האם איסתא תפצה את לקוחותיה בגין גביית עמלת סליקה?

נגד החברה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בגין גביית עמלה מבלי ליידע את הלקוחות ■ איסתא: "אנו פועלים בהתאם לחוק. נציג את ההוכחות בביהמ"ש"

לאחרונה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד איסתא, בטענה כי החברה נוהגת לגבות עמלת סליקה בעסקאות שנעשות בכרטיס אשראי מעבר למחיר המוסכם לטיסה או לנופש (ת"צ: 14-05-41987).

יצוין כי בתי עסק רשאים לגבות עמלת סליקה, אלא שעליהם ליידע את הצרכנים במעמד העסקה ולהציג את השורה התחתונה של המחיר במעמד העסקה. במקרה של איסתא, גבייה זו לא מובאת לידיעת הלקוחות, ורק במעמד החיוב הם מגלים כי חויבו בתוספת מחיר שנעה, לפי התביעה, בין 1% ל-4.68%.

סכום הבקשה עומד על 17.5 מיליון שקל, והיא כוללת את כל מי שרכש דרך איסתא באמצעות כרטיס אשראי ב-7 השנים האחרונות.

"המשיבה גורפת בדרך הפעולה הזו למעלה מ-1% ממכירותיה באמצעות כרטיס אשראי - מדובר כ-2.5 מיליון שקל בשנה", נכתב בתביעה.

נזכיר כי לפני כשנה פורסמה ב"גלובס" כתבה על התנהלות זו של איסתא, לאור פניות של לקוחות שנתקלו בתופעה, והיא שעמדה בבסיס התביעה הייצוגית. בכתבה אז אישרה איסתא את דבר גביית עמלת הסליקה כתוספת מהלקוחות, וציינה כי היא אינה גובה עמלה במקרים של תשלום במזומן, בשקלים או בדולרים.

איסתא חריגה בענף התיירות כי היא אינה מיידעת מראש את הצרכן, וכך כתוב בבקשה שהוגשה על-ידי עו"ד עמירם טפירו ממשרד גורן טפירו: "איסתא גובה את העמלה 'בשיטת מצליח'. באופן עקבי, חד-צדדי ושיטתי, היא מחייבת את לקוחותיה במחיר גבוה מזה שידעו עליו והסכימו לו, ולמעשה מכניסה את ידה באופן גס ובוטה לכיסם מבלי לשאול לרשותם ואף מבלי ליידע אותם בזמן אמת, תוך שהיא מתעשרת על חשבונם שלא כדין".

כדוגמה מסופר סיפורה של לקוחה שרכשה זוג כרטיסי טיסה. המחיר שהוצג לה היה 2,000 דולר, אולם היא חויבה ב-2,022 דולר.

איסתא: "אנו פועלים בהתאם לחוק. נציג את ההוכחות"

תגובת איסתא: "איסתא פועלת בהתאם לחוקים ולתקנות הנוגעים לגביית תוספות אשראי בעת ביצוע עסקאות, בין אם בתשלום אחד ובין אם בתשלומים בכרטיס אשראי.

"איסתא פועלת בשקיפות מלאה מול כל לקוחותיה ומקפידה לידע אותם בדבר תוספת בגין תשלום שאינו במזומן מראש ובעת ביצוע ההזמנה, הן בעל-פה והן בכתב באמצעות טופס אישור הזמנת שירותי תיירות אשר מועבר ללקוח עוד טרם ביצוע החיוב בכרטיס האשראי. טופס אישור זה קיבל גושפנקא ממשרד המשפטים ומהועדה לחוזים אחידים.

"גם בנושא התביעה הייצוגית פעלה איסתא ללא דופי, כפי שהיא פועלת מול כלל לקוחותיה. גם ללקוחות המתלוננים בכתב התביעה הועברו הטפסים המתאימים אשר בהם מפורטות התוספות הרלוונטיות לכל סוגי העסקאות, עוד טרם חויב כרטיס האשראי שלהם. ההוכחות והממצאים יוצגו בפני הערכאות המתאימות".