אובר חוכם

המאבק בין אפל לגוגל על השליטה בבית, תהפוך אותו לחכם למדי

חברת אפל הצליחה לאכזב את רוב מעריציה בשבוע שעבר בהכרזתה המשעממת על מערכת ההפעלה חדשה שלה למכשירים ניידים, ה-iOS 8. מעבר לשיפורים כאלה ואחרים בחוויית המשתמש, רבות מהתכונות ששיחררה אפל במערכת ההפעלה החדשה שלה נראות יותר כמו ניסיון להדביק את יכולותיה של מערכת ההפעלה המתחרה - האנדרואיד - ולא באמת מרשימות במהפכנות שלהן או בתפיסתן פורצת הגבולות.

מוקדם מדי להעריך האם אפל מפנה את מקומה כחברה חדשנית ומהפכנית, שקובעת מדי פעם דפוסי התנהגות וצריכה חדשים אצל מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם. או שמא, חלילה, תמו להן המהפכות ומכאן ואילך עלינו להתרגל לשיפורים ושידרוגים, שאומנם יהפכו את המכשירים שבידינו לנוחים, מהנים ומועילים יותר, אבל אל לנו לצפות להפתעות מטלטלות, כמו אלו שזכינו להן בעשרים השנים הראשונות של מהפכת המובייל.

אחת ההכרזות המעניינות של אפל בשבוע שעבר, למרות שגם היא לא היתה דרמטית או מהפכנית, סימנה תחום חדש בחיינו, עליו מתכוונת חברת אפל להשתלט: הבית שלנו. ליתר דיוק, הבית החכם שלנו, בהנחה שבאמת אנחנו חפצים שיהיה כזה. שכן, על-פי החזון של אפל, לא רחוק היום בו נשלוט על כל המכשירים הרבים שבביתנו, מהמקרר דרך המזגנים ועד למכונת הכביסה, ובנוסף להם גם התריסים, הדלתות, התאורה וטמפרטורת הבית, באמצעות מכשירי האייפון שלנו.

דירה מבוססת אנדרואיד

לא היה חידוש טכנולוגי אמיתי בהכרזתה של אפל. כל מה שהצהירה החברה שיעבוד יום אחד בבית החכם שלנו כבר זמין ועובד היום, במסגרת מוצרי שליטה ובקרה של חברות אחרות. אבל, אפל היא בכל זאת אפל, וזהו יתרונה הגדול.

ולכן, עם שיחרורה הרשמי של גירסת ה-iOS 8 והצטרפותן העתידית הצפויה של חברות רבות, המייצרות מכשירים שונים לשימוש ביתי, למעגל התמיכה במערכת זו, עתיד שוק הבתים החכמים להשתנות. באמצעות חשבון הבנק האינסופי שלה, הנוכחות המסיבית שלה בשווקים הבינלאומיים והמיתוג המוביל שלה, אפל מתכוונת להשתלט על שוק הבית החכם ולהפוך אותו לשוק מבוסס אייפון או אייפד.

אם לא אפל, כנראה שמי שתעשה זאת היא המתחרה שלה, גוגל, שהוכיחה את כוונותיה הרציניות בתחום הבית החכם כשקנתה לאחרונה את חברת הטרמוסטטים המקוונים Nest בלמעלה מ-3 מיליארד דולר. אגב, המייסד של Nest, טוני פיידל, פרש מאפל - שם הוא היה המוח שמאחורי האייפוד - בשנת 2010, כדי להקים את החברה אותה מכר למתחרה המרה גוגל 3 שנים מאוחר יותר.

המלחמה הזו על השליטה בבית שלנו תהפוך אותו מן הסתם לחכם למדי. יש סיכוי שהתחרות העזה בין ענקי ההיי-טק תשפר את איכות החיים שלנו, שייהפכו נוחים יותר וגם מהנים ובטיחותיים יותר. בקצב הזה, 5 שנים מהיום נוכל לקנות "דירת 4 חדרים מבוססת אנדרואיד בהוד-השרון". לחתונה של הדודנית האהובה נקנה את הטאבלט החדש של סמסונג "המדווח לך בכל רגע נתון היכן נמצא בעלך הטרי, שלא ייעלם לו אי שם ושחלילה לא יפתיע אותך בבית".

ואילו המועמדים היקרים שלנו לנשיאות המדינה יוכלו לדווח בהצהרות ההון שלהם על "5 דירות מקושרות ביניהן על-ידי iOS 13, בעלות תריסים הנסגרים אוטומטית בהתקרב חוקרי מס הכנסה ודלתות בעלות מענה קולי אוטומטי הנשמע למרחוק: 'אני צנוע, אני צנוע, אני צנוע!'".