מעוזים, לא מרכולים

האם בגלל שגדעון סער רוצה מאוד להיות ראש ממשלה צריך לשבש לאנשים את החיים?

גדעון סער / צילום: יונתן בלום
גדעון סער / צילום: יונתן בלום

כבר כמה שנים טובות אני לא מתגורר בתל-אביב, ולכן אין לי אינטרס אישי בכך שהמרכולים יהיו פתוחים או סגורים בשבת. אבל בכל זאת, יש לי אינטרס: שלא יבוא כל פעם איזה פוליטיקאי ויבלבל לנו את המוח ואת החיים בגלל אינטרסים עסקניים זולים.

גדעון סער היה אדם חילוני. תמיד היה. עכשיו אומרים שהוא "התקרב לדת". מה זה התקרבות לדת? זה אומר שהוא אדם דתי? שהוא מאמין באלוהים? או אולי הוא מאמין בדת כמסורת? או שמא המשמעות היא התקרבות למפלגות הדתיות? כי זו השאלה המעצבנת ביותר. האם כדי שסער יקבל תמיכה ממפלגות דתיות-ציניות, החילונים צריכים לשלם מחיר? האם בגלל שסער רוצה להיות ראש הממשלה, צריך לשבש לאנשים את החיים?

סער מכחיש - בתוקף - שיש קשר כלשהו בין סגירת המרכולים בשבת לבין שאיפתו להיות ראש הממשלה הראשון הנשוי לכתבת טלוויזיה בכירה (ועל כך במאמר נפרד בקרוב). אין קשר, הוא טוען בזעף. אז מה קפץ עליו פתאום? מה קרה שמחייב את הצעד הזה? אילו תמורות יתרחשו בחיי המדינה כתוצאה מההחלטה של סער?

יראת כבוד ופחד

ההסבר של שר הפנים הוא ש"רוב העם רוצה זאת". אתם רואים למה אסור שסער יהיה ראש הממשלה, או בכלל שר בכיר? הוא לא אמיתי. לא אמין. מלוקק ומלקק. מאיפה הוא יודע מה רוצה רוב הציבור? הוא בדק?

אני אומר לכם: הבחור הזה, הנראה כמו ילד טוב למשעי, ההתנהלות שלו נראית יותר גרועה משל ביבי נתניהו מבחינת האינטגריטי והנכלוליות.

אני חושב שנתניהו לא היה עושה דבר כזה. הוא מסוגל לעשות הרבה דברים, כמעט כל דבר, לצורך הישרדות וקידום פוליטי. אבל בדת הוא לא ינהג כך. ולא רק בגלל יראה פוליטית, אלא משום שיש בו יראה מפני קדושה, יראת כבוד ופחד. כך אני מאמין.

אדם ללא כבוד

אני לא אדם דתי. אבל אני חושב שדת היא דבר שיש לנהוג בה כבוד (להבדיל מעסקני דת). אני חושב שמי שהופך את הדת לקרדום לחפור בו לטובת תפקיד פוליטי הוא אדם בלתי ראוי והתנהלותו היא ללא כבוד וללא מוסר. הוא אדם שמחר עלול לפגוע בכל דבר שהוא קדוש לו. ושאוי ואבוי אם נמליך אותו עלינו.

אני לא יכול ברגע זה לתת, אפילו לעצמי, את הסיבות מדוע אני חושב שזה לא ילך לו, לסער. הוא לא יצליח לסגור את מרכולי תל-אביב. הוא אינו מבין שאלה לא מרכולים, אלא מעוזים של הדת החילונית.