הממשלה אישרה פה-אחד את הצעת מע"מ 0% על דירות

המטרה: החלת החוק עד 1 בספטמבר ■ המשוכה הבאה: קריאה ראשונה בעוד 8 ימים ■ השאלה הגדולה: האם רשות המסים והשמאי הממשלתי הראשי יעמדו בלחץ ויספיקו להכין את העבודה הנדרשת עד ספטמבר?

תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי

הצעת החוק למע"מ בשיעור אפס אחוז שמקדם שר האוצר יאיר לפיד אושרה בישיבת הממשלה פה-אחד על-ידי השרים. כעת תעבור ההצעה לקריאה ראשונה בכנסת ולאחריה לדיון בוועדת הכספים של הכנסת. מנסחי החוק מקווים שהדיונים בוועדת הכספים יסתיימו במהרה, וזאת כדי שיוכלו לאשר את החוק כולו בקריאה שנייה ושלישית עד סוף מושב הכנסת הנוכחי.

יש לציין כי העובדה שהצעת החוק עלתה לאישור הממשלה היום, רק שבוע לאחר אישורה בוועדת השרים לחקיקה, היא חריגה משום שבדרך כלל לאחר אישור ועדת שרים לחקיקה אמורה הצעת חוק לעבור פרק זמן של כ-3 שבועות טרם הגשתה לאישור הממשלה. במקרה הזה ביקשו במשרד האוצר לקצר את תקופת ההנחה של הצעת החוק כדי לקדם במהירות גדולה יותר את חוק המע"מ.

המשמעות היא שהצעת חוק המע"מ תעלה ככל הנראה לדיון בכנסת ולאחריו בוועדת הכספים כבר בסוף החודש הנוכחי. נציין כי גם במהלך הדיונים בוועדת הכספים צפויים חברי הכנסת להציג הסתייגויות מהנוסח הנוכחי של החוק ולא ניתן להעריך כמה זמן ייקח להצעת החוק לעבור מסוכה זו ומה השינויים שעוד ייאלץ לבצע האוצר.

כזכור, הצעת החוק המעודכנת להטבת מע"מ בשיעור אפס אחוז לרוכשי דירה חדשה מקבלן אושרה בשבוע שעבר בועדת שרים לחקיקה. ההצעה תאפשר לרוכשי דירה שעומדים בקריטריונים שנקבעו לרכוש דירה חדשה בניטרול עלות מע"מ בתנאי שתעמוד ברף המחיר שיקבע השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי, בכל איזור. הצעת החוק מציבה מחיר מקסימלי של דירה עליה יהיה אפשר לקבל את ההטבה למי ששירת בצבא או בשירות לאומי-אזרחי בגובה 1.6 מיליון שקל. למי שלא שירת על-פי הקריטריונים שנקבעו, מחיר מקסימלי של דירה לקבלת ההטבה יעמוד על 950 אלף שקל.

במקביל, לאחר 3 חודשים בהם לא התכנס קבינט הדיור, מחר (ב') צפויים השרים להתכנס שוב ולאשר ארבע תוכניות שונות בהיקף כספי עצום לשנים הקרובות. מדובר בתוכניות מחיר מטרה שמקדם שר השיכון אורי אריאל, תוכנית "נתיב לדירה" שהיא תוכנית משותפת של האוצר, השיכון משרד התחבורה ורשות מקרקעי ישראל, תוכנית לקידום בנייה ירוקה בישראל שמקדם המשרד להגנת הסביבה וגם המשך יישום הרפורמה ברמ"י.

תוכנית המעמ של לפיד
 תוכנית המעמ של לפיד