ועדת שרים לחקיקה אישרה את הצעת מע"מ 0%

המטרה: החלת מע"מ אפס על דירות חדשות כבר ב-1 בספטמבר ■ לפיד: "הטבת המע"מ אפס נועדה לאפשר לזוגות הצעירים, העובדים והמשרתים ממעמד הביניים לרכוש דירה בטווח הקרוב. נמשיך לפעול להורדת מחירי הדיור"

שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר
שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר

ועדת שרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק למתן הטבה מע"מ בשיעור אפס שמקדם משרד האוצר. כעת צפויה הצעת החוק לעבור לדיון בוועדת הכספים של הכנסת.

העברת חוק המע"מ בוועדת השרים לחקיקה לא הייתה פשוטה ולא עברה פה אחד, בלשון המעטה. מי שהצביע בעד ההחלטה היו שר האוצר יאיר לפיד, שר השיכון אורי אריאל ושר החקלאות יאיר שמיר. במקביל, שרת המשפטים ציפי לבני נמנעה. שרי הליכוד שנכחו במהלך הישיבה יצאו ממנה טרם ההצבעה על הצעת חוק המע"מ.

שרת המשפטים אמרה בדיון כי היא תומכת ביוזמה, בעקרון ובהטבה למי שתורם למדינה, כל עוד קבוצת הלא-משרתים איננה עוד קבוצה ריקה. עם זאת הוסיפה לבני כי רק עתה מתבררת התמונה המלאה ליישום חוק זה. "נכנסתי תומכת, אבל עתה משהתברר לי שההצעה תיתקל בקשיים משמעותיים ודרושה עוד עבודה רבה אני לא אתנגד ואפיל את החוק, אבל אמנע. אני מקווה שתיעשה עבודה רצינית על מנת לאפשר את יישומו של החוק", דברי לבני בדיון.

הצעת החוק שעלתה לדיון היום (ב') כללה מספר שינויים מהנוסח המקורי, בין היתר מדובר בשינוי רף ההטבה למי שלא עומד בקריטריון השירות הצבאי או הלאימי אזרחי ששונה מרמה של 600 אלף שקל ל-950 אלף שקל. שינויים נוספים היו ביטול הצורך בקבלת תעודת זכאות, שינוי משך השירות הצבאי לגברים הנחוץ לקבלת הזכאות מ-18 חודשים ל-12 חודשים בלבד וגם קביעת עונשי מאסר (בין שנה ל-5 שנים) למי שינצל ההטבה לרעה.

עוד שינוי שנכלל בהצעת החוק המעודכנת הוא קביעת מועד קובע להחלת ההטבה - 1 בספטמבר - אולם יש לציין שכדי שהחוק יתחיל אכן לפעול בתאריך זה יהיה על הגורמים השונים המעורבים בהכנתו לסיים את כל העבודה המקדימה. כך למשל יהיה על השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי, לסיים את עבודת הכנת טבלאות המ"ר הדירתי על-פיו ייקבע בכל איזור עד איזה מחיר דירה תינתן ההטבה. בנוסף, על רשות המסים יהיה להכין מנגנון להנגשת המידע לציבור על-ידי מחשבון שיפורסם באתר הרשות ושר השיכון ושר האוצר יצטרכו לקבוע מפרט מדוייק לדירה לגביה תינתן ההטבה.

בנוסף, טרם נקבע האם חלוקת ההטבה תיעשה בדרך של הגרלה. הצעת החוק המעודכנת לא התייחסה לסוגייה זו, אך מי שכן התייחס לכך הוא היועץ המשפטי לממשלה שרמז כי ללא הגרלה יוביל היישום לאי סדרים. באם יוחלט כן לערוך הגרלה מדובר בעוד מנגנון שעל האוצר יהיה להקים ולהפעיל כדי שהחוק יוכל להיות ממומש על-ידי הזכאים. לפני שכל אלה יתבצעו לא יוכלו הרוכשים או הקבלנים לדעת איזו דירה תיכלל בהטבה וכיצד ייקבע מי זכאי לאיזו דירה. באותה הנשימה נזכיר כי ועדי העובדים ברשות המסים הכריזו בימים האחרונים על עיצומים ללא הגבלת זמן מה שעשוי להשפיע גם על יישום החוק.

כזכור, להצעת החוק המעודכנת צורפה עמדתו של משרד היועץ המשפטי לממשלה בו הוא אמנם אישר את המשך קידום החוק אך קבע כי הוא עלול לעורר בעיות חוקתיות. עוד הזהיר היועץ המשפטי לממשלה כי היעדר קביעה ברורה כיצד תחולק ההטבה, אם באמצעות הגרלה בין זכאים או לא, עשויה להוביל ל"לצבירת כוח רב בידי הקבלנים המוכרים ומעלה חשש לאי סדרים ביחס לאופן מימוש ההטבה על-ידי הזכאים לה, ואולי אף לניצולה לרעה".

כאמור, לאחר אישור הצעת החוק היום, תעבור הצעת החוק לדיון בועדת הכספים של הכנסת וגם שם ייתכנו עוד שינויים בנוסח ההצעה. המטרה המוצהרת של שר האוצר היא לסיים את העברת החוק לקריאה שניה ושלישית ופרסומו ברשומות עד סוף מושב הכנסת הנוכחי בחודש אוגוסט.

שר האוצר יאיר לפיד אמר היום בעקבות אישור הצעת החוק: "הורדת מחירי הדיור היא משימה לאומית, היום עברנו שלב נוסף בהליך החקיקה שמהווה חלק מתוכנית כוללת שקבינט הדיור מוביל בימים אלה להורדת מחירי הדיור בישראל. הטבת המע"מ אפס נועדה לאפשר לזוגות הצעירים, העובדים והמשרתים ממעמד הביניים לרכוש דירה בטווח הקרוב. נמשיך לפעול להורדת מחירי הדיור".

תוכנית המעמ של לפיד
 תוכנית המעמ של לפיד