הפוך, כבוד השר, הפוך

הבנקים, השר ליברמן, הם מלווים הרבה פחות נחמדים

אביגדור ליברמן / צילום: נועם מושקוביץ
אביגדור ליברמן / צילום: נועם מושקוביץ

"בדומה לתקופה האחרונה, מכרזי הקרקעות מוסיפים לרשום הצלחות יפות, והפעם במרכז, בירושלים ובבאר שבע. התוצאות מלמדות על הבעת אמון בתוכניות להוזלת מחירים" (שר השיכון אורי אריאל, אתמול).

הפוך, כבוד השר אריאל, הפוך. הצלחה במכרזים, למרבה האבסורד, מלמדת שהיזמים לא ממש מאמינים לך. הרי אתה עצמך הכרזת ברבים כי בקרוב מאוד ישווקו פה עשרות-אלפי דירות במחיר קרקע מופחת. "מחיר מטרה" שיקבע מחיר גג לדירה, הנמוך בכ-20% ממחירי השוק, מהלך שמוכרח להביא לשיווק קרקע במחיר נמוך. נקבת במספרים מפורשים: קרקע ל-6,000 דירות כאלו עד סוף 2014, ועוד 10,000 דירות בכל שנה - מאסה קריטית שאמורה לייצר השפעה על כל שוק הנדל"ן (כדי שמחירי הדירות, כפי שהתחייבת, "ייבלמו עד סוף 2014 ויתחיל תהליך ארוך של ירידת מחירים החל מ-2015".

ובכן כבוד השר, אף יזם לא אמור לקנות קרקע במחירי שוק, "במרכז, בירושלים ובבאר-שבע", אם מחר בבוקר הוא עלול לגלות שממש לידו שווקה קרקע במחיר מופחת. אלא אם הוא מעריך שזה לא יקרה. 23 מציעים במכרזים בירושלים, 31 מציעים בכפר-יונה, 22 מציעים בבאר-שבע, חלקם במאות אחוזים מעל מחיר השומה, מלמדים שהיזמים חושבים שעולם כמנהגו נוהג. הבעת האי-אמון נמשכת כהרגלה.

2. "למה לשני אנשים ששירתו בצבא ושניהם עובדים לא ייתנו משכנתא של 90%? תיקח 2.5% ריבית אבל תעמיד 90% משכנתא. בנק ישראל צריך לאפשר את זה. כל זוג יכול להביא 10%, מעטים יכולים להביא 25% הון עצמי. זה יכול להביא פתרון לבעיית הדיור בישראל" (שר החוץ אביגדור ליברמן, אתמול).

הפוך, כבוד השר ליברמן, הפוך. אולי בנימין בן-אליעזר בלבל אותך, לאחר שהתברר כי קיבל הלוואה של 400 אלף דולר מידידו אברהם נניקשווילי כדי לקנות פנטהאוז ביפו; או שהייתה זו ידידתך דליה איציק, שהצהירה כי קיבלה מאחיה הלוואה בסך 750 אלף שקל כדי לקנות דירה בגן-העיר בתל-אביב.

הבנקים, השר ליברמן, הם מלווים הרבה פחות נחמדים. אם תיתן לאנשים 90% משכנתא, לא פתרת להם שום בעיה, אלא שמת על צווארם חוב אדיר לעשרות שנים. ירידה של 10% בערך הדירה (ידידיך לשולחן הממשלה מבטיחים הרבה יותר מכך), אומרת, למשל, שהם יהיו חייבים לפתע לבנק יותר ממה ששווה דירתם. ובישראל, להבדיל מארה"ב, אי-אפשר להחזיר את המפתח, ולהיפרד בן-רגע מההלוואה.

לשם המחשה: נניח שהם ייקחו משכנתא של 1.35 מיליון שקל, 90% מדירה שעלותה 1.5 מיליון שקל (4 חדרים במזרח נתניה). בהנחה שמישהו ייתן להם משכנתא זולה של 2.5% ריבית (כדבריך) צמודים למדד. מדובר בהחזר חודשי של 7,150 שקל לחודש, בהתחייבות ל-20 שנה. בהנחה שמרנית, לקראת סוף התקופה הם ישלמו כמעט 12 אלף שקל בחודש, רק עבור המשכנתא!

ועוד משהו: האם חשבת, כבוד השר, מה יקרה לביקוש לדירות - וממילא גם למחירי הדירות - אם תדחוף כל מחוסר דירה, גם חסר אמצעים, לקנות דירה?

היכולת "להעמיד 25% הון עצמי" כדי להגיע לקורת-גג סבירה, היא דרישת מינימום צודקת של כל אזרח שרוצה לחיות כאן (ולא רק של בנק ישראל). להמליץ שהרוכש ייתן 10% בלבד, ושאת היתר ילווה מהבנק, דומה להמלצה לחלק לו פלסטר בתחתית הגשר השבור. לכל היותר זה יעזור לשרי ממשלת חלם להתעלם מהדימום של אלה שנפלו ממנו.

3. "חתמנו על תוכנית שתעלה את שכר עובדי הבניין ל-9,000 שקל. לו הייתי משוחרר טרי מהצבא הייתי שוקל ברצינות להיות עובד בניין" (שר הכלכלה נפתלי בנט, בתחילת השבוע).

הפוך, כבוד השר בנט, הפוך. תחזור בבקשה לפרופורציות. אחרי כל הניסיון שצברת, היום אתה הרי יודע היטב כי עדיף להיות איש היי-טק מאשר עובד בניין. החום/הקור, התנאים הפיזיים, הקושי להתקדם ללא השכלה מתאימה, מציבים את העבודה "הרטובה" בבניין בתחתית הסולם. לא בכדי, בכל המדינות המערביות שבהן אתה מבקר, פועלי הבניין הם ברובם עובדים זרים. מטורקיה, מלבנון, מסין וכדומה.

גם היזמים, אגב, לא ממש ישמחו לקבל חלטוריסטים שבאים לשנה-שנה-וחצי אחרי הצבא. מי שעומד בראש "הבית היהודי" צריך לדעת כי לבנות בית זה אמנם מקצוע רציני, אבל בישראל עדיף שילדי ישראל יעבדו דווקא בהיי-טק.