משרד הפנים מודה: 12 שנים אינן מספיקות לקידום פינוי-בינוי

הצעת חוק חדשה מבקשת להאריך ב-6 שנים נוספות את תקופת ההכרזה במתחמי פינוי-בינוי ■ מצד אחד תתאפשר הזדמנות נוספת לעשרות מתחמים תקועים, ומצד שני זה ממחיש שהממשלה לא מצאה את הדרך לקיצור התהליך

פרויקט פינוי בינוי בגבעתיים / צילום: תמר מצפי
פרויקט פינוי בינוי בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

הצעת חוק חדשה מבקשת להאריך ב-6 שנים נוספות את תקופת ההכרזה במתחמי פינוי-בינוי. מדובר בהצעה שמצד אחד תאפשר הזדמנות נוספת לעשרות מתחמי פינוי-בינוי תקועים, ומצד שני, מאשרת את מה שכולם כבר יודעים והוא שתהליכי פינוי-בינוי הם בעלי פוטנציאל למאות אלפי יח"ר חדשות, אך הם אינם מצליחים להתקדם ועד כה הממשלה לא מצאה את הדרך לקיצור התהליך.

בהצעת החוק שהוגשה ע"י משרד הפנים נכתב כי הזמן שניתן עד כה - 12 שנים - אינו מספיק לקידום פרויקט פינוי-בינוי. "הניסיון שנצבר עד עתה מראה כי משך הזמן הממוצע לאישורן הסטטוטורי של התוכניות עומד על חמש וחצי שנים, וזאת על רקע מורכבות הליכי התכנון בתכניות אלו", נכתב.

בנוסף, על פי רוב, רק לאחר שהתוכנית אושרה להפקדה מתחילה התארגנות התושבים לבחירת יזם. לאחר השלמת ההליכים מול היזם, עדיין נדרש האחרון להליכים מורכבים וממושכים הנוגעים להוצאת היתר בנייה וטיפול במכלול הנושאים הקניינים והחוזיים אל מול הדיירים. בשלב האחרון, הדיירים מפונים לדיור חילופי ואת המבנים הישנים הורסים ובונים במקומם מבנים חדשים. בנסיבות המתוארות, לא ניתן לממש את הבנייה על פי התוכניות במהלך תקופת ההכרזה, לרבות תקופת הארכה ככל שניתנה".

נציין, כי מאז 2001 הוכרזו לא פחות מ-114 מתחמים לביצוע פרויקט פינוי-בינוי. עבודת תכנון בוצעה על מתחמים אלו ומעטים מהם אף הגיעו לבשלות של הוצאת היתרי בנייה. אולם, משך זמן התכנון, כמו גם תהליכי עבודה נוספים, גרמו לכך שגם מתחמים אלו לא יכלו להתקדם וזאת בשל תום תקופת ההכרזה שעד כה הייתה תקפה כאמור, ל-12 שנה (שתי תקופות של 6 שנים).

"מדובר בצעד חשוב ומבורך, אבל זה גם מראה עד כמה תהליכי התכנון מעכבים את היציאה לפועל של הפרויקטים", אומר עו"ד אברהם ללום המתמחה בפינוי-בינוי, שותף במשרד עמית פולק מטלון. "עשרות מתחמים לא הצליחו להבשיל ב-12 שנה ועכשיו מגדילים את התקופה ל-18 שנה. צריך לקוות שהתוספת החדשה לא תגרום לכך שמוסדות התכנון והממשלה ייקחו שוב את הזמן ויקדמו את הפרויקטים באיטיות. הממשלה חייבת במקביל לקדם תכנון מהיר לפרויקטים הללו".