"שוק המניות הישראלי ראוי להשקעה ומתומחר בצורה הוגנת"

שי מאור מבית ההשקעות מור מעודד ממחזור החוב בחברות רבות שיטיב עם רווחיהן, ומזהיר מתמחור סיכון בעייתי באג"ח

שי מאור / צילום: תמר מצפי
שי מאור / צילום: תמר מצפי

על אף הרמות הגבוהות בהן נסחר מדד המעו"ף בתקופה האחרונה, כשהוא רחוק כ-2% בלבד מרמת השיא שלו, והרמות הגבוהות בהן נסחרים מדדים מובילים נוספים ברחבי העולם, בבית ההשקעות מור סבורים כי שוק המניות עדיין אטרקטיבי.

מנהל ההשקעות שי מאור אומר כי "דווקא בתקופה זו, לאור הסיכונים שיש באפיק האג"ח, עם מרווחים נמוכים ותשואות נמוכות, שוק המניות מהווה אלטרנטיבה ראויה להשקעה ומתומחר בצורה הוגנת". מאור מציין כי "ניתן לראות שבסביבת ריבית נמוכה, עלויות הגיוס של רוב החברות נמוכות יותר, והן ממחזרות חוב קצר ויקר בחוב ארוך וזול, מה שמוביל לקיטון בעלויות המימון ולגידול בשורת הרווח".

מאור מקצה 18% מתיק ההשקעות שלו לרכיב המנייתי בבורסה בת"א, ושני הסקטורים אותם מציינים במור כמעניינים להשקעה הם הבנקים והנדל"ן המניב.

לגבי הבנקים, מאור מציין כי "מצד אחד, אנו רואים מרווח פיננסי נמוך בעקבות הריבית הנמוכה, ומצד שני ירידה משמעותית בהפרשות וברווחי הון, וזה עוד לפני שמתייחסים לתהליכי ההתייעלות שהבנקים מקדמים בתקופה האחרונה". עוד לדבריו, "בתמחור הנוכחי בו הבנקים מייצרים בממוצע תשואה על ההון של כ-9%, ונסחרים במכפיל הון של 0.8 בממוצע, הענף נראה מעניין".

לגבי הנדל"ן המניב, אומר מאור כי "אנו רואים חברות עם עלויות גיוס מאוד נמוכות, שתומכות בירידת הוצאות המימון בעתיד, רמות מינוף סבירות וכן נכסים המהוונים בריביות סבירות". עוד הוא מוסיף כי "בחלק גדול מהחברות תשואת הדיבידנד אטרקטיבית אף יותר מתשואת האג"ח של החברה".

"התל-בונד 60 לא אטרקטיבי"

בהתייחסו לשוק הקונצרני, מאור מציין כי "המרווחים והריביות נמוכים היסטורית, והסיכון עולה על הסיכוי. לכן, יש לשלב אג"ח בדירוגים גבוהים כגון פיקדונות וכתבי התחייבות של בנקים, לצד חברות בדירוגים נמוכים במח"מ של 3-4 שנים".

בבית ההשקעות מור מדגישים את חשיבות הסלקטיביות בשוק האג"ח בתקופה זו, ומדגימים זאת עם מצב מדד התל בונד 60 - הכולל את 60 הסדרות הקונצרניות צמודות המדד בעלות שווי השוק הגבוה ביותר, בדירוג A מינוס ומעלה. "פרמיית הסיכון הנוכחית של מדד התל בונד קרובה לשפל ההיסטורי, ולכן להערכתנו רמות הסיכון בהשקעה ישירה דרך המדד אינן אטרקטיביות", אומר מאור. "מח"מ התל בונד הינו 4.1, ומרווח התשואה בין המדד לבין איגרת החוב הממשלתית המקבילה עומד על 1.3%".

עוד לגבי התל בונד 60, מאור מציין כי הרכבו משתנה פעמיים בשנה, אבל כיום 75% מהמדד מיוחסים להשקעה בבנקים (45%) ובנדל"ן (30%). לדברי מאור, "הנהירה של המשקיעים אחר תשואות מביאה לתמחור סיכון בעייתי באיגרות החוב הקונצרניות, בעיקר בקבוצת דירוג A. אם לפני שנה חברות ברמת דירוג A בממוצע נסחרו במרווח של כ-350 נקודות בסיס מעל האג"ח הממשלתית, כיום חברות אלו נסחרות במרווח של כ-170 נ"ב בממוצע מעל הממשלתית".

לעומת זאת, בבחינת מצב סדרות האג"ח הקונצרניות בדירוגים גבוהים יותר, בקבוצת ה-AA, מאור מציין כי "רמות המרווחים שם לא השתנו ואפילו עלו קלות".

את המצב הזה מייחס מאור ל"סביבת ריבית שנמצאת ברמות שפל. הן התשואות והן המרווחים ברמות מאוד נמוכות, וכדי להגדיל את התשואה הפנימית בתיק, המשקיעים מוכנים להגדיל סיכון - מה שמוליך אותם לאיגרות החוב בדירוגים הנמוכים יותר, המעניקים תשואות גבוהות באופן יחסי".

אג"ח בחו"ל ומזומן - להקטנת הסיכון

מאור ממליץ, לצורך הפחתת הסיכון בתיק ההשקעות, על "הסטה של כספים להשקעה סלקטיבית באג"ח בחו"ל, תוך פיזור רב יותר של מנפיקים וסקטורים, ותמחור נוח יותר. דרך נוספת היא מרכיב מזומן, שיאפשר למשקיע להיות בעמדת המתנה בתקופת מימושים".

לגבי שוקי חו"ל, מאור סבור כי מדד ה-S&P 500 האמריקאי עדיין מהווה השקעה ראויה במכפיל נוח של 14.85 לשנת 2015. באירופה, ממליץ מאור על חשיפה באמצעות מדד יורוסטוק 600 וכן "באמצעות השקעה ישירה במדינות כמו גרמניה ואנגליה. אנחנו מעודדים מהמצב הכלכלי שמדינות אלה נמצאות בו מבחינת הנתונים הכלכליים המשופרים, וכן מבחינת התמחור הנוח יחסית להשקעה".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

עושה שוק 16/6/14
 עושה שוק 16/6/14

תיק ההשקעות המומלץ של שי מאור
 תיק ההשקעות המומלץ של שי מאור