צעד אמיץ של השר שי פירון

ילדים רוצים לדעת, ולנו יש שיטה לחיפוש האמת: קוראים לה מדע

השר שי פירון /  צילום: אוריה תדמור
השר שי פירון / צילום: אוריה תדמור

היה קשה לאדם לוותר על מקומו במרכז היקום. אמנם כבר לפני אלפי שנים היוונים החלו בתהליך המחשבתי של הוצאת האדם מהמרכז, אבל היה זה קופרניקוס, איש הכנסייה, המשפטן והכלכלן, שגירש את האדם ממרכז מערכת השמש. קופרניקוס, שעסק באסטרונומיה כתחביב, פיתח את תורתו במשך עשרות שנים, חיכה לשנת מותו 1543, ורק אז פרסם את הספר שגירש את האדם ואת כדור-הארץ ממרכז מערכת השמש.

האסטרונומים המאוחרים יותר גירשו גם את מערכת השמש שלנו ממרכז היקום, והפכו אותנו לעוד נקודה חסרת חשיבות מיוחדת; וצ'ארלס דארווין, בשנת 1859, לאחר היסוסים רבים, הגדיל לעשות מכולם. דארווין - המוכר היום כ"אבי תורת האבולוציה" - גירש את האדם מהמרכז. עכשיו הפכנו להיות צופים ביקום עצום, חי, רב-ממדים ומלא קסם. זוהי ההצגה הגדולה מכולן, אבל אנחנו רק צופים.

אין כמו לימודי האבולוציה על מנת להעניק לאדם ענווה. המורה שלי לאבולוציה בשנים האחרונות נוהג להזכיר לי כל פעם מחדש - "המתאימים שורדים". לא החזקים. לא החכמים. המתאימים. ואנחנו לא מסוגלים לדעת מראש מי מתאים ומי לא. מי ישרוד ומי לא. ובכלל מה המבחן ומתי הוא קורה. היכולת לא לדעת, והיכולת לא להמציא תשובות, הן סל הכלים הבסיסי ביותר של אדם חושב.

החודש התבשרנו כי מערכת החינוך בישראל תתחיל ללמד את תורת האבולוציה ללא אזכור האב הקדמון המשותף לקוף ולאדם. אף שזה נעשה באיחור של 150 שנה, זהו צעד בכיוון הנכון. גם לדרווין היה קשה לצעוד בדרכו. הוא חיכה 18 שנה לאחר פרסום "מוצא המינים" עד שהעז לפרסם, בשנת 1871 את "מוצא האדם", שבו ציין במפורש כי מוצא האדם והקוף הוא מאב-קדמון אחד. כולי תקווה שבעידן האינטרנט והמכוניות המעופפות, זה ייקח למערכת החינוך הישראלית הרבה פחות מ-18 שנה.

שיטה לחיפוש האמת. קוראים לה מדע

הילדים שלנו חכמים יותר מאיתנו. אם חפצי דעת וחיים אנחנו, עלינו להיות מסוגלים להסתכל בעיני העוללים, ולומר להם שאין לנו תשובות לכל השאלות. אבל יש לנו שיטה לחיפוש האמת. קוראים לה מדע. זוהי שיטה לא מושלמת אבל הטובה ביותר שיש לנו. השיטה הזאת כבר הביאה לנו הישגים מדהימים וידע רב. אחד ההישגים הנשגבים ביותר של השיטה המדעית הוא תורת האבולוציה; אולי אפילו הנשגב מכולם.

תורת האבולוציה לא מסבירה את היווצרות היקום ואפילו לא את היווצרות החיים, אבל היא מסבירה הרבה מאוד דברים אחרים. היא מסבירה את התפתחות החיים; ואפילו התפתחות של רעיונות. אין לנו כלים חזקים מאלה לבחון את עצמנו ואת מקומנו ביקום.

משרד החינוך, בראשות הרב-השר שי פירון, עשה צעד ראשון ואמיץ. לצערנו, עשרות שנות הזנחה יצרו בארץ מחסור של דור שלם של מורים שיהיה מסוגל ללמד את תורת האבולוציה. עכשיו בואו נראה את משרד המדע מצטרף. בואו נראה את נשיא המדינה וראש הממשלה. בואו נשמע את קולם של נשיאי האוניברסיטאות והמורים. כדור-הארץ כבר סובב סביב השמש. הגיע הזמן שגם עקרונות האבולוציה ייכנסו לכיתות א' בבתי-הספר שלנו.