לא מחכה לחקיקה: מבקר המדינה יחל לבקר את קק"ל עוד 3 שבועות

המבקר יוסף שפירא הודיע על כך רשמית ליו"ר קק"ל אפי שטנצלר ■ הצעת חוק המבקשת להכפיף את קק"ל לביקורת נדחתה לאחרונה בוועדת השרים לחקיקה

יוסף שפירא /  צלם: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, לא ממתין ליוזמות החקיקה המבקשות להחיל את ביקורת המדינה גם על הקרן הקיימת לישראל, והחליט כי כבר בשבועות הקרובים יחל משרדו בביצוע עבודת ביקורת.

מבקר המדינה שלח מכתב ליו"ר קק"ל, אפי שטנצלר, בו הודיע לו רשמית כי החליט שב-20 ביולי הקרוב יתחיל משרד מבקר המדינה לבצע ביקורת בקרן קיימת לישראל.

ממשרד המבקר נמסר כי החלטה זו שמה קץ לניסיונות למנוע החלת ביקורת על קק"ל, ומשמעות הודעת מבקר המדינה ליו"ר קק"ל היא שמשרד מבקר המדינה נכנס עתה לביקורת ישירה בקרן הקיימת לישראל.

עוד נמסר כי בבסיס הביקורת בשלב זה תעמוד האמנה שנחתמה בשעתו בין מדינת ישראל לבין קק"ל, ושעל-פיה הייתה אמורה לקום מועצה משותפת של 13 חברים, 6 מהם חברי ממשלה ו-7 מהם אנשי קק"ל, לענייני הכשרת קרקע ופיתוחה. תפקידי המועצה הם, בין השאר, קביעת מדיניות, אישור הצעת תקציב של מנהל פיתוח הקרקע בקק"ל ופיקוח על פעולותיו.

נציין כי מבקר המדינה התריע על כך שהמועצה לא פועלת כבר שנים רבות, גם בדוח שנתי 64ג שפורסם בחודש מאי האחרון, ועוד קודם לכן בדוח שנתי 54ב שפורסם לפני כ-10 שנים.

בהמשך לדוחות האמורים, ובמסגרת התייחסות הממשלה לטענה על אי-הקמת המועצה, נטען על-ידי האחרונה כי בקרוב תוקם המועצה כפי שנקבע באמנה, אך עד כה הדבר לא קרה.

נזכיר כי נושא החלת הביקורת על הקק"ל דובר רבות בחודשים האחרונים, כאשר בין היתר, לאחר שנים שהקק"ל נהנתה מאפשרות לפעול בדומה לחברה פרטית, הוגשה לראשונה הצעת חוק המבקשת להכפיף גם אותה לביקורת. את הצעת החוק קידמה שרת המשפטים ציפי לבני, אולם היא נדחתה בוועדת השרים לחקיקה.

בהמשך הבטיחו במשרד ראש הממשלה כי תוקם ועדה שתבחן את הסוגייה. הוועדה צפויה לפרסם את מסקנותיה בעוד כשבועיים, ומגישי הצעת החוק שנדחתה בוועדת השרים הסבירו כי אם הוועדה לא תקבע להכפיף את הקק"ל לביקורת, הם יעלו שוב את הצעת החוק לאישור ועדת השרים לחקיקה.

במקביל, כבר לפני מספר חודשים קבע משרד היועץ המשפטי לממשלה כי יש לרשום את קק"ל כחברה לתועלת הציבור (חל"צ). "קק"ל היא חברה לתועלת הציבור, ויש לרשום אותה ככזו ואף לפקח על פעילותה", כתב עוד במארס השנה עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי-פיסקאלי), לרשמת ההקדשות וממלאת-מקום ראש רשות התאגידים.

עם זאת, יש לציין כי עד כה, למעלה מ-3 חודשים לאחר חוות-הדעת האמורה, טרם נרשמה בקק"ל ככזו, וזאת בשל דחיות חוזרות ונשנות. בהקשר זה, במשרד המבקר הדגישו היום (א') כי המשרד יחל את הביקורת על הקק"ל ללא קשר לעובדה אם תוגדר כחל"צ או לא.

מקק"ל נמסר בתגובה: "אנו מברכים על החלטת המבקר. קק"ל שמחה על בחינת יישום הנושאים המצויים באמנה בינה לבין ממשלת ישראל. ההחלטה מבוססת על הסכמה וולונטרית של דירקטוריון קק"ל להחלת ביקורת המדינה בנושאים שונים, המשיקים לתחומים בהם פועלת המדינה.

"בקק"ל מאמינים כי מהלך זה יתרום לקידום המטרות הציוניות המהוות את הבסיס לפעולת קק"ל, ויאפשר את המשך תרומתה של קק"ל לבניין הארץ ולעמידה מלאה בהתחייבויות המדינה על-פי האמנה. קק"ל תשתף פעולה עם משרד המבקר ואף העבירה אליו מיוזמתה כבר בחודש שעבר את דוחותיה הכספיים לשנים 2012-2013".