שר הפנים יחתום מחר על הסכם להבאת פועלי בניין מרומניה

החדשות הרעות: רק כמה מאות פועלים יגיעו וזה יקרה רק בעוד מספר חודשים

גדעון סער / צילום: תמר מצפי
גדעון סער / צילום: תמר מצפי

האם פועלי הבניין הרומנים עתידים לחזור שוב לעבוד בפרויקטים בישראל? משרד הפנים הודיע היום כי השר גדעון סער יחתום מחר (ג') על הסכם עם רומניה שיאפשר לעובדים רומניים להגיע לישראל ולעבוד בבנייה. הסוגיה שעד כה עיכבה את חתימת ההסכם - התנגדות ממשלת רומניה לעבודות מעבר לקו הירוק - ירדה מהפרק.

נציין כי אומנם מדובר בצעד משמעותי שיאפשר את הגדלת היקף העובדים הזרים בענף הבנייה הישראלי, אולם מרגע חתימת ההסכם, שצפויה כאמור מחר, צפויים עוד חודשים ארוכים עד שראשון פועלי הבניין הרומנים יגיע לישראל. עוד נציין כי למרות ההצהרות על 15 אלף עובדים זרים, בשלב זה מדובר על כמה מאות של עובדים שיגיעו מרומניה ויצטרפו לעובדים ממולדובה ובולגריה שכבר עובדים בישראל נכון להיום.

על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים, לאחר חתימת ההסכם תפורסם ברומניה הודעה שקוראת לעובדי בניין להגיע למיונים בתחום הבנייה שיערכו בארץ המוצא. את המיונים יערוך צוות משותף של משרד הפנים, משרד הבינוי והשיכון והתאחדות בוני הארץ. במקביל יערכו למועמדים בדיקות רפואיות ויוסבר להם, כך על פי רשות ההדירה, כי אין צורך בתשלום דמי תיווך לצורך הגעתם ארצה. מי שיימצא מתאים לעבודה בענף הבנייה לאחר המיונים יוכל להגיע לישראל ועל פי ההערכות התהליך כולו צפוי לארוך מספר חודשים עד שנה.

"תכלית ההסכמים היא הגדלת מספר העובדים הזרים המקצועיים לענף הבנייה. מהלך אשר עתיד להוזיל את עלויות הבנייה ולהגדיל את היצע הדירות בישראל", נמסר ממשרד הפנים. "כמו כן, ההסכם מייצר מנגנון פיקוח של מדינת ישראל ומדינת המוצא של העובדים הזרים, אשר יצמצם בצורה משמעותית את עלויות העסקה, הן על המעסיק הישראלי והן על העובד עצמו. המועמדים שיעמדו בתנאי הסף יזומנו למבחנים מקצועיים ומי שיעמוד בהם בהצלחה ישובץ לעבודה בתאגיד בניין. העובדים לא יידרשו לשלם דמי תיווך או תשלום דומה, למעט כרטיס הטיסה לישראל והמבחנים הרפואיים שידרשו לעבור. מעמד חתימת ההסכם, נותן למעשה אות ירוק לתחילת ההליך ומיד עם אשרורו, ניתן יהיה להתחיל בהליך הפרסום והגיוס".

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון, מסר בעקבות הודעת משרד הפנים כי "אנחנו מברכים על כל הסכם בילטראלי שיאפשר להגדיל את מכסת העובדים הזרים. הניסיון שנצבר בענף הבנייה הישראלי עם עובדים בעבודות הבנייה מרומניה הוא ניסיון חיובי. עם זאת, אנו סבורים כי כדי לעמוד במשימות שעומדות כיום בפני הענף יש לקדם מיידית את הליך הבאת עובדי בנייה מסין שיכולה לפסק במהירות גדולה מאוד עובדים מקצועיים שהוכשרו לבנייה בטכנולוגיות המשמשות לבנייה בשוק הישראלי".

זו לא תהיה הפעם הראשונה שעובדי בניין מרומניה יגיעו לעבוד בענף הבנייה הישראלי. אלפי עובדים הגיעו לישראל בשנות ה-90 אולם עבדו בהיקף גדולים רק עד העשור הקודם. מאז שנת 2005 לא הועסקו עובדי בניין מרומניה בישראל.