היו"ר הבא של חברת טבע

האם צריך לגייס אותו מהדירקטוריון הקיים, או לחפש אותו בחוץ?

בניין טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי
בניין טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי

ההודעה על כוונתו של יו"ר טבע, ד"ר פיליפ פרוסט, לסיים את תפקידו עד סוף השנה, לצד ההתכווצות הצפויה בדירקטוריון החברה ותגבורו באיש מקצוע בולט מתעשיית התרופות העולמית, התקבלה בחיוב בשוק ההון. סוד גלוי הוא כי חלק לא מבוטל מבין בעלי המניות של טבע סברו כי פרוסט אינו אדם המתאים להוביל את טבע במסע המורכב שלה להמציא עצמה מחדש, ביום שלאחר פקיעת הפטנט על תרופת הדגל שלה, הקופקסון.

רבים פקפקו במחויבות של פרוסט לתפקידו בענקית התרופות הישראלית על רקע כפל הכובעים שהוא חובש בשתי החברות שבראשן הוא עומד - אופקו וטבע. גם העימות עם מנכ"ל טבע המפוטר, ג'רמי לוין, לא הוסיף לפרוסט נקודות זכות בקרב המשקיעים.

כעת, העובדה שמניית טבע זינקה ב-30% מתחילת השנה לאחר שנים ארוכות של ירידות ופיגור אחר מדדי השוק, מספקת לפרוסט סולם נוח לירידה מכיסא היו"ר, תוך שהוא יכול לנסות לשדר למשקיעים תמונה של עזיבה על רקע של הצלחה. אולם כאן בדיוק המקום להזכיר כי מניית החברה עלתה במצטבר רק בכ-7% בחמש השנים האחרונות - תשואה עלובה למדי למשקיעי טבע בפרק הזמן הזה.

רבות דובר על גודלו הלא פרופורציונלי של דירקטוריון טבע, ועל הצורך להביא לצמצומו. לאור זאת, ההודעה אתמול על קיצוץ מספר החברים בו והחתירה לשיפור מקצועותיו, מלמדת על אוזן קשבת של החברה לרחשי לב המשקיעים, ויש בה גם מענה מפורש לדרישתו של המשקיע בני לנדא, שתבע שהחברה תשדרג את הממשל התאגידי בה.

במבט קדימה המשימה המרכזית של טבע תהיה לאתר יושב ראש חדש ברמה הגבוהה ביותר להובלת דירקטוריון החברה. הדילמה כאן תהיה האם לבחור מועמד מתוך הדירקטוריון הקיים, המכיר את החברה היטב ויוכל לעבוד בהרמוניה גם עם המנכ"ל החדש ארז ויגודמן וגם עם הדירקטוריון הנוכחי. זאת, על רקע ההיסטוריה של טבע המלמדת כי מדובר בממשק שהוא רגיש ונפיץ.

האופציה החלופית היא לאתר מועמד מתאים מחוץ לדירקטוריון הקיים. במקרה כזה, יבוא שחקן חיזוק דומיננטי ומתאים לכיסא היו"ר עשוי לשדרג את המקצועיות של הדירקטוריון בתקופה הקריטית ביותר לחברה בשנים האחרונות, ולסייע להנהלה לנווט את הספינה במים הסוערים.

זה גם המקום להזכיר כי ויגודמן, על אף ההערכה הרבה לה הוא זוכה כמנהל, הוא טירון בכל הנוגע לתעשיית התרופות הגלובלית, כך שקיימת חשיבות יוצאת דופן למצוא לו בן זוג מתאים לריצת המרתון הזאת, שתוצאותיה יקבעו את עתידה של טבע.

טבע נזקקת למשאבים האנושיים הטובים ביותר כדי לשרוד כחברה עצמאית לאורך זמן בתעשייה הרוחשת מיזוגים ורכישות, ולכן אסור לבצע קיצורי דרך ואין להתפשר על היו"ר הבא של החברה.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון