מתווך נדל"ן הורשע בגניבת 13.8 מיליון שקל מלקוחותיו

רון ‎אסט הורשע, במסגרת הסדר טיעון, כי הציע לקורבנותיו נכסים למכירה - למרות שלא היה לו אישור מבעליהם למכור אותם ■ צפוי ל-8 שנות מאסר וקנס בסך 300 אלף שקל, ובנוסף יפצה את קורבנותיו בכ-3.8 מיליון שקל

כסף שקלים מיסים / צלם: תמר מצפי
כסף שקלים מיסים / צלם: תמר מצפי

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, הרשיע היום (ג') את רון אסט, יזם ומתווך נדל"ן, בגניבה של כ-13.8 מיליון שקל מלקוחותיו באמצעות עסקאות כוזבות.

אסט הורשע על-פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, ב-17 אישומים של מירמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, זיוף ועבירות הלבנת הון.

על-פי ההסדר לעניין העונש, שצפוי להיות מאושר על-ידי ידי השופט רוזן, אסט ירצה בגין מעשיו עונש של 8 שנות מאסר וישלם קנס בסך 300 אלף שקל. כמו כן, לפי ההסדר יפצה אסט את קורבנותיו בסכום כולל של כ-3.8 מיליון שקל.

על-פי כתב האישום בו הורשע, בין השנים 2008-2013 תכנן אסט לרמות ולגנוב מלקוחות וממשקיעים באמצעות המצאת עסקאות כוזבות בתחום נדל"ן. אסט ניצל את המוניטין הרב שצבר בשוק הנדל"ן ב-20 שנות עיסוקו כיזם וכקבלן כדי ליצור אמון בפני המתלוננים, תוך שהוא מציע להם למכירה נכסים שאין לו אישור מבעליהם למכור אותם ואינו רשאי למכור אותם.

באישום מפורטות שיטות המירמה של אסט, בהן מכירת נכסים "פיקטיביים" ללא אישור או היתר בעלי הנכס; מתן הצעות למכירת שטחים, פרויקטים או דירות "פיקטיביות", שאין לו אישור מבעליהן למוכרן; הצגת מצג-שווא למתלוננים, לפיו נכס מסוים "מועמד" למכירה או לפרויקט פינוי-בינוי; ולעתים שכנוע המתלוננים, במסגרת מצג-השווא, להשקיע כסף ולהיות "שותפים" עימו באותם נכסים.

לפי כתב האישום, לאחר שהשקיעו המתלוננים את כספם, ומשביקשו להיפגש עם בעל הנכס כדי לחתום עימו על "הסכם המכר" ולקדם את העסקה, דחה אסט את המתלוננים פעם אחר פעם בתירוצים שונים, עד שלבסוף אמר להם כי "המוכר" חזר בו מהעסקה.

אולם בכך לא הסתיימה התרמית: מהאישום עולה כי אסט הציע למתלוננים נכס אחר, שבעליו לכאורה הוא "מוכר" רציני, ושיכנעם להשקיע כסף נוסף בנכס האחר.

כתב האישום מתאר גם כיצד אסט נהג לסכסך לכאורה בין קורבנותיו, על-ידי כך ש"גילגל" צ'קים מאחד לשני. "אסט קיבל צ'ק במירמה מקורבן אחד והעבירו לקורבן שני כדי להשיב חוב. כתוצאה מכך נפתחו הליכים משפטיים בבית משפט ובהוצאה לפועל בין הקורבנות השונים, בינם לבין עצמם ובין אחרים. על-כך נאמר: 'ישחקו הנערים לפניי'", נכתב בכתב האישום.

עוד נאשם אסט כי הלבין כספים בסך 7.5 מיליון שקל, אותם קיבל במירמה מהמתלוננים, על-ידי הפקדת צ'קים ופדייתם אצל כ-10 נותני שירותי מטבע. בכתב האישום צוין כי לאסט היו 12 חשבונות בנק, וכי נהג לפדות את הצ'קים שקיבל אצל 15 חלפני כספים.

כתב האישום מפרט, לדוגמה, פרשת מירמה שביצע אסט בפרויקט "עין גנים" שברחוב תחכמוני 14 בתל-אביב, שם ניסה לכאורה ליזום פרויקט פינוי-בינוי. לצורך כך פנה אסט לעורך דין, רואה חשבון ואדריכל שיסייעו לו בקידום הפרויקט, ולכאורה עשה מאמץ כדי לקדם את הפרויקט כאשר פנה לעירייה, לחברת עמידר ולאחרים.

ואולם, בפועל אסט מעולם לא קיבל את הסכמת הדיירים במתחם לביצוע הפרויקט. במקרה זה יצר אסט מצג-שווא, לפיו הוא מייצג את הדיירים במתחם. זאת, תוך שהוא מצטייד במסמכים מזויפים הנושאים את פרטיהם האישיים, כשבאמצעותם הוא שיכנע את המתלוננים להעביר לו מיליוני שקלים.

לפי כתב האישום, מרבית לקוחותיו של אסט היו אנשים אמידים ובעלי אמצעים, בהם אדריכל, מתווכת נדל"ן וקבלן שיפוצים. ואולם, אסט לא בחל באמצעים בדרך להשגת מטרותיו, גם במחיר הפגיעה בחלשים.

כך, למשל, מתאר כתב האישום מקרה של קשישה בת 70, רופאה בעברה, שנפלה קורבן למעשיו. "הוא לא חס עליה וגנב ממנה מעל 2 מיליון שקל. הגברת משכה את כל חסכונותיה כדי לרכוש נכס אשר לעולם לא תראה, והכול תוך תעוזה, תחכום וניצול האמון שרכשה כלפיו. גם כאשר ביקשה ממנו הגברת לחדול מלהעביר את הצ'קים שלה לאחרים בשוק האפור, אסט לא הרפה, ובעודה מתאבלת ו'יושבת' שבעה על בנה, הפציר בה המשיב להעביר אליו עוד צ'קים שמא 'העסקה' תתבטל", נכתב באישום. את הכסף שגנב מאותה קשישה פרע אסט אצל פורטי מטבע וכן העביר לגורמים בשוק האפור.

התיק מנוהל בידי עו"ד ניר ביטון מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי).