מומחה מס: "תוכנית מע"מ 0% של לפיד נכונה"

עו"ד משה שקל, שייעץ לשר האוצר לפיד בגיבוש תוכנית מע"מ 0% על דירות: "מדובר במפגן של אומץ ומשילות לצד אמירה חשובה לזוגות הצעירים מצד הממשלה" ■ "לא צריכה להיות הגרלה על הדירות. יהיו מספיק דירות לדורשים"

משה שקל / צילום: יונתן בלום
משה שקל / צילום: יונתן בלום

"תמכתי בתוכנית, ואני עדיין תומך בה, מדובר בתוכנית נכונה, וכל דברי הביקורת שהושמעו ועדיין מושמעים נגד התוכנית אינם במקומם. מדובר במפגן של אומץ ומשילות לצד אמירה חשובה לזוגות הצעירים מצד הממשלה. במשך שנים תחת כמה ממשלות קודמות ותחת מדיניות מוניטרית של בנק ישראל, הלכה ותפחה לה בועת הנדל"ן, ועליית המחירים הדרמטית הפכה את רעיון רכישת הדירה לזוג צעיר במעמד הביניים, שתורם ועושה ומעוניין לבנות פה את עתידו, למשימה בלתי אפשרית" - כך סבור עו"ד ד"ר משה שקל, ממשרד שקל ושות' המתמחה במסים, שלקח חלק בגיבוש תוכנית מע"מ בשיעור אפס אחוז על דירות וייעץ לשר האוצר יאיר לפיד בנידון.

"איש בממשלה לא עשה ניסיון של ממש להתמודד עם הבעיה. איש לא משלה את עצמו שהרעיון של מע"מ אפס מהווה פתרון קונקלוסיבי לבעיית עליית מחירי הדירות, אבל חוק זה, בצירוף תוכנית מחיר מטרה ובצירוף צעדים נוספים שצריכים אולי להינקט, שמטרתם העיקרית עידוד ההיצע, מלמדים שלפחות השר הממונה מנסה לעשות מעשה ולא רק להסתפק בשפיכת דמעות תנין.

"חוקי מס ומדיניות פיסקאלית לא יכולים בהכרח להוות פתרון, לבטח לא יחידי, לכל מצוקותינו הכלכליות, אבל סמלי וראוי שהצעד הראשון בפתרון המצוקה החל במישור המס, שעה שלאורך השנים ממשלות ישראל ורשות המסים ראו ברכישת דירות - משלב רכישת הקרקע, דרך השבחות ובנייה ועד מכירת הדירה - מכרה זהב לגביית עוד ועוד מסים".

עו"ד שקל שולל את הביקורות שנשמעות על החוק המתגבש שטוענות כי הדבר ייצור מע"מ דיפרנציאלי שיזיק למשק, ואת הטענות על כך שמדובר בנזק בלתי הפיך לחוק המע"מ עצמו: "לא המצאנו את הרעיון, הוא פועל גם במדינות כמו אנגליה, צרפת ואוסטריה. החוק לא ייצור מע"מ דיפרנציאלי, ואולי חבל שכך, כי אני תומך בזה, וזה משהו שיכול להפחית את האי-שוויון".

עו"ד שקל מתייחס גם לסוגייה שטרם הוכרעה בהצעת החוק - דרך חלוקת ההטבה לזכאים. כזכור, גם היועץ המשפטי לממשלה וגם גורמים אחרים רמזו כי יש לקבוע מנגנון מסודר, אולי בדרך של הגרלה בין הזכאים, וזאת כדי למנוע אי-סדרים שעלולים להיווצר עקב מחסור בהיצע הדירות המוטבות לעומת הביקוש הרב שצפוי להיווצר.

"לא צריכה להיות הגרלה. אנחנו מקווים שעם החוק ופעולות נוספות להגדלת ההיצע יגדל גם מספר הדירות המוטבות ויהיו מספיק לדורשים. אם לא היום, אז בשנה הבאה ובהמשך הדרך".

גם שקל מודה שאת העתיד קשה לצפות, ולא ניתן להעריך בשלב זה מה תהיה מידת ההשפעה של התוכנית על הענף ועל שוק דירות היד שנייה שעשוי להיות מושפע ממנה בעקיפין. במקביל, גם הוא מתקשה להעריך אם המועד הקובע שהוכנס בהצעת החוק המעודכנת, 1 בספטמבר הקרוב, אכן ישים.

לדבריו, "הנבואה ניתנה לשוטים, והדברים נכונים, ואולי ביתר שאת גם בכלכלה, והשאלה היא לא כיצד הדבר ישפיע על הביקוש ועל ההיצע של דירות קבלן בטווח הקצר, אלא כיצד המהלך ישפיע על עיקר השוק שנמצא בדירות יד שנייה של אנשים פרטיים, שממילא מכירתן אינה חייבת במע"מ, אך מחירן יכול לעלות או לרדת בהתאם לביקושים.

"אני תקווה שמתן אלטרנטיבה זולה יותר לחלק מהביקושים ישפיע על השוק העיקרי של דירות יד שנייה. לגבי יישום החוק בספטמבר קשה להעריך, משום שמדובר בתוכנית עם הרבה פרמטרים מורכבים".