שני נציגי ציבור יחזרו לוועדות המשנה במועצה לתכנון ובנייה

המשרד להגנת הסביבה: "צר לנו שנדרש מאבק של חודש כדי שמשרד הפנים ינקוט בצעד המתבקש והטבעי"

אתר בנייה / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ג'), ברוב של 22 מול 5, להחזיר לוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) שני נציגי ציבור. כזכור, הישיבה היום כונסה לאחר שהמועצה הארצית החליטה לפני כחודש על הוצאת ארבעה נציגי ציבור מהועדה, החלטה שגררה ביקורת ציבורית נרחבת וגם התנגדות של חברי כנסת ושרים.

לאחר הביקורת הוחלט כי המועצה הארצית תקיים דיון נוסף בנושא וכאמור, הדיון שהתקיים היום הוביל לתיקון חלקי של ההחלטה הקודמת כך ששני נציגים הוחזרו לועדת המשנה בעוד שניים אחרים נותרו בחוץ. הנציגים שהוחלט כי יישארו בתוך הועדה הם נציגי נציג ארגוני הסביבה ונציג המוסדות המיישבים. בתגובה, אדם טבע ודין הודיעו היום כי יפנו לבג"צ.

"המועצה הארצית ושר הפנים גדעון סער גדעון קיבלו היום עוד החלטה אומללה ואנטי דמוקרטית. אמנם הוחזרו נציגי ארגוני הסביבה, אבל סולקו נציגי החברה האזרחית ונציגי משרד הבריאות והכלכלה", כך אמר הערב עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל "אדם טבע ודין". "לא נסכים להיות עלה התאנה של הממשלה ונמשיך להיאבק למען ייצוג הולם ומלא לנציגי החברה האזרחית שמהווים גורם אזרחי נטול אינטרסים. כפי שהבטחנו, נפנה לבג"ץ יחד עם כל הארגונים שסולקו מהוועדה, על מנת להבטיח כי מערכת השיקולים של מוסדות התכנון מעתה והלאה לא תהיה מבוססת אך ורק על אינטרסים פוליטיים-כלכליים".

בחברה להגנת הטבע ובארגוני סביבה אחרים כמו גם במשרד הכלכלה והבריאות דרשו היום להשיב את כל ארבעת חברי הועדה שהודחו אולם בסופו של דבר הוחזרו כאמור רק שניים מהם. מהחברה להגנת הטבע נמסר כי נציג החברה להגנת הטבע הצביע בעד ההצעה הנגדית של משרדי הכלכלה והבריאות, להחזיר לוועדה את כל ארבעת הנציגים שסולקו, אולם ההצעה נדחתה.

"לצערנו, שר הפנים, גדעון סער, ועימו רוב חברי המועצה הארצית, התעלמו מהמחאה הציבורית הנרחבת בנוגע לסילוק ארבעת נציגי הציבור מהוועדה", כך נמסר היום מהחברה להגנת הטבע, "נציג ארגוני הסביבה הוא אמנם אחד מהשניים שהוחזרו לוועדה, אבל המאבק היה על כל נציגי הציבור שסולקו, ולכן נמשיך בפעילות למען החזרת יתר נציגי הציבור לוועדה והשבת המצב לקדמותו".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר היום בעקבות ההחלטה כי: "צר לנו שנדרש מאבק של חודש כדי שמשרד הפנים ינקוט בצעד המתבקש והטבעי. נמנענו בהצבעה שכן אמנם דרישותנו התקבלו, אך היינו מצפים כי החזרת הנציגים תהיה גורפת יותר ותכלול לא רק את נציגי ארגוני הסביבה".

כזכור, לפני כחודש הודיע משרד הפנים על כוונתו להוציא את נציגי הסביבה והציבור מהוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הוולנת"ע), ועדת משנה החשובה ביותר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. הנציגים שהוצאו מהועדה היו נציג ארגוני הסביבה, נציג המוסדות המיישבים, נציג הדור הצעיר ונציג האדריכלים. חשיבות הוולנת"ע היא בכך שהיא מהווה מוסד ערר על החלטות המועצה הארצית ובמקביל דיוניה עוסקים בנושאי ליבה כמו דיור, אנרגיה, כבישים ותחבורה, תשתיות, כרייה וחציבה, שמורות טבע, שטחים פתוחים וריאות ירוקות, נמלי ים, שדות תעופה, תחנות כוח, מתקני גז, יישובים חדשים, נחלים וחופים. לכן, טענו המתנגדים להדחת נציגי הציבור מהועדה כי מדובר בפגיעה אנושה בבריאות הציבור ובעתיד הטבע והסביבה כמו גם פגיעה בייצוג הדמוקרטי של האינטרס הציבורי ופתח ליחסי הון - שלטון.

ממשרד הפנים נמסר היום בהמשך להחלטתה של המועצה הארצית כי: "המועצה הארצית, אישרה את המלצת מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר המועצה ד"ר שוקי אמרני, לצרף את נציג ארגון הגג של הגופים הציבוריים שעניינם שמירת איכות הסביבה ואת נציג המוסדות המיישבים להרכב הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע). כזכור, בישיבת המועצה הארצית לפני כחודש החליטה המועצה הארצית על הקטנת מספר החברים בוועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים במטרה לשפר וליעל את עבודת הוועדה".

"בישיבה היום, הציע יו"ר המועצה ד"ר שוקי אמרני להוסיף להרכב שנקבע בדיון הקודם את נציג ארגון הגג של הגופים הציבוריים שעניינם איכות הסביבה ואת הנציג מטעם המוסדות המיישבים. ועדת המשנה של המועצה הארצית במהותה נועדה לסייע לזרז ולקדם את תהליכי התכנון והבניה. מטבע הדברים מספר החברים בוועדת המשנה צריך להיות מצומצם ומאוזן ולא ניתן לכלול בוועדה את נציגי כל הגופים החברים במועצה הארצית עצמה. כמו כן, ראוי לציין שהגופים החוץ ממשלתיים לרבות ארגון הגג של הגופים הציבוריים חברים בוועדות המחוזיות ובמועצה הארצית והם נוטלים חלק בעריכת התכניות של המועצה בוועדות העורכים ומשתתפים בהן באופן פעיל, כך שניתנת להם הבמה להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות החל מהשלבים הראשוניים בטיפול בתכנית ועד להחלטה ע"י מוסדות התכנון".