"חבצלות מים" של מונה נמכר ב-54 מיליון דולר

מבין 46 היצירות שהוצעו אתמול למכירה, רק אחת לא הצליחה למצוא קונה

"חבצלות מים" של מונה / צילום: רויטרס
"חבצלות מים" של מונה / צילום: רויטרס

ציור אייקוני של חבצלות מים של קלוד מונה סייע לבית המכירות הפומביות סותבי'ס למכור אתמול (ב') אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית בשווי 208 מיליון דולר בלונדון, לעומת רמת מכירות של 106 מיליון דולר שנרשמה ביום המכירה המקביל לפני שנה.

מבין 46 היצירות שהוצעו אתמול למכירה, רק אחת לא הצליחה למצוא קונה. אספנים מרוסיה, אסיה ואמריקה התחרו על עבודות של פבלו פיקאסו ו-וסילי קנדינסקי. המכירה נהנתה גם מהנוכחות של כמה מנהלי עיזבונות, כמו העיזבון של יאן קרוגיר, סוחר אמנות ידוע שהלך לעולמו ב-2008.

התמונה "נימפאות" של מונה, שקיבלה השראה מבריכת חבצלות מים בגינה של הצייר בג'יברני בצרפת וצוירה ב-1906, גרפה 54 מיליון דולר (31.7 מיליון ליש"ט) והפכה לפריט היקר ביותר במכירה. זה היה גם המחיר השני בגובהו אי פעם ליצירה של מונה במכירה פומבית. ההערכות המוקדמות דיברו על 20-30 מיליון ליש"ט. המחיר הסופי כולל את העמלה לסותבי'ס.

התמונה הזו הציתה התמודדות חריפה בין לקוחות טלפוניים של קווין צ'ינג, מנכ"ל סניף סותבי'ס באסיה, ודיוויד נורמן, יו"ר המחלקה לעבודות אימפרסיוניסטיות ומודרניות בסותבי'ס. לקוח של נורמן זכה לבסוף לתמונה.

זהו מפנה בגורל התמונה, שלא נמכרה לפני ארבע שנים במכירה של כריסטי'ס כאשר היא הוערכה ב-30-40 מיליון ליש"ט. האומדן הנמוך יותר של סותבי'ס, והגידול בביקוש העולמי לעבודות מפורסמות של ציירים אימפרסיוניסטיים, סייעו הפעם למכירה.

השיא של מונה במכירה פומבית היה 80.4 מיליון דולר, ששולמו אף הם תמורת ציור מסדרת חבצלות המים. הוא נקבע ביוני 2008 בכריסטי'ס, לפי מאגר הנתונים של חברת ארטנט וורלדווייד.