עו"ד ברק כהן שנעצר עקב שיר מחאה נגד שוטר: "לא אפסיק"

עו"ד ברק כהן, פעיל חברתי, העלה לפייסבוק שיר מחאה על פעילותו של רכז מודיעין ממשטרת מוריה בירושלים נגד מפגינים ■ בעקבות זאת עצרה אותו המשטרה בחשד להעלבת עובד הציבור ■ כהן: "אני רשאי לבקר פעילות שלטונית"

עו"ד ברק כהן  / צלם: דור מלכה
עו"ד ברק כהן / צלם: דור מלכה

גוברת הביקורת הציבורית על מעצרו של עו"ד ברק כהן שפרסם שיר מחאה באינטרנט נגד רכז מודיעין של המשטרה.

עו"ד ברק כהן הוא פעיל חברתי שייצג בעבר רבים ממפגיני המחאה החברתית שנחקרו במשטרה. כהן, שבעצמו נטל חלק במחאה החברתית ואשר לוקח חלק גם בהפגנות למען דיור ציבורי, במאבקים בעניין תמלוגי הגז ובפעילויות מחאה נוספות, פרסם לאחרונה בדף הפייסבוק שלו ובאתר יו-טיוב שיר מחאה אותו כתב והלחין נגד פעילותו של רכז מודיעין ממשטרת מוריה בירושלים.

השיר כלל את השורות: "נחש ירוק עיניים מסתובב ברחובות, אוסף ומתנכל, אוכל את הבריות... ח' שוטר זוטר רכז מידע למען המשטר".

בעקבות פרסום השיר נעצר בשבוע שעבר עו"ד כהן על-ידי משטרת מוריה בחשד ל"העלבת עובד ציבור".

מעצרו של כהן מעורר ביקורת ציבורית רחבה שמוצאת את ביטויה, בין היתר, ברשתות החברתיות. לדברי המבקרים, מעצרו של כהן מהווה פגיעה בחופש הביטוי, ומדובר במעצר שהנו בבחינת "מעצר נקמה" שנעשה כדי לגמול לכהן על הביקורת החריפה שהעביר בפומבי על רכז המודיעין ממשטרת מוריה.

גם לשכת עורכי הדין יצאה להגנתו של כהן, והיא תוקפת בחריפות את ההחלטה לעוצרו. "ועדת לשון הרע של מחוז תל-אביב והמרכז גינתה בכל תוקף את מעצרו של כהן.

"חופש הביטוי הינו אחת מאבני-היסוד החשובות ביותר של הדמוקרטיה, גם כאשר הדברים הנשמעים הינם סרי-טעם וצורמים לאוזן. מדובר במהלך ביריוני ומסוכן, אשר עלול להלך אימים על חופש הביטוי", מסרה הוועדה.

לדבריה, "המעצר של כהן הינו חלק מתופעה מדאיגה במיוחד בשנתיים האחרונות, במסגרתה נעצרים ונחקרים פעילים שונים הן בתחום ההורות, הן בתחומים החברתיים והן פעילי זכויות האדם, כמו גם פעילים המותחים ביקורת על מוסדות השלטון ברשת האינטרנט, תוך פגיעה חמורה במיוחד בחופש ההפגנה והביטוי, ותוך ביצוע מעקבים ועיקובים אחר פעילים אלה".

לדברי הוועדה, השימוש במכשיר האכיפה הפלילי כנגד פעילים אלה הוא ניסיון שיש לגנותו בכל פה, שעה שפתוחה הדרך בפני הנפגע להגיש תביעות אזרחיות, לרבות בלשון הרע, ככל שמאן דהוא סבור כי נפגע מפרסום זה או אחר.

"היד הקלה על ההדק בשימוש בהליכים פלילייים כדי לצמצם את הקשור לחופש הביטוי, ההפגנה וההתארגנות הינה דבר בלתי נסבל. אוי לה לחברה שבה סוכרים את פיות המתבטאים".

גם עו"ד ברק כהן עצמו, מטבע הדברים, מבקר בחריפות את התנהלות המשטרה. לדברי כהן, שהוא סנגור המתמחה במשפט פלילי, המעצר עמד בניגוד לחוק ולהלכת בית המשפט. "קודם כל, לא ביצעתי שום עבירה. שיר שאדם כותב - גם אם מדובר בשיר ביקורתי - אינו מהווה עבירה פלילית", טוען כהן.

בנוסף, אומר כהן, "החקירה שלי הסתיימה ב-11:30 בבוקר, ואז החליט הקצין במקום לעצור אותי כלומר, הוא כבר קבע החלטת שחרור למחר בבית משפט, ובעצם מה שהוא עשה זה שימוש בכוח בצורה פסולה, כשאפשר היה ללכת לבית משפט ולשחרר אותי בבוקר". לבסוף שוחרר כהן ב-21:00 בערב.

לטענת כהן, בסוף החקירה שהייתה מצולמת כיבה החוקר את המצלמה המתעדת, ואז כהן הטיח בו כי הוא ניהל את החקירה והמעצר בשביל "לעשות טובה לחבר". לדברי כהן, בתגובה אמר לו החוקר: "בשביל זה יש חברים".

- מה בעצם הרעיון של השיר?

כהן: "הלחן הוא עניין מוזיקלי שיצא מלבי, ואני אוהב אותו. לגבי הטקסט - אני רשאי לבקר פעילות שלטונית, ולא יקום השלטון שימנע את זה ממני, יהיה המחיר אשר יהיה. אגב, בעצם המעצר המשטרה הוכיחה שהטקסט נכון, כי הביקורת שבשיר היא על שימוש בכלי משטר כדי לפגוע באנשים, וזה בדיוק מה שנעשה כלפיי".

- איפה פגשת את אותו רכז מודיעין שאתה שר שהוא "נחש ירוק עיניים מסתובב ברחובות, אוסף ומתנכל"?

"מדובר ברכז מודיעין של המשטרה שמטפל בהפגנות נגד גניבת הגז, הפגנות של דיור ציבורי ובמשחקים של בית"ר ירושלים. אני פעיל בכל האירועים הללו, וכל מה שאני יודע עליו זה מתוך הפעילות שלי".

- אתה מתכוון להוציא עוד שיר מחאה בקרוב?

"יש לי כבר שיר נוסף שנקרא 'מרד' וקורא למרוד בשלטון מדינת ישראל. העמדה הפוליטית שלי היא שלשלטון הנקרא מדינת ישראל אין זכות למשול בבני אדם".

- אתה אנרכיסט?

"זו לא גישה אנרכיסטית אלא גישה דמוקרטית. אני רוצה לחיות במסגרת משטר דמוקרטי, ובעיניי מדינת ישראל איננה דמוקרטיה, משום שהיא נוסדה על יסודו של רעיון שבאופן מובנה שולל את הריבונות של חלקים גדולים באוכלוסייה להיות שותפים בקבלת ההחלטות על החיים שלהם. מי שאיננו יהודי איננו שותף באופן מובנה, ומי שהוא יהודי על-פי יהדותו איננו שותף. ציונות היא לא יהדות. זה רעיון של לאומיות. לא בא לי לחיות במדינה לצדו של פסלטיני שהמקסימום שהוא יכול להגיע אליו זה לנקב לי כרטיסים באוטובוס".

מהפרקליטות נמסר כי "חקירתו של עו"ד כהן בגין העלבת עובד ציבור נעשתה על דעת הפרקליטות. בתיק זה, הפרקליטות לא הייתה מעורבת בשאלת מעצרו של החשוד ולא נשאלה על כך".

ממשטרת ירושלים נמסר כי אין בכוונתם להתייחס לטענות המועלות. "כהן נחקר בעבר בגין עבירות דומות כלפי שוטרים על רקע פעילותם כעובדי ציבור, וכלל התיקים בעניינו נמצאים בעיון בפרקליטות".