AMG: בגלל ב"י אתם משלמים עוד 144 א' ש' במשכנתא

ב-AMG בדקו כמה עלו הגבלות בנק ישראל לנוטלי המשכנתאות

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

ההגבלות שהטיל בנק ישראל בשוק המשכנתאות הסבו נזק מצטבר של כ-3 מיליארד שקל לנוטלי המשכנתאות, או 140 אלף שקל בממוצע למשכנתא. כך עולה מבדיקת חברת AMG משכנתאות.

עפ"י מגבלות בנק ישראל, מותר לנוטלי המשכנתאות לקחת רק שליש מההלוואה בריבית פריים, שעומדת כעת על 2.25% בלבד. שליש מהמשכנתא יכול להילקח בריבית קבועה ושליש נוסף בריבית משתנה כל 5 שנים או יותר צמודת מדד. מבדיקת AMG משכנתאות עולה כי נכון להיום ההחזר הכולל לבנקים עבור משכנתה ממוצעת של 700 אלף שקל הנלקחת ל-20 שנה בהתאם למגבלות בנק ישראל עומד על 1,040,256 שקל, כאשר340,256 שקל מתוך סכום זה הוא הריבית וההצמדה לבנק שתשולם לבנק.

לעומת זאת, ההחזר הכולל עבור אותה הלוואת משכנתא שהייתה נלקחת בתמהיל שהיה פופולרי עד שבנק ישראל הטיל את ההגבלות - כלומר כ-30% מהמשכנתא בריבית קבועה צמודת מדד וכ-70% בריבית משתנה - היה עומד על 896,144 שקל כאשר רק 196,144 שקל מתוך סכום זה הינו הריבית וההצמדה.

במילים אחרות, מגבלות הבנק עלו לנוטלי המשכנתאות 144,112 שקל. הנטל הכספי בולט עוד יותר למי שהיה רוצה לקחת את מלוא המשכנתא בריבית משתנה ולנצל את רמות השפל הקיימות כיום, על אף הסיכון הברור מהעלאות הריבית בעתיד. לפי AMG, ההחזר הכולל לבנק היה עומד במקרה זה על 814,545 שקל, דהיינו 225,711 שקל פחות ממה שישלם אותו זוג בהתאם למגבלות בנק ישראל.

"בנק ישראל ממשיך להפחיד את הציבור בתרחישי קיצון בכל הנוגע למשכנתאות אולם בינתיים המגבלות שהטיל על הלווים עלו עשרות אלפי שקלים לכלל נוטלי המשכנתאות". אומרים היום ב-AMG משכנתאות. המנכ"ל עמית קמינסקי הוסיף כי "המצב כיום הינו אנומלי לחלוטין; מצד אחד משרד האוצר יוצא מגדרו על מנת להעביר תכנית כלכלית מעוררת מחלוקת של ביטול המע"מ עבור דירה ראשונה לזוגות צעירים תוך ניסיון לחסוך להם עד 250 אלף שקל, אולם מצד שני בנק ישראל גורם לאותם זוגות לשלם כ-140 אלף שקל יותר עבור הלוואת המשכנתא. הגיע הזמן שבנק ישראל ומשרד האוצר יגבשו יחד תוכנית אפקטיבית ומסונכרנת שתסייע באמת להקלת הנטל על הזוגות הצעירים".