"המדינה לא התמודדה עם זיהום הקרקעות לכל אורך השנים"

רמ"י ומשרד הביטחון יקימו מנהלת שתהיה אמונה על ניהול עבודות טיהור הקרקע, קביעת קריטריונים וקבלת החלטות במחנות צה"ל שיפונו

רשות מקרקעי ישראל ומשרד הביטחון יהיו אמונים על ניהול עבודות טיהור הקרקע במשטחי מחנות צה"ל המפונים, כך אמר היום מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן בוועידה של ואוליה שהתקיימה בתל אביב. לדברי ליברמן, משרד הביטחון ורמ"י סיכמו על הקמת מינהלת למטרה זו שתלווה את מתחמי הקרקע האמורים משלב התכנון ועד שלב שיווק הקרקע או כפי שהגדיר זאת: "עד לשיווק יחידת הדיור האחרונה במקום".

יש לציין שעד כה לא היה ברור מי עתיד לנהל את סוגיית טיהור הקרקעות בשטחי מחנות צה"ל המתפנים, קרקעות שעל פי ההערכות מזוהמות במידה ניכרת ועלות טיהורן נאמד במיליארדי שקלים. באותו הזמן נציין כי על אף העובדה שימונה אחראי על הטיהור, טרם נאמר במפורש מהיכן יגיע המימון לטיהור הקרקע ומי יישא בהוצאות אלו. בשלב הראשון, עתיד להעביר משרד האוצר קדם מימון לעבודות הטיהור ועל פי התוכנית שיווק המתחמים עתיד לממן את השאר.

"מדינת ישראל לא התמודדה עם זיהום הקרקעות לכל אורך השנים ובמקומות מסוימים זה מגיע לסכנת קיום של ממש", אמר ליברמן בכנס, "ישנם הרבה מקומות מרכזיים כמו מחנות צה"ל, מרחבים גדולים מאד שיושבים במרכז כמו תל השומר, שדה דב וצריפין. הממשלה לוקחת אחריות לנושא הזה, אבל טיהור הקרקע יכול להגיע למיליארדי שקלים והפתרון הוא שיווק הקרקע. אין פתרון אחר. טיהור הקרקע הוא חלק מרכזי בחלק מחנות צה"ל. בתל השומר למשל יש פוטנציאל של למעלה מ-20 אלף יחידות דיור ובשדה דוב 18 אלף יחידות דיור. ולכן אנחנו יוצרים פתרונות קונקרטיים לטיהור הקרקע במדינת ישראל". דבריו של ליברמן מתייחסים למגמה שכיום נחשבת לסבירה ביותר על פיה שיווק מתחמי הקרקע במחנות אלו יממן בעתיד גם את עלות הטיהור.

גם גילי טסלר, מתכננת מחוז תל אביב והמרכז ברמ"י המטפלת בין היתר גם במתחם תע"ש השרון (תוכנית קדמת השרון) שעתיד להניב בעשור הקרוב כ-23 אלף יחידות דיור וידוע כמתחם בו הקרקע מזוהמת, התייחסה לנושא ואמרה: "אנו מובילים את תוכנית קדמת השרון שמטרתה טיהור הקרקע והמים המזוהמים בשטחי תעש השרון. המדינה נחושה לסלק את הזיהום מהמקום במסגרת התוכנית שנמצאת כעת בערר במועצה הארצית. אני מודיעה שלא נעצור שום תוכנית שמקדמת טיהור קרקעות. כך נבטיח שיהיה מקור מימוני לבצע את השינוי בשטח לטובת הציבור".

עוד אמרה טסלר כי: "לאור התרחבות הערים וכניסת שטחי מחנות צה"ל ללב המטרופולין אנו מנצלים את ההזדמנות ולוקחים אחריות ללא פשרות בתחום טיהור הקרקעות המזוהמות. כיום בכל שלב סטטוטורי יש התייחסות להיבטי זיהום הקרקע ואנו ממשיכים לקדם את הפתרונות היעילים ביותר לטיהור הקרקע".