עיריית ת"א מקפיאה הדיון בהיתרים בתמ"א 38 ברובעים 3 ו-4

המשמעות של צעד זה היא הקפאה נוספת של פרויקטים במסגרת תמ"א 38 בחלקים ניכרים בעיר, הכוללים את הצפון הישן של העיר (מדרום לירקון) ועד מרכזה בשטח כולל של כ-5,200 דונם

עיריית תל אביב-יפו הודיעה למבקשי ההיתרים בפרויקטים של תמ"א 38 ברובעים 3 ו-4 בעיר כי היא מקפיאה את הדיון בבקשות להיתר באזורים אלו, כך עולה ממכתב שנשלח מהעירייה לעוסקים בתחום התמ"א 38. נזכיר כי הודעת העירייה מגיעה לאחר כשנתיים בהם שררה אי וודאות לגבי זכויות הבנייה וההקלות באזורים אלו, מה שאמור היה להיפתר בעקבות פרסום דו"ח חוקרת והחלטת הוועדה המחוזית בחודשים האחרונים.

על פי הודעת העירייה: "בקשות להיתר אשר אושרו זה מכבר בוועדה המקומית ושלא הוגש בגינן ערר יוכלו להמשיך בהשלמת התנאים ולהוציא היתר, ככל שההחלטות אינן סותרות את התוכניות המאושרות. בקשות אשר נפתחו אך טרם נידונו בוועדה, הטיפול בהן יוקפא זמנית בשלב זה. בקשות אשר הוצא בגינן תיק מידע אך טרם נפתחו, תיפתחנה, אך הטיפול בהן יוקפא זמנית בשלב זה".

המשמעות של צעד זה היא הקפאה נוספת של פרויקטים במסגרת תמ"א 38 בחלקים ניכרים בעיר, הכוללים את הצפון הישן של העיר (מדרום לירקון) ועד מרכזה בשטח כולל של כ-5,200 דונם.

בעירייה מסבירים את ההחלטה להקפיא את הטיפול בהיתרים בכך ש"החלטת הוועדה המחוזית ניתנה לאחר ששמעה התנגדויות רבות והיא כוללת הוראות לתיקון ושינויים בתוכניות לעומת נוסח התוכניות שהופקדו, אותן צריכה הועדה המקומית להטמיע בתוכניות שאושרו ובנוהלי עבודתה. בימים אלו הוועדה המקומית והצוות המקצועי עוסקים בהטמעת השינויים הנדרשים בתוכניות כפי שאושרו, לצורך פרסומן של התוכניות למתן תוקף, וכן ביצירת הנחיות ונוהלי עבודה חדשים הנובעים מהשינויים. היות שלפי החוק לא ניתן להוציא היתר העומד בסתירה לתוכנית מאושרת, הרי שעד להטמעת השינויים הנדרשים בתוכנית ובחינת המצב המשפטי שייגזר הגשת בקשות רשות ערעור ו/או עררים למועצה הארצית ו\או עתירות מנהליות לבתי המשפט, ככל שיוגשו, ידחה בשלב זה הדיון בבקשות להיתר מכח תמ"א 38 בתחום רובע 3 ורובע 4".

נציין כי במכתב שנשלח למבקשי ההיתר לא צויין מועד בו תחזור הוועדה לדון בהיתרים ויזמים, קבלנים, עורכי דין וכל מי שעוסק בתחום התמ"א 38 בעיר תל אביב-יפו חוששים כעת מתקופת קיפאון ארוכה נוספת.

"מדובר בהחלטה שאיננה סבירה", כך אומר עו"ד יוסי קליין, ממשרד הרטבי בורנשטיין בסון, "אומנם על פי סעיף 98 לחוק התכנון והבנייה רשאית העירייה לעצור מתן היתרי בנייה אך יחד עם זאת, תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית בתוקף וזה לא סביר למנוע היתרים שתואמים את תוכנית המתאר הארצית. זו הקפאה ללא מועד סיום ולא ייתכן שהעירייה תקפיא לתקופה שאינה מוגבלת ובאופן כל כך גורף. הקפאה כה גורפת אינה סבירה ולא תעמוד במבחן משפטי בפני ועדת ערר".

אילי בר, מנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי וראש אגף תכנון באיגוד חברות תמ"א 38 בלשכת המסחר תל אביב אמר: "ההודעה על ההקפאה מייצרת עוד עיכוב אחד בשרשרת עיכובים בכל הליכי התכנון ברובעים אלו. בסופו של דבר, העניין הוא תוצר של הפקדה בטרם עת של תוכניות המתייחסות לכמות אדירה של מבנים. העיכובים שיווצרו עכשיו ייצרו בעיות בין היזמים לבעלי הדירות והציפייה שלנו היא שהעירייה במקום להקפיא תעזור לשחרר בעיות ולא ליצור חדשות".

התוכנית המדוברת, תוכנית הרובעים 3 ו-4 בתל אביב, היא תוכנית העוסקת בהתחדשות עירונית וחיזוק מבנים ברובעים אלו. מדובר בשתי תוכניות לשני רובעים שונים הכוללים את הצפון הישן של העיר (מדרום לירקון) ועד מרכזה בשטח כולל של כ-5,200 דונם סך הכל.

התוכנית החדשה מבטלת למעשה תוכניות קיימות לתוספות בנייה והייתה אמורה לפשט את את הליכי המידע והרישויי בכל הנוגע לתוספות בנייה מכח תמ"א 38, יישום התיקון השני לתמ"א 38 והתחדשות עירונית בכלל. גבולות רובע 3 המשתרע לבדו על פני כ-2,400 דונם הם הרחובות אבן גבירול במזרח, הירקון במערב, אוסישקין בצפון ומרמורק שדרות בן ציון ובוגרשוב בדרום. גבולות רובע 4, המשתרע על שטח של כ-2,800 דונם, הם הרחובות אבן גבירול במערב, נתיבי איילון ודרך נמיר במזרח, הרב קוסובסקי ובני דן בצפון והרחובות הרב גורן ושדרות שאול המלך בדרום.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה כי: "מדובר רק על בקשות אשר טרם נדונו בוועדה המקומית, בין 30 ל-40 בקשות. עם זאת, בקשות שנדונו טרם קבלת החלטת הועדה המחוזית ממשיכות להיות מקודמות לקראת הוצאת היתר. בקרוב תינתנה הנחיות אשר יאפשרו את המשך קידומם של הליכי הרישוי".