שידור חוזר מ-2011

מדוע מגדילים את מכסת העובדים הזרים בענף הבנייה? לא ברור

רגע לפני שמכסת העובדים הזרים לענף הבנייה הייתה אמור לרדת ל-5,000 בלבד, זאת על-פי החלטת ממשלה מ-2011, אישרה היום הממשלה הגדלה מחודשת של מכסת העובדים הזרים ל-15 אלף עובדים זרים.

על-פי ההצעה שהוגשה על-ידי שר השיכון אורי אריאל ושאושרה היום בישיבת הממשלה תעלה המכסה לעד 15 אלף עובדים זרים עד יולי 2019 והחל מחודש זה יתחיל שוב מהלך הפחתת העובדים הזרים עד שהחל מחודש יולי 2021 תעמוד המכסה על מקסימום של 2,000 עובדים זרים בלבד.

במקביל, מבטיחה ההחלטה לפעול גם לעידוד תעסוקת ישראלים בענף הבנייה על-ידי תוכנית הכשרה ומענקים עליה הכריזו היום בהודעה חגיגית במשרד הכלכלה והאוצר בשיתוף התאחדות בוני הארץ והסתדרות עובדי הבניין העץ.

למישהו זה נשמע מוכר? לא סתם. מדובר בשידור חוזר של אותה הסיטואציה מ-2011 אז הוכרזו אותן הכרזות והובטחו אותן הבטחות. מה קרה מאז? לא הרבה.

מספר העובדים הזרים היה אומר לעמוד על 8,000 עד יולי 2014, כאשר בפועל המספר עמד על 5,000 עד 6,000 עובדים זרים.

גם ההבטחות להכשרת ישראלים בבנייה נשמעות מוכרות? גם זה לא סתם - גם ההחלטה ההיא הבטיחה הכשרת ישראלים שתכין את הקרקע לקראת הפחתת העובדים הזרים, מה שבמציאות לא הבשיל להיצע אמיתי של עבודה עברית.

למה? כי יוזמי התוכנית ההיא היו עסוקים רוב הזמן בריבים על מימון התוכנית, קורסים לא נפתחו וגם מה לעשות, הישראלים לא מיהרו ללכת ולעבוד בתחום הבנייה. המספרים מהשטח מדברים בשם עצמם - בשנת 2013 כולה לא נפתח אפילו קורס אחד ומה שכן נפתח ופעל היה קורס שהתחיל עוד ב-2012 בו היו כ-450 תלמידים מהם נותרו בסוף רק 180 שבאמת הלכו לעבוד בענף.

אז עכשיו אישרה הממשלה תוספת משמעותית בעובדים זרים כי אין לה ברירה, והכשרת הישראלים שוב מקבלת תנופה על הנייר עם הבטחות ל-90 מיליון שקל תקציב, תנאים משופרים וגם פתיחת הקורסים לכלל האוכלוסיה ולא רק למשוחררי צבא טריים.

למה לא עשו זאת עד עכשיו למרות שכולם יודעים ומבינים שתוכנית ההכשרה הנוכחית לא עבדה? לא ברור. למה מגדילים רק עכשיו את מכסת העובדים הזרים אחרי שנים שבענף צועקים שאין מספיק עובדים ומשך הבנייה מתארך? כי היו חייבים, אבל כמובן שהיה אפשר גם לעשות את זה קודם.

שוב ממתינים לרגע האחרון ושוב מדובר בהחלטות שהיה ניתן לקבלן גם לפני שנה, שנתיים או שלוש ואולי להשפיע על הענף בצורה טובה יותר לפני שמחירי הדירות האמירו בכ-80%.

כעת נותר לראות האם הכסף המובטח בהיקף 90 מיליון שקל יגיע ליעדו, האם יפתחו קורסים והאם יהיה ביקוש מצד ישראלים לעבודה בענף. באם גם תוכנית זו תיכשל לא מן הנמנע שגם ביולי 2019 כאשר מספר העובדים יצטרך שוב לרדת, נחזה שוב בשידור חוזר של אותן פעולות השאלה היא עד כמה עוד יעלו מחירי הדירות עד אז.

ועוד נקודה למחשבה - גם במקרה הזה מיהרו כולם לנסות ולקטוף את הקרדיט. הודעות לעיתונות שנשלחו בערב שבת בישרו על התוספת המשמעותית בהגדלת מספר העובדים הזרים ובמקביל הודעה חגיגית על מהפיכה בענף הכשרת הישראלים בענף נשלחה כמעט באותה הדחיפות.

משום מה מי שהודיע על הגדלת המכסה נעדר מההכרזה על תוכנית ההכשרות ולהיפך. בינתיים המדינה מקדמת חתימה על הסכם בילטרלי עם סין שיאפשר הבאת עובדי בניין. נ

יתן להניח שהסכם זה קרוב לחתימה וההודעות שנשלחו בימים האחרונים בכזו דחיפות מכינות את הקרקע לבואם של הסינים שכנראה קרובה מתמיד, כך שברגע שיגיעו ויאכלסו את הפיגומים יוכלו כולם לטעון שהמהלך שהובילו הוא זה שהגדיל את כח האדם בענף.