חטופים

איך הפכו צופי הטלוויזיה בסוף השבוע לבני-ערובה של חברות החדשות

את הדחף לפתוח אולפני חדשות מיוחדים בשעות אחר-הצהריים של יום שישי, אפשר עוד להבין: חברות החדשות של הערוצים השונים, הגם שחזרו ושיננו באוזני הצופים "לא להאמין לווטס-אפים", נפלו להם קורבן בעצמן.

המסרונים ידעו לספר על "מבצע נועז של כוחות הביטחון", ובאמת, בשעות הראשונות לאותו "אירוע מתגלגל", הייתה זו הציפייה גם באולפני החדשות: ותיקי היחידות המיוחדות שלא גויסו לשירות מילואים פעיל, קיבלו צו 8 לאולפני הטלוויזיה והעלו זיכרונות מהמבצע המוצדק אך הכושל לשחרור נחשון וקסמן.

הבעיה החלה בערך בתשע בערב כשהתברר שמה שהיה ידוע על סיפור החטיפה בשעה שלוש אחר-הצהריים ביום שישי, הוא גם מה שידוע בערב (ובינינו, נכון לכתיבת שורות אלה בבוקר יום ראשון, זה כל מה שידוע בוודאות גם עכשיו).

זו הייתה בערך הנקודה שבה מישהו היה מוכרח לקבל החלטה אמיצה ולהפסיק עם הברברת הזאת, שבמסגרתה השידור עובר מכתב שאין לו מה לחדש לכתב שאסור לו לומר את המעט שהוא כן יודע לכתב שאולי שמע משהו, אבל אולי לא בדיוק, ומשלושתם לאב"א שבאולפן (כינוי ע"ש איתן בן-אליהו לכל אותם אלופים במיל' שמוקפצים מיד מבתיהם, במדינה היחידה בעולם שבה אפילו נוהל חירום הפך כבר למצוות אנשים מלומדה) - שגם לו אין מה לעשות חוץ מלהצטרף לקשקשת.

לפיכך, בשעות הערב של יום שישי, החדשה היחידה שאליה נחשפו הצופים (וגם זה, רק צופי ערוץ 2) היא האיבה הגלויה שהתפרצה לה לפתע בין אהוד יערי לרינה מצליח.

מאחר שמבצע חילוץ דרמטי לא עמד ממש על הפרק, לא נותר אלא לתמוה מה הקריטריון שעל-פיו פועלים ערוצים 2 ו-10? (לערוץ 1 יש את המונדיאל שמנע ממנו את המבוכה).

הרי גם אם נתייחס לאפשרות הרעה ביותר, לפיה שלושת הנערים אינם בין החיים (כלומר, כפי שהודו חלק מהמרואיינים בחצי-פה: האפשרות הגרועה פחות מבין השתיים הגרועות ביותר) - יש לפנינו פיגוע עם 3 הרוגים. קשה, כואב (בלי ציניות), אבל לא משהו שלא ידענו בעבר, בטח לא משהו שמחזיק כבר 48 שעות של השתלטות מצד החדשות על לוח המשדרים.

אז אולי זה הפחד? לא הפחד לגורל הנעדרים, אלא הפחד שמא הערוץ המתחרה - שעדיין מחזיק אולפן פתוח - ימשוך אליו את המכורים לאקטואליה?

לא יכול להיות, חשבתי לעצמי, הרי אפשר להחזיק אולפן ולהפעיל אותו בהתראה של כמה שניות כדי לפרוץ בשידור חי אל כל תוכנית "רגילה", אפשר גם להריץ כתוביות עדכון בתחתית המסך או להקדיש 2-3 דקות למהדורה מיוחדת בכל שעה עגולה, כל עוד הפרשה "מתגלגלת".

ובכלל - מתי יפנימו בערוצי הברודקאסט שבעידן שבו יש לכל צופה על המסך של הטלפון הנייד לפחות 3 אתרי חדשות פעילים, אין ממש צורך בדיווח טלוויזיוני מפורט כל-כך, אלא למטרות סיכום.

גם האפשרות ה"הומאנית", כלומר שהשידור המיוחד מהווה מעין סולידריות עם משפחות הנעדרים, אפשר היה לגנוז הפעם, נוכח זהותן של המשפחות, שכולן שומרות שבת וממילא לא צפו בדיווחים.

ואז עלה בדעתי הסבר ציני, אך אפשרי, לנוכח העובדה שהיחידים שעליהם ניתן היה להכריז בוודאות כחטופים ובני-ערובה הם הצופים: יכול להיות שלאור המשדרים הסתמיים של ערב שבת בטלוויזיה, חשב מישהו שמוטב כבר למשוך את האולפנים המיוחדים שמביאים איתם רייטינג לא רע יחסית ליום ולשעה? הרי עובדה היא שבמוצאי השבת שודר כבר (וטוב שכך) "האח הגדול" כסדרו, כי חטופים-שמטופים - להתפרנס צריך.