לא יועסקו יועצים משפטיים חיצוניים בוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה

‎ועדה בראשות מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, קבעה את האיסור בשל "הצורך בשמירה על האינטרס הציבורי ובהגנה על טוהר המידות" בהליכי התכנון

אמי פלמור / צלם: דור מלכה
אמי פלמור / צלם: דור מלכה

‎‎הוועדה להעסקת יועצים משפטיים חיצוניים בשירות המדינה, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, החליטה פה-אחד לאסור על העסקת יועצים משפטיים חיצוניים בוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה.

הוועדה החליטה כי יש לחדול מהעסקת יועצים משפטיים חיצוניים בוועדות המחוזיות, ולפעול להסדרה קבועה של הנושא על-ידי קליטת עובדי מדינה שיבצעו תפקיד רגיש זה.

ההחלטה מאפשרת למשרד הפנים טווח של שנה להיערך לקליטתם של יועצים משפטים כעובדי מדינה מן המניין לכלל הוועדות.

‏יצוין כי על מנת לאפשר את תפקודן התקין של הוועדות המחוזיות, ולצורך מתן מענה משפטי הולם לסוגיות המתעוררות תדיר בדיוניהן, אישרה הוועדה במהלך השנים העסקת יועצים חיצוניים.

עם זאת, במסגרת החלטותיה, הוועדה הדגישה את הצורך בהסדרת הייעוץ המשפטי לוועדות המחוזיות, כך שיינתן על-ידי עובדי מדינה מן המניין.

"בעת הזו, בהתחשב בזמן הרב שחלף מבלי שהוסדרה הסוגייה, ולנוכח אי-סדרים שנחשפו לאחרונה בהליכי תכנון אגב תיקים פליליים שנוהלו, החליטה הוועדה לקיים דיון עקרוני בנושא, בהשתתפות כלל הגורמים הרלוונטיים", נמסר ממשרד המשפטים.

‏חברי הוועדה הדגישו בהחלטתם כי שאלת מעמדם ואופן העסקתם של היועצים המשפטיים בוועדות המחוזיות היא סוגייה משפטית עקרונית בעלת חשיבות רבה והשפעה ממשית על שלטון החוק במדינה.

תפקידם של היועצים המשפטיים לוועדות המחוזיות כרוך במתן ייעוץ משפטי בסוגיות רגישות הנוגעות למדיניות תכנון הקרקעות במדינת ישראל, ומכאן ההכרח שבאיוש התפקיד על-ידי עובד מדינה הכפוף לכללי השירות הציבורי ופועל על-פי האתוס הציבורי של טובת הכלל והמדינה. העסקת עורכי דין פרטיים בתפקיד שלטוני מסוג זה אינה מתיישבת עם החשיבות הרבה בהבטחת תקינות ההליכים ואי-תלותם של היועצים המשפטיים.

‏יו"ר הוועדה ציינה כי המשך העסקת יועצים משפטיים חיצוניים בוועדות המחוזיות איננה עולה בקנה אחד עם הצורך בשמירה על האינטרס הציבורי ובהגנה על טוהר המידות, בשירות המדינה בכלל ובהליכי התכנון בפרט.

כאמור, בראש הוועדה יושבת מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, וחברים בה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי-פיסקלי), עו"ד אבי ליכט; המשנה לפרקליט המדינה (אזרחי), עו"ד אורית סון; פרקליטת מחוז תל-אביב (אזרחי), עו"ד גלי מיארה; וסגן החשבת הכללית במשרד האוצר, עמוס שקדי.

גם העסקת יועצים משפטיים חיצוניים לוועדות המקומיות לתכנון ובנייה היא תופעה נפוצה, שמעוררת ביקורת רבה. בימים אלה המשטרה חוקרת חשד כי עו"ד רועי בר, ששימש יועץ משפטי חיצוני לעיריות ראשון-לציון ורחובות, קיבל טובות הנאה במיליוני שקלים מקבלנים ויזמי נדל"ן, בהם מנור גינדי, בתמורה לקידום ענייניהם. ‏‎‎‏