להקים חומה סינית

מה יכולה לעשות שנחאי כדי להתגונן מפני סכנה פיננסית שמתקרבת

הסטטיסטיקה אומרת שסין כבר עברה את ארה"ב בגודל המימון החיצוני שקיבלו חברות סיניות לא פיננסיות: הן חייבות כ-14.2 טריליון דולר, מול סה"כ בארה"ב של 13.1 טריליון.

אפילו אם מדובר רק בשליש הנמצא בצד האפור, אנו מדברים על מספר עצום ורב של "חוסר וודאות פוטנציאלית". למעשה, אם עושים את החשבון, כ-10% מן האשראי הגלובלי נמצא בחשיפה מול משהו רע שיכול לקרות במשק הסיני, או חלילה לחוסר שליטה מצד קובעי המדיניות שם, דבר שעוד לא קרה עד עתה.

בידי המדינה כלים רבים להתמודד עם המצב ואחד מהם הוא המטבע שאינו נסחר עדיין בחופשיות בשווקים הבינלאומיים. לפניכם גרף יומי של היואן:


משה שלום מטבע-24-06
 משה שלום מטבע-24-06

שימו לב לשינוי הדרמטי שאנו יכולים להבחין בהתנהלות אותו מטבע, מתחילת השנה. במקום להמשיך את העלייה האיטית בערכו מול הדולר, הוא החל דווקא להיחלש מולו (כאשר הגרף עולה ניתן לקנות יותר יואנים בדולר אחד, ולכן המטבע חלש יותר). במקום גידול בכוח הקנייה של המטבע, ולחימה באינפלציה המאיימת פוליטית על ההנהגה, אנו רואים מטבע סיני נשחק. זה כמובן מחזק את כושר הייצוא שוב, אבל עוצר את המעבר האסטרטגי שאותו ציינתי לעיל.

וזה הסימן הבולט לחרטה זו מצד הממשל הסיני:

תנועת המטבע היא סימן של פתיחה מחדש של ברזי האשראי למשק על ידי הבנק המרכזי, וזאת כדי להקל במקצת על המשקיעים, והיזמים, ולמנוע את אותה מפולת שלגים של פשיטות רגל.

איך כל זה מתבטא בשוק המניות הראשי במדינה? לפניכם גרף שבועי של מדד המניות של שנחאי:

משה שלום מניות-24-06
 משה שלום מניות-24-06

כאן, ניתן לראות את השפעת הקטנת הנזילות עד אמצע שנת 2013, כאשר אז המדד הגיע לתחתית שממנה המדד לא ירד ממנה, דהיינו סביבי 1850. למרות כל הדברים הרעים ששמענו על פיצוץ בועת הנדל"ן, ונתוני מקרו די מדורדרים (Hsbc Pmi), שימו לב שהמניות לא המשיכו להביע שלילה, אלא דשדשו בצורה של משולש מתכנס צר יחסית (1 סגול). כמו כן, ניתן לציין התכנסות דומה הן במומנטום (3 סגול), והן בכניסת הכסף (2 סגול).

המטבע, וההססנות של הספקולנטים למכור את השוק הסיני בחוזקה, שני גורמים אלו אומרים לנו שקיים גורם מרחיב חדש מאחורי הקלעים. מבחינתנו, כמשקיעים, שתי המגמות שלפנינו, העולה בדולר-יואן, והמדשדשת במניות, מהוות קרקע טובה לתשומת לב ובעלות פוטנציאל של הזדמנויות מעניינות.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.