70% מהצרכנים: המחירים הגבוהים גורמים לנו לקנות פחות

עם זאת, סקר המועצה לצרכנות מראה כי 59% עדיין לא רוכשים מותגים זולים יותר מאלה שנהגו לרכוש בעבר ■ הנשים ערניות יותר למחיר ■ מנכ"ל המועצה: "יוקר המחיה חוזר כמו בומרנג לעסקים שהפריזו במחירי מוצריהם"

קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

יוקר המחיה הוא לא עוד סיסמה שגורה בעיתונות ובשיח הציבורי. לצמד המילים הללו יש משמעות בשטח. מסקר גיאוקרטוגרפיה עבור המועצה לצרכנות עולה כי 70% מהציבור הישראלי שינו את הרגלי הצריכה שלהם בגלל יוקר המחיה. הסקר הוזמן בעקבות פרסומי הלמ"ס המעידים על ירידה של 2% בקצב הצריכה הפרטית השנתית. הסקר נערך החודש בקרב 500 נשאלים.

המחאה החברתית מיקדה את הזעקה נגד מחירם הגבוה של המותגים החזקים, כשאז עמדה בראשם גבינת קוטג' של תנובה. האם בעקבות זאת מותגים קטנים ומותגים פרטיים של הרשתות זכו לאהדה ולביקוש בקרב הציבור?

41% מהנשאלים השיבו כי בחצי שנה האחרונה הם רוכשים מותגים זולים יותר מאלה שנהגו לרכוש בעבר. מחציתם ציינו כי הם בוחרים במוצר מוזל רק בחלק מהמוצרים, ומחציתם ציינו כי בכל קנייה שהם עורכים הם מעדיפים את המוצר הזול בכל המוצרים.

הנשים ערניות יותר למחיר: העדפה למותגים הזולים בלטה יותר אצל נשים - 45% לעומת 36% אצל הגברים.

בקרב מי שרוכש מוצרים זולים, מהן הסיבות לבחירה במוצרים אלה? כמעט 60% מהנשאלים אמרו כי הסיבה העיקרית היא כסף. 26% ציינו כי הסיבה העיקרית היא שיש ברשותם פחות כסף זמין (תשובה שהייתה נפוצה יותר בקרב בעלי הכנסה נמוכה), 45% ציינו כי הסיבה העיקרית היא שהמוצר המוזל "מספיק טוב בשבילי", ו-23% ציינו כי הסיבה לבחירת המוצרים המוזלים היא כמחאה על המחירים היקרים - נתון זה מצביע על כך שאמנם חלפו 3 שנים מאז יצאו הצרכנים לרחובות, אבל כרבע מהם כבר הפנימו שהמחאה האמיתית באה מתוך הארנק, ושלצרכנים יש כוח אדיר שנמדד בחנות, מול מדף הקניות.

בתוך כך, נזכיר כי השבוע פורסם ב"גלובס" זה כי מחירים המוצרים בסל המכיל כ-30 מוצרים עלו ב-6% ביחס לשנה שעברה. המחירים, כך העלתה בדיקת מעקב אחר המוצרים משך 5 שנים, חזרו לרמת מחירי המחאה ב-2011. האם הציבור ישקוט על שמריו?

"יוקר המחיה חוזר כמו בומרנג לעסקים שהפריזו במחירי מוצריהם", אומר מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג. "הצרכן מגלה היום יותר משמעת עצמית ושיקול-דעת בהחלטות הרכישה. צמצום הקניות נובע ממצוקה, אבל זו גם תעודת כבוד לצרכן הישראלי, היודע לכבוש את יצר הקנייה ומפעיל את התכונה הלאומית, 'הדווקא', כלפי אלה המבקשים לתפסו כפראייר ולהמשיך לנצלו".

מותגים מוזלים
 מותגים מוזלים