סינדרום מונדיאל: הבורסות של המדינות המפסידות יורדות

מחקר של הלונדון ביזנס סקול איתר קשר ישיר בין הפסדים בגביע העולם של נבחרת, לבין ביצועי שוק המניות של המדינה שלה ביום שלמחרת

משחק במסגרת מונדיאל 2014 מוקרן בקומת המסחר בוול-סטריט / צלם: רויטרס
משחק במסגרת מונדיאל 2014 מוקרן בקומת המסחר בוול-סטריט / צלם: רויטרס

בעיתונות הכלכלית בברזיל דיווחו על האטה משמעותית בפעילות בשוק המניות עוד לפני פתיחת משחקי הגביע העולמי ב-12 ביוני. אבל מתברר כי לא רק מדינה שמארחת אירוע ספורט גדול נפגעת בתחום הזה - אלא גם מדינות ששולחות נבחרות לטורניר כמו המונדיאל.

אלכס אדמאנס, פרופסור לכלכלה מהלונדון ביזנס סקול, ערך מחקר שהוכיח כי לתוצאות ספורטיביות יש השפעה נרחבת על ביצועי הבורסות. הוא בדק 1,100 משחקי כדורגל נבחרות מהעבר הקרוב והרחוק, בנוסף ל-1,500 אירועי ספורט בינלאומיים אחרים (טורניר היורו, אליפות העולם בראגבי, אליפות העולם בכדורסל ותחרויות קריקט) בהם היו מעורבות 39 מדינות בסך הכל. הוא מצא כי ביום שלאחר הפסד של נבחרת לאומית, שוק המניות צפוי לרדת בכ-0.5% בממוצע.

דוגמאות לא חסר: ביום שלאחר הפסדה של אנגליה במשחק הפתיחה שלה בגביע העולם לאיטליה (2-1), שוק המניות הבריטי צנח ב-0.34%, למרות שביתר העולם הוא עמד ללא שינוי. לאחר שספרד הושפלה מול הולנד (5-1), ירדה למחרת הבורסה בספרד ב-1%, על-אף עלייה של 0.1% בשוקי העולם; יום לאחר שאיטליה הפסידה 1-0 לקוסטה ריקה, שוק המניות של המדינה האירופית צנח ב-1.5%, למרות ששוקי העולם עמדו במקום; מתוך 12 מדינות שנבחרותיהן הפסידו במונדיאל הזה במשחקים שנערכו עד ה-19 ביוני - בשמונה נרשמה ירידת מניות גדולה יותר ביום שלאחר מכן, ביחס לטרנד העולמי.

מצד שני, ל"ניצחונות יש השפעה הרבה פחות גדולה על השוק", מצוטט אדמאנס ב-BBC. "מצאנו ראיות גם בענפי ספורט אחרים: בהודו, אחרי שהנבחרת מפסידה בקריקט, הבורסה מגיבה באופן שלילי מובהק".

ההשפעה הרעה על הבורסות ניכרת בעיקר במניות קטנות - שמוחזקות על-ידי מקומיים ש"שבוזים" אחרי הפסדים של נבחרתם, בעוד המניות הגדולות, בהן מחזיקים גם גופים גדולים וזרים - פחות מושפעות מהמונדיאל.