ראש ממשלת סין לבריטים: "השטיח האדום היה קצר מדי"

לקראת ביקורו של לי קצ'יאנג בלונדון בשבוע שעבר, התלוננה בייג'ינג בפני משרד ר"מ בריטניה כי השטיח קצר ב-3 מטרים ממה שמקובל

לי קצ'יאנג / צילום: רויטרס
לי קצ'יאנג / צילום: רויטרס

כשראש ממשלת סין, לי קצ'יאנג, ביקר בלונדון בשבוע שעבר, הוא ציפה לקבלת פנים מפוארת עם שטיח אדום, כיאה למנהיג מעצמה שעומד להכריז על עסקאות סחר בהיקף של מיליארדי ליש"ט.

מתברר כי לאחר שבייג'ינג קיבלה את תוכניות קבלת הפנים שתכננה לונדון עבור לי, היא התלוננה בפני משרד ראש ממשלת בריטניה שהשטיח האדום שייפרס לכבודו אינו עומד בקריטריונים.

לדברי פקידים שהיו מעורבים בהכנת הביקור, הביעה סין חשש שהשטיח האדום שייפרס מכבש המטוס ועד לאזור האח"מים בנמל התעופה אינו ארוך דיו. "הם ראו תרשים של הסידורים בהית'רו, והתלוננו שהשטיח קצר מדי ב-3 מטרים", אמר אחד הפקידים.

התלונה הוגשה לראש הצוות של דיוויד קמרון, אד לוולין, שאמר לפקיד הסיני כי יש לו דאגות אחרות. "הוא אמר שהוא בטוח שהשטיח יעמוד בדרישות שלהם", אמר הפקיד.

על פי הדיווח, סין איימה לבטל את הביקור אם לא יתאפשר ללי לפגוש את מלכת בריטניה - כבוד השמור בדרך כלל לראשי מדינה. הפגישה נערכה, אך פרסום התקרית עורר תגובה קרירה מצדה של בייג'ינג.

מרבית המדינות מדקדקות מאוד בפרטי הפרטים של הפרוטוקול בכל ביקור של ראש ממשלה או ראש מדינה בחו"ל, אך חששותיה של סין לגבי השטיח האדום בהית'רו עומדים בסתירה להנחיות שפרסמה לאחרונה המפלגה הקומוניסטית הסינית במטרה לעודד את אנשיה לנהוג ביתר צניעות ולגלות פחות אכפתיות לגבי סמלי המעמד שלהם.

ייתכן שהצעד הבולט ביותר שנקט הממשל הסיני הנוכחי מאז כינונו במארס אשתקד היה המסע הציבורי נגד "היצמדות לכללי הטקס, ביורוקרטיה, נהנתנות ובזבזנות".

בדצמבר 2012 פרסמה המפלגה הקומוניסטית את "שמונה התקנות", שהראשונה בהן אוסרת על השימוש בשטיחים אדומים, כרזות "ברוך הבא", סידורי פרחים וטקסים גרנדיוזיים לפקידים סינים שמבקרים במקומות שונים ברחבי סין במסגרת תפקידם.

התקנה הרביעית דורשת מפקידים שמבקרים בחו"ל לצמצם את גודל פמלייתם ולהימנע מטקסי קבלת פנים גדולים בנמלי תעופה עם הגעתם ליעד ביקורם.

משרדו של ראש ממשלת בריטניה סירב להגיב על תקרית השטיח האדום, אך אחד הפקידים אמר כי "היקף העסקאות" שנידונו במהלך הביקור - כ-18 מיליארד ליש"ט - היה חשוב יותר.