הישראלים שבונים שוברי גלים עטופי צדפות הוזמנו לניו-יורק

התברר כי שוברים עשויים בטון גם פחות עמידים וגם מחריבים סביבות טבעיות

הוריקן "סנדי", שהיכה ב-2012 בחופי ניו-יורק והשבית את העיר למשך ימים אחדים, גרם לנזק בשווי קרוב ל-50 מיליארד דולר, ובכך הפך לאסון הטבע השני היקר ביותר בהיסטוריה של ארצות-הברית, אחרי הוריקן קטרינה. הבית הלבן, המום מעוצמת הפגיעה, הכריז על תוכנית שיקום בהיקף 60 מיליארד דולר - הגדולה ביותר עד היום, שתכליתה לשקם מה שנהרס, וגם להכין את העיר לסופה הבאה.

במסגרת זו הכריז ממשל אובמה על תחרות לפיתוח מנגנונים חכמה להגנה על האוכלוסייה מאסונות טבע. 148 קבוצות שהורכבו מאדריכלי נוף, מהנדסים ומדענים מכל העולם ניגשו לתחרות עשר מהן נבחרו וקיבלו 200 אלף דולר כל אחת להכנת תוכניות מפורטות. לאחר חצי שנה הציגו הקבוצות את התוכניות לצוות של הבית הלבן ובשבוע שעבר הודיע שון דונובן, מזכיר השיכון והפיתוח העירוני האמריקאי, על 6 הקבוצות הזוכות שיחלקו ביניהן סכום הקרוב למיליארד דולר, שיועבר אליהן כהשקעה.

גם אנחנו על המפה

בין הקבוצות הזוכות נמצאת גם חברת סטארט-אפ קטנה ויוצאת דופן מישראל בשם אקונקריט טק (ECOncrete) שזכתה להוביל מיזם שהיקף ההשקעה בו 60 מיליון דולר לבניית שוברי גלים אקולוגיים בסטטן איילנד (Staten Island). באופן כזה או אחר, אפשר לומר כי הבית הלבן בחר בחברה ישראלית כדי שתתכנן את ההגנה על חופי ארה"ב מפני ה"סנדי" הבאה.

"הקבוצה שלנו התמקדה בשוברי גלים והורדת הנזק מגלים שפוגעים בחוף", מספר ד"ר עידו סלע, ביולוג ימי, שהקים את אקונקריט יחד עם ד"ר שמרית פרקול-פינקל.במסגרת עבודתם הם תכננו את שוברי הגלים וכן בנו מודלים כדי להחליט איפה צריך להציב אותם. עבודתם התמקדה בפיתוח שוברי גלים בשיטה אקולוגית ומתחשבת בסביבה, אשר תתמוך בסביבה הטבעית ותגן על בתי גידול של אוכלוסיות בעלי חיים הקיימות בחוף.

הפרויקט כולל סדרת שוברי גלים שישלבו יחידות הגנה חופית מבטון אקולוגי שפותח במיוחד כדי לעודד גידול צדפות כחלק אינטגרלי מהשוברים. ריף צדפות כזה הגן על העיר בעבר, אבל שלייה לא מבוקרת בשילוב עם ירידה באיכות המים גרמו לכך שהצדפות נעלמו והותירו את העיר חשופה לסערות. "שוברי הגלים האקולוגיים משיגים שתי מטרות, גם הגנה חופית על העיר ותושביה, וגם שיקום אוכלוסיית הצדפות הטבעית, שמחזקת את השובר, ותורמת לאיכות המים", אומר סלע.

לחברת אקונקריט יש סדרה של מוצרים לתעשיית הבטון המיועדים לבניית תשתיות ימיות: אבקות לתערובת צמנט, תבניות שיוצרת את הטקסטורה המיוחדת מהתערובת כדי שתתאים ליצירת משטחים להתפתחות צדפות. בנוסף לכך החברה מספקת יחידות לבנייה להגנה חופית שמשווקות דרך קבלני משנה: בריכות גאות ושפל, עמודי מזחים, קירות ים וכן כיסויים למוצרים קיימים. עלותה של תערובת הצמנט של החברה גבוהה ב-3% עד 7% מבטון רגיל, אבל שוברי גלים סטנדרטיים עשויים בטון נשחקים ונחלשים במשך הזמן. שובר הגלים של אקונקריטק, לעומת זאת, עשוי מבטון אקולוגי שהחברה פיתחה, אשר צדפות נצמדות אליו וכך הוא גדל עם הזמן ומתחזק, וכאשר תהיה עלייה בפני הים, כפי שכולנו צופים, יוכל גם הוא לגדול לכיוון פני הים. כלומר יוכל לצמוח למעלה ולגדול על בסיס הצדפות שיושבות עליו.

- מה מיוחד בבטון של אקונקריט?

"בטון הוא חומר מאוד בסיסי ולכן בעייתי להתיישבות של בעלי חיים ימיים. במחקר שעשינו בשלוש השנים האחרונות, ערכנו מודיפיקציות לכימיה של הבטון ולפני השטח שלו כדי ליצור תערובות שניתן לבנות איתן תשתיות ימיות ועדיין לתמוך בביולוגיה בצורה טובה ולהציג מגוון מינים שהוא כמעט שווה לזה שנמצא בריף הטבעי הסמוך. נוסף ליכולות הביולוגיות שלו ובשל כך שהוא מגדל על עצמו ביולוגיה נוצר תהליך שנקרא בנייה ביו-גנית. כלומר בעלי חיים ימיים שיכולים להשקיע גיר, קלציום קרבונט מעמודת המים על המצע בכך שהם יוצרים את המחילות שלהם. אנחנו מכסים את הבטון בשכבת גיר שמוסיפה למשקל וגם אוטמת את הבטון, ומחקרים הוכיחו שאנחנו משפרים את עמידות הבטון בצורה משמעותית".

- האם אפשר לסמוך על הריף שלכם יותר מעל שובר גלים שעשוי כולו מבטון?

"מחקר בלתי תלוי שיצא לפני שנה הראה שקורות בטון שמתכסות בצדפות הן חזקות פי 10 בכפיפה מאשר קורות בטון חשופות. היתרון של שכבה ביולוגית שיושבת על תשתית הוא הגנה על הבטון, ובמקרים של סערה השכבה משמשת כדבק בין היחידות השונות. במקרי סערה קיצוניים, התלישה של הביולוגיה מהמבנה בעצם לוקחת מהאנרגיה שתפגע במבנה עצמו ולכן היא מגנה עליו. היא מקריבה את עצמה בשביל המבנה. מעבר לכך, מדובר באחזקה נמוכה יותר. לקירות ים ושוברי גלים יש תחזוקה קבועה במשך השנה ובנייה ביו-גנית על התשתית מורידה את הצורך באחזקה בגלל שכבות ההגנה שהיא יוצרת".

אחרי שזכו בתחרות, החלו סלע ופרקול-פינקל בייצור מסחרי של מוצרי הבטון בעזרת קבלני משנה בארה"ב, והתחזית היא ששוברי הגלים של ניו-יורק יתחילו להיבנות בעוד שנה. בשבוע שעבר הם גם זכו ב-20 אלף שקל מתנת קרן מגמה ונצ'ר פרטנרס לאחר שניצחו בתחרות היזמות של יחידת 8200. אקוקונקריט נמצאת בשלבי גיוס ומימון והיא במגעים עם קרנות הון סיכון וגופים פרטיים בתעשיית הבטון, וזאת במטרה לגייס 2 מיליון דולר.

שוק של 10 מיליארד דולר

הפוטנציאל העסקי מבטיח: האוכלוסייה האנושית בקו החוף הולכת וגדלה, יש עלייה בקו המים ותחזית לעלייה בפני הים, דבר שמחייב השקעה בבנייה חופית. שוק הבנייה החופית מגלגל 10 מיליארד דולר בשנה וסכום זה צמח ב-8% בממוצע כל שנה.

ד"ר סלע: "זה כלל עולמי, זה פוגע בכולנו. כרגע השוק שלנו נמצא באזורים ובמדינות שמתמקדות בגישה קיימית. הדרך שלנו לפרוץ אל השוק הוא בזכות הסביבתיות של המוצר ובמקומות שבהם שהרגולציה הסביבתית חזקה יש לנו יתרון כי אנחנו מקטינים את טביעת הרגל האקולוגית של כל הפרויקט וכך ממקלים על קבלת ההיתרים".

בשנתיים האחרונות הספיקה החברה להקים עוד פרויקטים: שיקום עמודי מזחים בניו-יורק ובניית בריכות גאות ושפל מעוצבות כחלק מחוף מלאכותי בפארק גשר ברוקלין. "בארץ יש פחות מודעות לנושא ולכן עיקר עבודתנו בחו"ל, אך אפשר להתגאות שהפיילוט של שובר הגלים נמצא דווקא בנמל הצבאי החדש בחיפה".