בג"ץ מלגלג על עתירה נגד האוצר? "עד הסתיו יהיה מצב שפיר"

ח"כ סתיו שפיר עתרה לבג"ץ בטענה כי האוצר משתמש ב"מסלול עוקף מליאה" ומביא לאישור ועדת הכספים בקשות להעברות כספיות שלא נכללו בחוק התקציב

סתיו שפיר / צלם: תמר מצפי
סתיו שפיר / צלם: תמר מצפי

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ סירב היום (ד') להביא אל פתחו את העתירה שהגישה ח"כ סתיו שפיר נגד ועדת הכספים של הכנסת ושר האוצר יאיר לפיד.

שפיר טענה בעתירתה, שהוגשה בדצמבר 2013, כי משרד האוצר משתמש ב"מסלול עוקף מליאה" ומביא לאישור ועדת הכספים בקשות להעברות כספיות במיליארדי שקלים לצורך ביצוען של החלטות ממשלה, וזאת למרות שאלה לא נכללו בחוק התקציב.

בעתירתה מנתה שפיר בין השאר את ההעברות הללו:

■ 580 מיליון שקל - לעמידה בסעיף גמלאות ופיצויים בהסדר קרנות הפנסיה.

■ 20.8 מיליון שקל - פיתוח פארק אריאל שרון.

■ 10 מיליון שקל - "נושאי חירום" במשרד הפנים.

שופטי בג"ץ, בהרכב בראשות הנשיא אשר גרוניס, המשנה לנשיא מרים נאור והשופט העליון אלייקים רובינשטיין, הביעו מורת-רוח כמעט לא מרומזת מהעתירה והתעקשו ששני הצדדים יישבו ביניהם ויגיעו להסכמות.

המשנָה לנשיא נאור אמרה: "יש משהו לא בריא בהיזקקות בית המשפט למחלוקת בין הממשלה לכנסת. לשניהם יש יועצים משפטיים - שיישבו ביניהם ויעשו סדר".

ואילו השופט רובינשטיין הוסיף מעין הלצה על שמה של העותרת: "אנו מקווים שעד הסתיו יהיה המצב שפיר".

עו"ד מיכאלי, המייצג את ח"כ שפיר, ניסה להציג את עמדתה, אך נתקל בסירוב חדש משמעי מצד הנשיא גרוניס: "אנו לא חושבים שצריך כרגע להגיב, אלא לשבת יחדיו ולהגיע לנוהל מוסכם... אנחנו לא ניכנס עכשיו לעניין. תציגו את הנקודות, תנסו להגיע להסכמה, ואם לא, אז בית המשפט נמצא פה... אין טעם עתה להגיש מסמך שיקצין את העמדות".