מחר: המבחן הראשון של תוכנית מע"מ אפס בכנסת

מחר תעלה התוכנית של לפיד לקריאה ראשונה במליאה ■ לקראת ההצבעה הצפויה מחר בכנסת הזכירו היום ארגוני הקואליציה לדיור בר השגה את ההסתייגויות שלהם מהחוק המוצע

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

התוכנית של שר האוצר, יאיר לפיד, למתן הטבה במע"מ בשיעור אפס לרוכשי דירות חדשות שיעמדו בקריטריונים צפויה לעמוד מחר (ב') במבחן הראשון אל מול חברי הכנסת כשתעלה לקריאה ראשונה במליאה.

הצעת החוק שכבר אושרה בועדת שרים לחקיקה ועברה את אישור הממשלה עתידה לעבור לאחר מכן לדיון בועדת הכספים של הכנסת, שם צפוי למי שמקדם אותה, משרד האוצר, מהלך לא פשוט שיכלול דיונים והסתייגויות רבות.

לקראת ההצבעה הצפויה מחר בכנסת הזכירו היום ארגוני הקואליציה לדיור בר השגה את ההסתייגויות שלהם מהחוק המוצע. הארגונים מתנגדים להבחנה על בסיס שירות צבאי/ לאומי בין רוכשי דירה ראשונה, וגורסים כי מדובר בפגיעה בזכות לשוויון. "טרם הוצגה כל ראייה שמראה כי זוגות ששירתו בצבא נמצאים במצוקת דיור גדולה יותר לעומת מי שלא שירתו", כך נמסר היום מהקואליציה לדיור בר השגה.

"יותר משההצעה מיועדת להטיב עם מי ששירת, היא מסמנת ומענישה כלכלית קבוצות מיעוט, ובעיקר חרדים או ערבים, על אי השתתפותם בצבא או בשירות הלאומי. דבר זה מהווה הפליה פסולה על בסיס לאום ודת", ממשיכים וטוענים בקואליציה לדיור בר השגה. בנוסף, הם מפנים גם את הזרקור לסוגיה נוספת אליה לא מתייחסת חוק המע"מ - סוגיית ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה.

"גם אם תבוטל ההפליה, והטבת המע"מ תינתן לכל מי שרוכש דירתו הראשונה, עדיין קיים קושי ממשי מבחינת עקרון הצדק החלוקתי. הפטור המוצע - קביעת מע"מ בשיעור 0% עבור רוכשי דירה ראשונה הוא צעד שמעביר תקציב משמעותי לטובת קבוצות שהן באופן יחסי חזקות ולכן מסוגלות להעמיד הון ראשוני משמעותי, המהווה תנאי לרכישת דירה חדשה. כמו כן הוא מבחין בין אלו שמסוגלים לרכוש דירה יקרה יחסית מיד ראשונה מקבלן, ואינו מטיב עם מי שמסוגל לרכוש "רק" דירה זולה יותר מיד שנייה, אף שגם דירות אלו אינן בהישג יד לחלקים נרחבים מהציבור. בגרסתו הנוכחית החוק ייתן מענה לחלק קטן באוכלוסייה. לכן מהלך זה חייב להיות חלק ממערך של צעדים הנותנים מענה לצרכים שונים, כולל למי שמתקשה לגייס הון ראשוני לרכישת דירה, דיירי הדיור הציבורי ושוכרי הדירות".

לקראת ההצבעה הצפויה מחר, קוראים הארגונים לח"כים שלא לתמוך בהצעת החוק עד שהממשלה תחשוף מאיזה תקציב תמומן ההטבה וזאת כדי למנוע פגיעה באוכלוסיות החלשות. "אם הכוונה היא לממן את ביטול המע"מ מתקציבים המיועדים לדיור ציבורי, סיוע בשכר דירה, או לפריפריה, הרי שהדבר מדגיש את הרגרסיביות של המהלך ויגדיל את חוסר השוויון".

עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח ונציגה בקואליציה לדיור בר השגה סיכם ואמר: "כפי שלא יעלה על הדעת לתת קדימות בתור לרופא על בסיס שירות בצבא ולא על בסיס צורך רפואי, כך אין להתנות סיוע בדיור בשירות הצבאי ויש לבססו על קריטריונים עניינים ורלוונטיים בלבד של נזקקות לסיוע. ההפליה מוצגת כצעד למען המשרתים אך בסופו של דבר אם בכלל תהיה אפקטיבית - דבר שגם הוא בסימן שאלה - תועיל רק למיעוט המשרתים, ואף עלולה להזיק לחלקם, אם התחזית של עליית מחירי הבסיס תתגשם. מבחינת צדק חלוקתי, עד עתה הממשלה מסרבת לחשוף על חשבן מה יבואו המיליארדים שתפסיד הממשלה מהטבת המע"מ. יש לזכור כי בפני הממשלה מונחת היום הצעה קונקרטית לצעדים מינימאליים בתחום הדיור הציבורי, כפי שהציגה ועדת אלאלוף לצמצום שיעורי העוני. לצעדים אלו, נטען, אין תקציב".