תוכנית סמירה: ערוץ 10 יחדל להיות ערוץ ברודקאסט

מנכ"ל הרשות השנייה לשעבר, מנשה סמירה, מציע ליזום שינוי חקיקה שיהפוך את ערוץ 10 לערוץ נישה שיכלול "שידורי אקטואליה והרחבת דעת" - וזאת כדי להצילו

מנשה סמירה / צילום:גיל הדני
מנשה סמירה / צילום:גיל הדני

מנכ"ל הרשות השנייה לשעבר, מנשה סמירה, מציע ליזום שינוי חקיקה שיהפוך את ערוץ 10 לערוץ נישה, במקום ערוץ ברודקאסט כפי שהוא היום - וזאת על מנת להצילו.

מדובר בתוכנית דומה ליוזמה שמתגלגלת היום על-ידי אנשי ערוץ 10, ואשר פורסמה היום (ב') ב"גלובס" בראשונה.

במכתב ששלח סמירה ליו"ר מועצת הרשות השנייה, אילן אבישר, והגיע לידינו, מביע סמירה התנגדות לחוק שיוציא את הזכייניות רשת וקשת מערוץ 2, ומציע להשאיר אותן בערוץ כפי שהוא היום ולשנות את מעמדו של ערוץ 10.

סמירה מציע להפוך את ערוץ 10 לערוץ במתכונת של ערוץ ייעודי, שיהיה ערוץ אקטואליה, שמחוייבויותיו יקטנו, והרייטינג המירבי שלו יעמוד על 10%.

"אני עוקב אחרי פעולות שר התקשורת להסדיר את מערך השידורים בכללותו וכוונתו לפתוח את התחום, לייצבו ולהרחיבו. לשם כך חשוב שמועצת הרשות תדון, תבחן ותספק לשר מתווה ישים וכולל וחלופה נוספת ואחרת", כותב סמירה לאבישר. "התהליך אליו מובילה הרשות השנייה שגוי, בעייתי ובסופו של יום יפגע באינטרס הציבורי".

לדברי סמירה, הוא מתנגד לניסיון לכפות בחקיקה שינוי מציאות ושינוי מבנה קיים של גופי השידור, "ולא במהלך משותף ומוסכם שגוי ואף פגום, בעיקר כשעוסקים בתחום השידור והיצירה. יתרה מכך, לחוסר הרצון יש השלכות רבות אשר יובילו לכאוס ומשברים משפטיים, שיצריכו התערבות חקיקתית בלתי נסבלת, סחבת ומאבקים רבים".

סמירה כותב ליו"ר המועצה כי "ההשלמה עם האופציה שערוץ 10 ייסגר לאחר השקעה והפסדים מרחיקי לכת של בעליו מכיסם הפרטי (ולא מהקופה הציבורית), במיוחד לאחר רצף של 3-4 שנות עמידה במחויבויות השוטפות ומתן תחרות לערוץ 2 הוותיק בחלק מהסוגות (ז׳אנרים) - היא מקוממת ומחייבת עוד ניסיון ובדיקה 'מחוץ לקופסה'.

"הנכונות להסתפק בחברת חדשות אחת, אף שהיא מצוינת (חדשות 2), ולוותר על חברת חדשות מקצועית ומוצלחת ביותר (חדשות 10), מדאיגה ועלולה לחטוא לאינטרס הציבורי.

"גם ההערכה שעובדי חדשות 10 ייקלטו במסגרות החדשות אינה מבוססת, וכנראה שתהיה נכונה בשעור נמוך ביותר ממספרם האמיתי. צריך להזכיר בהערכה רבה את עמדת חדשות 2 שממש אינה מעוניינת בכך. ואם יקרה נס והמהלך יעבור, מחירו יהיה יקר ביותר, והפיצוי שיידרשו לשלם המדינה והציבור יבטל את היתרונות שבמימושו".

הפתרון, על-פי סמירה, הוא השארת ערוץ 2 במתכונתו עם שני זכייניו קשת ורשת וחברת חדשות 2; ואי-שינוי חוק המעבר לרישיונות, תוך עידוד מעבר לשידור 7 ימים בנפרד, על-ידי תמריצים.

כמו כן, סמירה מציע שבמקרה שערוץ 1 לא יצליח להביא משקיע - יש לשנות את מהותו ולהחליט שלא יהיה יותר ערוץ ברודקאסט, על מחויבויותיו.

סמירה מציע לאפיין את ערוץ 10 כערוץ נישה בתחום האקטואליה והרחבת הדעת, שימשיך להתבסס על מכירת זמן פרסום. "הז'אנרים העיקריים והמחייבים יהיו חדשות, משדרי אקטואליה, דוקומנטריות, תחקירים ותוכניות מרחיבות דעת. היעד לשיעורי הצפייה (רייטינג) יהיה 8%-10% בפריים וכ-4%-5% ברצועות אחרות".

לדברי סמירה, "בכך נגלה התייחסות ראויה והערכה מקצועית לעובדי ערוץ 10 ונכבד את המקום שתפסו במרוצת השנים. שינוי זה ישפיע לטובה על היקפה ועל אופן החלוקה של עוגת הפרסום. ערוץ אקטואליה והרחבת דעת ברמה ראויה ובהיקף צפייה משמעותי ומכובד זקוק לכ-120-150 מיליון שקל בשנה, לעומת 350 מיליון שקל בשנה כיום".

סמירה מסיים את דבריו באומרו: "ניתן לשקול ביצוע מהלך זה לשנה או שנתיים בהארכת זיכיון עד אשר כל הזכיינים יעברו לשידור ברישיון".