צפו בתמונות: היכן נמצאות תחנות האוטובוס הטובות בעולם?

7 ארכיטקטים מהעולם קיבלו אתגר: לעצב תחנות אוטובוס שיהיו לא רק פונקציונליות, אלא שיהוו גם ציוני דרך חזותיים, פסלים סביבתיים ואפילו חדרים ציבוריים ■ כך זה נראה

הכפר הקטנטן קרומבאך באוסטריה, הוא יעד קבוע לשוחרי ארכיטקטורה. הכפר שוכן על מדרונות האלפים, וידוע בזכות הטירות העתיקות והקוטג'ים האלפינים שבו, וגם מבנים חדישים ידידותיים לסביבה שנבנו לאור מורשת הבאוהאוס.

לאחרונה התפרסם הכפר גם בהמצאה מחדש של תחנות אוטובוס, שבדרך כלל מתאפיינות בייצור סדרתי, עיצוב פונקציונלי ודל, וחומרי ייצור שנבחרו על פי יכולת שרידותם ומחירם.

עמותת Kultur Krumbach שעומדת מאחורי פרויקט תחנות האוטובוס, הציבה אתגר בפני שבעה ארכיטקטים מרוסיה, נורבגיה, בלגיה, ספרד, צ'ילה, יפן וסין: לעצב תחנות אוטובוס שיהיו לא רק פונקציונליות, אלא שיהוו גם ציוני דרך חזותיים, פסלים סביבתיים ואפילו חדרים ציבוריים. בנוסף, מטרת הפרויקט הייתה גם להלל את התחבורה הציבורית, ככפר שבו חיים אמנם רק 1,000 תושבים, אבל קו התחבורה הציבורית בו, הפועל אחת לשעה, מאפשר חיים כפריים שאינם תלויים ברכב פרטי.

תפישות תרבותיות ותכנוניות מגוונות

ההרכב המגוון של נבחרת האדריכלים שהשתתפו בפרויקט אפשרה השוואה בין תפישות תרבותיות ותכנוניות שונות וגישות מגוונות, בין מזרח ומערב, צפון ודרום, והאופן שבו אדריכלים מתרבויות שונות ניגשים ופותרים אתגרים אדריכליים.

לצורך הפרויקט הגיעו האדריכלים בשנה שעברה, לשלושה ימים לכפר, נפגשו עם תושבים ועם בעלי מלאכה מקומיים שבסופו של דבר בנו את התחנות, והתוצאה הסופית היא סדרה של תחנות אוטובוס שונות זו מזו ובהן תחנה אבסטרקטית מפלדה, תחנה שהיא אינטרפרטציה של סלון מקומי, ווריאציה של קמרה אובסקורה. תחנה נוספת הממוקמת בסמוך למגרש טניס, משולבת ביציע צפייה למגרש, ואחרת משלבת גרם מדרגות שאינו מוביל לשום מקום.

תחנות אוטובוס יוצאות דופן ניתן למצוא גם במקומות אחרים בעולם: במונטריאול הוקמה תחנת אוטובוס בצורת נדנדה במגרש משחקים, שתנועת הנדנדות בה מייצרת מנגינות, ומעודדת אנשים לייצר יחד מוזיקה תוך כדי שימוש בנדנדה והמתנה לאוטובוס. בבוגוטה יש תחנת אוטובוס שהיא גם ספרייה ציבורית, ובדטרויט הוקמו תחנות אוטובוס מחומרי בנייה שנאספו מבתים נטושים.

תחנה ומקום מפגש

בפריז, חברת התחבורה המרכזית RATP, מנסה את הדור הבא של התחנות, "תחנת האוטובוס של העתיד" "l'arret de bus du future", מחוץ ל-Gare de Lyon.

התחנות, שעוצבו על ידי המעצב מארק אורל, מצטיינות בסטייל ונוחות. אלו עדיין תחנות אוטובוס, אבל הרעיון היה לעשותן יותר שימושיות ולהפוך אותן כמקום חברתי. אנשים יכולים להגיע לתחנה לצרכים שונים מלבד המתנה לאוטובוס, למשל לשאול ספר או לקבל מידע על מבנה השכונה, כך מפגש חברתי וחיי הרחוב יתערבבו עם ההמתנה ויצרו סביבה יותר חיה, מעניינת ובטוחה.

* איל צאום הוא עורך הבלוג מיתוג ערים ומדינות