מחיר הוורקוהוליזם: 600 א' סינים מתים מדי שנה מעבודת יתר

רבים מעובדי הצווארון הלבן בסין שוהים במשרד הרבה יותר שעות מיום העבודה הרגיל

Foxconn פוקסקון / צלם: רויטרס
Foxconn פוקסקון / צלם: רויטרס

המפקח על הבנקים בסין, לי ג'יאנהואה, העביד את עצמו עד מוות, במלוא מובן המילה. אחרי 26 שנים של "עבודה למען המפלגה והעם", מסר המעסיק שלו החודש, הפקיד הבכיר בן ה-48 מת בניסיון להשלים דו"ח כלשהו לפני זריחת השמש.

סין ניצבת בפני מגיפה של וורקוהוליזם או עבודת יתר, לפי דיווחי התקשורת והמדיה החברתית במדינה. כ-600,000 סינים בשנה מתים מעבודת יתר, לפי "יומון הצעירים הסיני". תחנת הרדיו צ'יינה אינטרנשיונל דיווחה באפריל על 1,600 מקרי מוות ביום.

אתר המיקרו-בלוגים הסיני ווייבו (מקביל לטוויטר) גדוש בתלונות על סגנון חיים מתוח ודיווחים על מקרי מוות מעבודת יתר בקרב צעירים ומבוגרים: עובד זוטר בן 24 בחברת יחסי הציבור של אוגילבי אנד מאדר, רואה חשבון בן 25 בחברה הרב-לאומית PwC, אחד המתכננים הראשיים של מטוס התקיפה הסיני מהדור הבא בחברת תעשיות האוויר הממשלתית AVIC שניאנג.

"מה הטעם לעבוד שעות נוספות עד המוות?" שאל אחד המשתמשים בווייבו, וקונן על כך שהבוס שלו דרש מהעובדים לעבוד יותר.

שיעור מקרי המוות עולה דווקא כאשר כוח העבודה הסיני רושם לזכותו נקודות זכות, מאחר שמאגר העובדים הפוחת יכול לדרוש שכר גבוה יותר ועובדי מפעלים שובתים לעיתים מזומנות. אבל המסר הזה לא הגיע אל עובדי הצווארון הלבן בסין. בתמורה לשכר התחלתי שהוא בדרך כלל כפול משכר פועלי ייצור, עובד הדסק הסיני שוהה במשרדו הרבה יותר שעות מיום העבודה הרגיל בן 8 השעות, לעיתים קרובות תוך הפרת חוקי העבודה בסין, אומר ג'פרי גרותול, דובר חברת הייעוץ צ'יינה לייבור ביולטין מהונג קונג.

"סין היא עדיין כלכלה מתעוררת, ואנשים עדיין קונים את אתוס העבודה הקשה", אמר ג'ף קינגסטון, מנהל המרכז ללימודי אסיה באוניברסיטת טמפל בטוקיו. "הם עדיין לא הגיעו אל השפע שהוביל ביפן לפקפוק בערכים ובנורמות של העבודה הקשה".

מרכזי תמיכה לעובדים ביפן

יפן היא המדינה שבה המונח קארושי - מוות מעבודת יתר - נודע לשמצה בעשורים הקודמים. הוא מקיף מקרי מוות משבץ מוחי, התקפי לב, שטפי דם במוח וגורמים פתאומיים אחרים שקשורים לדרישות מקומות העבודה. מאחר שמתח שנובע מעבודה אינו מדיד במונחים רפואיים, הסטטיסטיקה של מקרי המוות יכולה להיות סובייקטיבית וקשה לחישוב.

הפרלמנט היפני העביר ב-20 בחודש זה חוק להקמת מרכזי תמיכה בעובדים, מתן סיוע למעסיקים למימון תוכניות מניעה ויותר מחקרים על קארושי. בשנת 2012 פיצתה הממשלה 813 משפחות שיכלו להוכיח קשר בין עבודת יתר, מחלות ומוות, כולל 93 התאבדויות.

המניין האמיתי של מקרי מוות עלול להיות גבוה בהרבה. במשטרת יפן רשומים למעלה מ-2,000 מקרי התאבדות שקשורים לעבודה ב-2003, ועורכי דין העריכו ב-2009 ש-10,000 מקרי מוות בשנה קשורים אולי בעבודת יתר.