הולנת"ע המליצה על הקמת יישובים חדשים במבואות ערד

ארגונים ירוקים וחברתיים מתנגדים לתוכנית להקמת 5 ישובים קהילתיים כפריים חדשים בחלק המזרחי של מבואות ערד, בין כביש 80 לכביש 31

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע) החליטה היום (ג') להמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה על הקמת חבל התיישבות בחלק המזרחי של מבואות ערד, בין כביש 80 לכביש 31.

מדובר בהקמת 5 ישובים קהילתיים כפריים חדשים, כאשר אחד מהיישובים ייועד להסדרת ההתיישבות הבדואים בנגב, כך נמסר היום ממשרד הפנים. עוד נמסר כי ההחלטה התקבלה בעקבות תסקיר של החטיבה להתיישבות במשרד הבינוי והשיכון שהוצג לוועדה, שאשר נערך בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2011 בנושא. יישובים אלו עתידים לכלול כ-3,000 יחידות דיור חדשות ל-14 אלף תושבים.

התכנית תועבר כעת לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, דיון שנקבע ליום שלישי, ה-1 ביולי.

במקביל, במשרד השיכון ציינו היום כי התוכנית היא חלק מהגדלת היצע הדיור, וכי האזור שבין ערד לצומת שוקת הוא אחד האזורים המשמעותיים ביותר כיום בארץ לפיתוח. אזור זה הוגדר במשך עשרות שנים כ"שטח גלילי", שטח שאין לו שייכות מוניציפלית. הקמת היישובים מתקשרת גם למהלך אסטרטגי נוסף עליו החליטה ממשלת ישראל הנוגע למעבר בסיסי צה"ל דרומה. כחלק ממהלך זה מושלמות בימים אלה עבודות להרחבת כביש 31 המחבר את צומת להבים-רהט לערד וים המלח.

ההמלצה של הולנת"ע להקמת היישובים החדשים היא חלק מתוכנית נרחבת יותר שכוללת גם את העיר כסיף שצפויה לאכלס בעתיד כ-80 אלף תושבים והפיכת מיתר למועצה אזורית שתאכלס כ-20 אלף תושבים חדשים ביישובים המוקמים כיום - חירן וכרמית שיסופחו אליה. כך, התוכנית במבואות ערד תכלול בסך הכל כ-115 אלף תושבים.

"תוכנית מבואות ערד היא צו השעה והיא אבן דרך נוספת ומשמעותית במימוש חזון בן גוריון של חיזוק והפרחת הנגב", כך שר הבינוי והשיכון אורי אריאל.

באותו הזמן, לא חסרות גם התנגדויות לתוכנית עליה המליצה היום הולנת"ע. "חיזוק ההתיישבות בנגב היא מטרה חשובה וראויה ויש לעשותה על ידי הרחבת היישובים הקיימים ולא על ידי הקמת יישובים חדשים. מלבד הפגיעה הנופית והנזק הסביבתי, הקמת יישובים חדשים תפגע ביישובים הקיימים, בהם באר שבע, ערד ודימונה, ולכן גם מבחינה חברתית וכלכלית, יש יתרונות רבים לחיזוק היישובים הקיימים, על פני הקמת חדשים". כך נמסר היום מהחברה להגנת הטבע, שנציגה בועדה, מנהל תחום התכנון איתמר בן דוד, הצביע נגד ההמלצה לאישור התוכנית.

גם הקואליציה לחיזוק יישובי הנגב, המונה התארגנות של סביבתיים וחברתיים, מתנגדת לתוכנית. אנשי הקואליציה טוענים שהתכנית איננה צודקת, איננה כלכלית ואיננה מותאמת לצרכי האוכלוסייה בנגב. עוד נטען כי היא מנוגדת לעקרונות התכנון המרכזיים בתמ"א 35 אשר מעודדים את הרחבת הקיים ומתנגדים להקמת ישובים חדשים. "עקרונות אלה מחדדים את ההכרח בבחינה לעומק של הסיבות לכל הקמת ישוב באופן פרטני ובחינה של אלטרנטיבות לאותה היוזמה. בחינה מן הסוג הזה לא נעשתה", נמסר מהקואליציה לאחר החלטת הולנת"ע.