלוט ולטפל במידע הכלול בדוחות שיוגשו?". לדבריו, חובת דיווח כללית בלבד, לא תשיג את יעדיה במאבק בהון השחור, "אלא אם תהיה מלווה בהקטנת שיעורי המס, הרחבת בסיס המס והגעה למקומות שאינם משלמי מסים, תוספת כוח-אדם לרשות המסים והחמרת מדיניות הענישה".

באשר לדיונים האם יש או אין צורך בהעלאת מסים, אמר גולדברג: "די לחקיקת המסים שמטילה עוד מסים על אותם משלמי מסים במקום להרחיב את בסיס המס ולהוריד את שיעורי המס. מדינת ישראל עלולה לאבד את משלמי המסים. בשיעורי מס אלו, לא רק שלא יקטן ההון השחור הוא אף יגדל. הגיע הזמן שמשרד האוצר ילמד כמה שיטות ממשרד הביטחון - במקום להטיל פצצת חקיקה נוספת על אותם משלמי מסים, שבינם לבין הון שחור אין דבר וחצי דבר, יאמץ האוצר את שיטת הסיכול הממוקד בעברייני המס ובבעלי ההון השחור ויקצה לכך משאבים נדרשים".

"כבוד השר יאיר לפיד תן עוד תקנים וטכנולוגיה לאבי ארדיטי וליחידת יהלום, בטוחני שהם יחד עם מנהל רשות המסים והעובדים, יביאו לשינוי- יגיעו למקורות ההון השחור, ירחיבו את בסיס המס כך שיקטן נטל המס על אותם אזרחי המדינה שנושאים לבדם בנטל. כך תושג הבטחתך לאזרחי המדינה -שוויון בנטל".

גולדברג התייחס גם להודעת שר האוצר לפיה בשנת 2015 לא יוטלו מסים נוספים על אזרחי המדינה, אשר עמדה בניגוד להודעת בנק ישראל לפיה בשנת 2015 יהיה צורך בגזירות תקציביות נוספות והעלאות מסים בסכום של כ-18 מיליארד שקל, כדי לעמוד ביעד הגרעון של 2.5%. "מי צודק ? התבלבלתם? גם אני", אמר גולדברג, "מי יממן את המסים הנוספים אם אמנם ידרשו? לאן בדיוק הולכת כלכלת ישראל? חוסר תכנון לטווח ארוך, קיטון בשירותים שנותנים משרדי הממשלה, גידול בנטל המסים, חוסר שקיפות ובהירות, בלבול ואי וודאות מאפיינים את המציאות שנוצרה בשנה וחצי שלאחר הבחירות. זו מציאות קשה אך לא בלתי פתירה".

ליברמן: "ההשקעה בנדל"ן הפכה לאלטרנטיבה לתוכניות חיסכון"

שר החוץ, אביגדור ליברמן , שהיה אורח הכבוד בפאנל הפתיחה נשא דברים מיד לאחר גולדברג והתייחס, בין היתר, לפתרונות המוצעים על-ידו בתחום הנדל"ן. "אני מסכים ומוכן לקבל כל דבר וכל פתרון כולל פטור ממע"מ, סיוע למשתכן וגם מחיר מטרה, אבל אלה דברים לא פשוטים ומורכבים, ולפני ששואלים איך מטפלי בביקוש לדירות צריך לטפל בהיצע".

לדברי ליברמן, "אחד המקומות הצרים, צוואר בקבוק משמעותי, זה קודם כל כוח-אדם בענף הבנייה. אני מדבר עם קבלנים, והם בוכים קודם כל על היעדר כוח-אדם. אנחנו, הממשלה, נצטרך לפתור את זה באמצעות כוח עבודה שנביא מחו"ל. אני מקווה שנוכל להגיע עם ממשלת סין להסדר ולפתור את בעיית העובדים בהקדם".

ליברמן התייחס גם לעובדה שנדל"ן הפך לנתיב ההשקעה המועדף על הישראלים. "ההשקעה בנדל"ן הפכה לאלטרנטיבה לתוכניות חיסכון. אצלי, כשכל ילד נולד, פתחנו לו תוכנית חיסכון עד שהוא הולך לצבא. היום אין כמעט תוכניות חיסכון. גם הבנקים מעודדים את ההשקעה בנדל"ן, וזה דבר לא נכון. צריך ליצור אלטרנטיבות לחיסכון, ולא להפוך את הנדל"ן לחיסכון הטוב ביותר".

לדברי ליברמן, אין כל בעיה עם מתן הטבות והעדפת יוצאי צבא וזוגות עובדים בישראל. "מעבר לסיסמאות, מדינה חייבת לאותת מי נמצא בסדר עדיפויות שלה ומי נהנה מעדיפות והטבות, ובתחום הנדל"ן זה הפך לוויכוח סוער, אבל לי נראה שיש פתרון פשוט - חייבים לאותת ולומר בכל רם שקודם כל חייבים לדאוג לאותה שכבת אוכלוסייה שנתנה הכול ושירתה את המדינה והאומה. אלה ששירתו בצבא ושני בני הזוג עובדים. הם צריכים להיות בעדיפות עליונה".

ליברמן גם הציע פתרון "מהיר", לדבריו, לבעיה. "אני לא רואה שום סיבה למה לשני אנשים ששרתו בצבא ושניהם עובדים לא יתנו משכנתא של 90%? לרוב אין את ההון הראשוני למשכנתא. תיקח 2.5% ריבית אבל תעמיד 90 אחוז משכנתא. בנק ישראל צריך לאפשר את זה, ולדעתי אנחנו פותרים פה את רוב הבעיות בדרך מאוד פשוטה בלי להתווכח בין כל המשרדים בין מחיר מטרה ומחיר משתכן. אם נאפשר לזוגות 90% אז כל זוג יכול להביא 10% אבל מעטים יכולים להביא 25%. וזה יכול להביא פתרון לבעיית הדיור בישראל".