האוצר שוקל לעגן מניית הזהב בצים במסגרת חקיקה

(עדכון) - ביהמ"ש הציע פשרה לפיה מגבלת העבירות על מניות צים, כלומר זכות הווטו של המדינה על מכירת חבילת מניות בחברה, תעלה מ-24% כיום ל-40% אחרי ההסדר

משרד האוצר שוקל לקדם חקיקת חוק שיעגן את מניית הזהב של המדינה בצים. זאת, בעקבות הדיון היום בביהמ"ש שבו הפעיל השופט לחץ על המדינה להתפשר עם צים בנושא השינויים שהחברה מבקשת להכניס במניה.

ל"גלובס" נודע כי בשיחות שהתנהלו באוצר בעקבות הדיון העריכו גורמים ממשלתיים כי למדינה יש קייס חזק ברצונה לשמר את מניית הזהב, וכי מדובר בנושא עקרוני שיש לו השלכות לגבי חברות הפועלות בתחומים אסטרטגיים נוספים.

כאמור, בדיון שנערך היום (א') בבית המשפט המחוזי בחיפה, נמנע השופט עדי זרנקין מלקבל החלטה סופית ודחק בצדדים להגיע להסכמה ביניהם.

השופט הציע לצדדים פשרה, לפיה מגבלת העבירות על מניות צים, כלומר זכות הווטו שיש למדינה על מכירת חבילת מניות בחברת הספנות, תעלה מ-24% כיום ל-40% לאחר ההסדר. בדרך זו החברה לישראל תוכל למכור את חלקה בצים (32% לאחר השלמת ההסדר) מבלי שתזדקק להסכמת המדינה.

בסיכום הדיון שארך כ-4 שעות, נקבע כי אם לא תושג בין הצדדים הסכמה בנושא עד מחר (יום ב') בשעה 16:00, יפסוק השופט בעניין לפי ראות עיניו.

עם פתיחת הדיון היום בבית המשפט המחוזי בחיפה, הודיעה הפרקליטות כי היא ממשיכה להתנגד לשינוי בתנאי מניית הזהב בצים, שינוי אותו דורשת החברה לישראל כתנאי להוצאת הסדר החוב לפועל. המדינה טענה בדיון כי אין זה בסמכותו של השופט להכריע בנושא, ועל כך הגיב השופט עדי זרנקין כי "הנוכחים באולם ואני בתוכם אינם גורמים אזוטריים".

הודעת המדינה היום בבית המשפט הגיעה 5 ימים לאחר שהשופט זרנקין הורה למדינה ולצים לנהל משא-ומתן אינטנסיבי עד לדיון היום, בניסיון להגיע לפשרה בנושא. השופט הבהיר כי אם לא תושג פשרה כזו, הוא יפסוק בעצמו בנושא.

בנימוקיו בשבוע שעבר ציין השופט את מצבה הקשה של צים "הנמצאת על סף התהום", וניכר היה כי קיבל את טיעוני בא-כוח החברה, שלפיהם רק שינוי מהותי בתנאי מניית הזהב יבטיח את היחלצותה של צים ממשבר החובות שאליו נקלעה.

המחלוקת בין המדינה לצים הצטמצמה בימים האחרונים לסעיף אחד בתנאי מניית הזהב. מדובר בסעיף שמחייב את צים לקבל את הסכמת המדינה להעברת שליטה בחברה או למכירת נתח של מעל 24% ממניותיה לצד שלישי.

המגבלה נועדה להבטיח כי החברה לא תיפול לידי גורמים עוינים, אך בחברה לישראל דורשים מהמדינה לבטל אותה, וכאמור מתנים בכך את הסכמתה של החברה לישראל לקבל על עצמה את תנאי הסדר החוב, ובהם ויתור על חוב של 238 מיליון דולר והזרמת הון של 200 מיליון דולר נוספים כנגד הקצאת מניות בהיקף 32% ממניות "צים החדשה".

בחברה לישראל מציינים כי הם הגוף היחיד מבין נושי החברה שרוכש מניות בכסף מלא ולא מקבל מניות בתמורה לוויתור על חוב.

הטענה המרכזית של החברה לישראל היא שמגבלת העבירות הופכת את המניות שתרכוש בצים החדשה למניות "נכות". בינתיים נסוגה בה צים מהצעתה לבטל את המגבלות האחרות במניית הזהב, ובראשן הדרישה המחייבת אותה לשמור "צי ברזל" של 11 אניות שיעמדו לרשות מדינת ישראל בעת חירום.

בהקשר זה טען היום מנכ"ל צים, רפי דניאלי, בראיון לגלי צה"ל, כי משרד הביטחון הוא זה שפנה לצים וביקש לשנות את המגבלה ולקבוע הסדר חדש "שיתאים יותר למציאות", וכי צים בסך-הכול נענתה לבקשת משרד הביטחון.

יחד עם זאת, גורמים במערכת הביטחון הכחישו היום את דבריו של דניאלי ואמרו כי נציגי החברה הם אלה שיזמו את הפנייה אל משרד הביטחון וביקשו ממנו לפעול לביטול מניית הזהב, בעקבות המשבר שאליו נקלעה החברה.

לדברי הגורמים, משרד הביטחון השיג עם אנשי צים טיוטת הסדר שהייתה אמורה להוות תחליף למניית הזהב, במקרה שבו הממשלה תחליט לוותר עליה. עם זאת, גם טיוטת ההסדר מעגנת את התחייבויות החברה בדומה למחויבויות הנכללות במניית הזהב.

לפני מספר שבועות הבהיר משרד הביטחון כי הוא דורש שמניית הזהב של המדינה בצים תישמר, או שהסדר חדש יבטיח את מה שמבטיחה כיום המניה.