"לא ייתכן שהשינויים בתמ"א לא מתייחסים ליהודה ושומרון"

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה שוקי אמרני דחה את ההכרעה בשינויים בתמ"א 35 שתקבע כיצד ייראה הבינוי בישראל בעתיד בשל נתונים סותרים שהציגו משרדי הממשלה

ד"ר שוקי אמרני / צילום: איל יצהר
ד"ר שוקי אמרני / צילום: איל יצהר

בתום דיון סוער במועצה הארצית לתכנון ובנייה שהתקיים היום בירושלים על השינויים הצפויים בתמ"א 35, החליט יו"ר המועצה ומנכ"ל משרד השיכון, שוקי אמרני, לקיים דיון נוסף בשינויים הצפויים וזאת על רקע נתונים סותרים שהציגו הגופים השונים בדיון לגבי מספר יחידות הדיור הנדרשות להיות במלאי התכנוני עד שנת 2030.

בעוד ראש מינהל התכנון במשרד הפנים בינת שוורץ סבורה כי עד שנת 2030 צריכים להיות מיליון יחידות דיור מאושרות בישראל הרי שבמשרד השיכון וברשות מקרקעי ישראל סבורים שכמות היחידות המתוכננות צריכה להיות גדולה בהרבה, ומנגד הארגונים הירוקים טוענים שהתכנון מוגזם ומסכן את עתיד השטחים הפתוחים בישראל.

בדיון הסבירה שוורץ כי הגשמת המלאי הנדרש תתבצע באמצעות הרחבת הבינוי בשולי הערים ב-2%, שצפויה להקצות עוד כ-300 אלף יחידות דיור, ובאמצעות הקמת מאות אלפי יחידות דיור נוספות באמצעות מימוש פוטנציאל תכנוני בתוכניות פינוי בינוי. "ההנחה היא שאם יאושרו מיליון יחידות דיור יוקמו 60% מהן כלומר כ-670 אלף יחידות דיור".

מנגד טען מנכ"ל משרד השיכון, שלמה בן אליהו, כי מדובר במספרים לא ריאליים, מאחר והמציאות הוכיחה שכמות יחידות הדיור שמשווקות ונבנות בפועל, הוא נמוך בהרבה מכמות יחידות הדיור המתוכננות, וזאת בשל חסמים שונים. "לא ייתכן שדנים בהגדלת מלאי יחידות הדיור והשינויים בתמ"א בכלל לא מתייחסים ליהודה ושומרון" אמר בן אליהו בדיון.

"התעלמות מיהודה ושומרון היא התעלמות מהמציאות" הוסיף בן אליהו והטיח ביקורת גם על עמדת הארגונים הירוקים שהוצגה בדיון. "התמ"א לא נועדה לשמור על הסביבה, אלא נועדה ליצור תוכניות למגורים תוך כדי איזון עם השמירה על הסביבה. לא ייתכן שהתמ"א תתרכז בנושא השמירה על הסביבה ולא בנושא המגורים, ואם העמדה הזאת תתקבל, נאלץ ללכת לממשלה ולהעביר חוק שלפיו תמ"א 35 תהייה תוכנית מנחה ולא תוכנית סטטוטורית מחייבת".

גם מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן ציין כי "השינויים בתמ"א 35 חייבים להרחיב את הבנייה בשולי הערים לפחות ב-5% ולא ב-2%. התוכניות שהיום מקודמות לצורך שיווקי קרקע כבר גובלות בקו התוכנית של התמ"א והדבר מגביל את התכנון ומונע שיווקים" אמר ליברמן. "מי שעשה שהחליט לחנך את תושבי ישראל ללכת לפריפריה ולא לבנות במרכז הארץ ב-2005 זאת הממשלה בהובלת מינהל התכנון, ועד היום צריך לתקן את זה. ההנחה של מינהל התכנון ש-60% מתוך מיליון יחידות דיור ייבנו, רחוקה מהמציאות ואני בספק אם ייבנו 20% מהם".

בדיון הוצגו נתונים סותרים של מלאי תכנוני קיים ומלאי תכנוני דרוש, בין היתר על ידי התאחדות בוני הארץ שגם לטעמה יש לתכנן לפחות 1.3 מיליון יחידות דיור עד שנת 2030. על רקע זה, החליט יו"ר המועצה הארצית שוקי אמרני לקיים דיון נוסף, שלפניו יבחן מינהל התכנון את כל הנתונים שהוצגו על ידי משרדי הממשלה והגופים השונים, וזאת במטרה להציג לחברי המועצה נתונים אחידים ומדוייקים שעל פיהם תיפול ההכרעה בסוגיה.