הכנ"ר: להגיע להסכמות לגבי מניית הזהב בצים

הכנ"ר: "מוטב כי יגיעו הצדדים להסכמה בעת הזו ובטרם יתדרדר המצב עוד והחברה תיקלע להליכי חדלות פירעון דוגמת פירוק או כינוס, בישראל או מחוצה לה"

הכנ"ר (כונס הנכסים הרשמי) הגיש היום לביהמ"ש המחוזי בחיפה, את עמדתו לגבי הדיון שיערך מחר (ג') בנושא מניית הזהב והסדר החוב בצים. בתגובתו קורא הכנ"ר לצדדים, המדינה מחד, החברה צים ובעלת השליטה בה - החברה לישראל של עידן עופר מאידך, לשבת ולהגיע להסכמה בנושא.

"הכרעה משפטית שתינתן בהעדר הסכמה תרע את מצב הצדדים כולם המעוניינים שחברת צים תמשיך להתקיים ולפעול ולמלא את ייעודיה. מוטב כי יגיעו הצדדים להסכמה בעת הזו ובטרם יתדרדר המצב עוד והחברה תיקלע להליכי חדלות פירעון דוגמת פירוק או כינוס, בישראל או מחוצה לה."

זאת ועוד, לטענתו בכל הקשור לאישור הסדר החוב בצים, בין החברה ובין בעלי המניות ומחזיקי האופציות", ראוי יהיה לאשרה בכפוף להסדרת סוגיית מניית הזהב."

העמדה המבקשת לפשר בין הצדדים שמביע הכנ"ר, באה היום לאחר שהמדינה שיגרה לביהמ"ש את עמדתה ולפיה ויתור של המדינה על מניית הזהב בצים יהווה "פגיעה מהותית ביותר בעניינים חיוניים ואינטרסים לאומיים כבדי משקל". המדינה שביקרה את עמדת צים רמזה בתגובתה לביהמ"ש כי הנהלת החברה, הציגה בצורה מעוותת את ההסדר שהציעה למדינה, וקובעת כי "אין המדובר כלל בבקשה להסדר או לפשרה אלא בניסיון חד-צדדי של צים להשתחרר מהתחייבויותיה על פי מניית המדינה המיוחדת". בנוסף אף האשימה המדינה את החברה לישראל, כי היא מנסה לבטל או לשנות את מניית הזהב בשל אינטרסים שאינם קשורים להסדר החוב, תוך עקיפת המסלול החוקי לעשות זאת - המחייב החלטת ממשלה.

מנגד, טוען כעת הכנ"ר כי סבר כבר מלכתחילה שישנו צורך שדרגים "מקצועיים מתאימים בחברה ובמשרדי הממשלה יפגשו על מנת לקיים שיג ושיח... וזאת בכדי להגיע להסכמות שיהא בהן לתרום לקידומו של הסדר הנושים." לכך הוסיף כי "לא מן הנמנע, שבפגישה בין גורם מוסמך מטעם המדינה לבין גורם מוסמך מטעם בעלת השליטה (חברה לישראל א' פ') ניתן היה לבחון הסדרת "קונסטרוקציה" חוזית ו/או תקנונית משפטית שתיתן מענה הולם לשינוי מוסכם בתנאי המנייה המיוחדת ותשמר את ההגנה על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל העומדים לנגד עיני כלל הצדדים."

ביום שישי הקרוב יצביעו בעלי המניות של חברה לישראל על הסדר החוב בצים לפיו החברה לישראל תזרים 200 מיליון דולר לצים ולהיות מדוללת מבעלות של 100% להחזקה של כ-32%. כמו כן, היא תעמיד לחברת הספנות מימון אשראי של 50 מיליון דולר וכ-10 מיליון דולר ערבות, ותוותר על חוב בסך 238 מיליון דולר של החברה הבת.‏ החברה העמידה את הויתור או השינוי במניית הזהב כתנאי להסדר החוב בחברה, כאשר נקבה ב-1 ביולי כדד-ליין לאישור הסדר החוב בצים, אחרת תיסוג מההבנות שגיבש דירקטוריון החברה, ובכך תפיל ממילא את ההסדר העצום (חוב של כ-3 מיליארד דולר העומד בפני תספורת של 50%).