עיריית ת"א חילקה התראות למאות עסקים שפועלים בשבת

"העירייה מחויבת לפעול כמצוות בית המשפט ולנקוט באופן מיידי באמצעי אכיפה", נכתב בפנייה לעסקים ■ במקביל תעתור העירייה לבג"ץ נגד ההחלטה

טיב טעם ו AM:PM / צילום: תמר מצפי
טיב טעם ו AM:PM / צילום: תמר מצפי

עיר ללא הפסקה, אבל בלי מרכולים כבר בשבת הקרובה: הקרב על השבת, שהחל בהחלטת שר הפנים גדעון סער לסגור מרכולים ביום המנוחה, עובר לשלב האכיפה. עיריית תל אביב חילקה הבוקר (ד') התראות לסגירת 311 עסקים הפועלים בשבת בעיר, והודיעה כי האכיפה תתבצע כבר בסוף השבוע הקרוב - למרות שהעירייה מתנגדת להחלטת השר.

השר סער פסל את התיקון לחוק העזר העירוני, שנועד לאפשר פתיחת מרכולים בשבת במספר רחובות בעיר. העירייה הודיעה כבר שלשום כי בכוונתה לעתור לבג"ץ נגד המהלך, אך כל עוד אין החלטה אחרת העירייה מחוייבת לאכוף על מנת להימנע מביזיון בית המשפט.

במכתב שנשלח ל-186 חנויות קטנות, קיוסקים ופיצוציות, 125 מינימרקטים, ו-37 סניפים של הרשתות am:pm, טיב טעם וסופר יודה, כתבה העירייה כי "בעקבות הליכים משפטיים שננקטו כנגד מדיניות האכיפה של עיריית תל אביב-יפו, נדרשה העירייה על ידי בית המשפט העליון להפעיל אמצעי אכיפה נוספים על מתן קנסות ובכלל זה הגשת בקשות לבית המשפט למתן צווי איסור פתיחה כנגד עסקים לממכר מזון שלא לצריכה במקום, כגון מכולות ופיצוציות, הפתוחים בימי שבת ומועדי ישראל בניגוד לחוק העזר הקיים".

"בנסיבות אלו העירייה מחויבת לפעול כמצוות בית המשפט ולנקוט באופן מיידי באמצעי אכיפה כנגד עסקים שלא ייענו להתראות וימשיכו לפעול בניגוד לחוק העזר. בעל עסק יקר, על מנת להימנע מהליכי אכיפה כאמור הנך נדרש להקפיד על הוראות חוק העזר ולדאוג כי עסקך לא יהיה פתוח בימי שבת ומועדי ישראל כל עוד אין בידך היתר להפעיל את העסק בימים אלה", נכתב באזהרה שחולקה לעסקים.

על פי החלטתו של השר סער, ייסגרו המרכולים בתל אביב, אך תותר הפעילות במתחמים המסחריים בנמל תל אביב, נמל יפו, "מתחם התחנה" בנווה צדק וחנויות נוחות הצמודות לתחנות דלק. ההחלטה של שר הפנים התקבלה לאחר שבחודש יוני בשנה שעברה קבע בית המשפט העליון כי על עיריית תל אביב לאכוף את חוק העזר לסגירת העסקים בשבת. העירייה מנגד החליטה לפעול לשינוי החוק, דבר שגרם לשר הפנים לפעול. "חוק זה פוגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל וחורג מן הכלל בדבר איסור מסחר בשבת בצורה בלתי סבירה", נכתב בהחלטת השר סער.

לפיד: "החלטה תמוהה"

עוד טען סער כי העירייה הסתפקה במתן קנסות קלים לבעלי העסק שאותם הגדיר "עבריינים". לטענת השר, העירייה למעשה החליטה בכך שלא לבלום את התופעה. "מדיניות זו של העיריה הביאה למצב בו בעלי עסק בעלי אמצעים אשר יכלו להרשות לעצמם לספוג את הקנס האמור - פעלו לאורך השנים בשבת באין מפריע", הוסיף השר בהחלטתו.

"ההחלטה מחזירה את תל אביב-יפו ואת מדינת ישראל כולה עשרות שנים אחורה", אמר אתמול ראש העיר תל אביב רון חולדאי. "החלטת השר פוגעת בדמוקרטיה העירונית. נפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו על מנת לשמור על צביונה של העיר, כולל פנייה לבית המשפט". לדברים הצטרף גם שר האוצר יאיר לפיד, שאמר כי החלטתו של סער היא "תמוהה ואנו מתנגדים לה בכל תוקף".

"כמו שהדתיים מבקשים סטטוס-קוו בירושלים, מגיע לעיר החילונית ביותר בישראל להישאר פתוחה וללא הפסקה כפי שהייתה במשך שנים רבות", אמר לפיד. "החלטת שר הפנים מייצרת עימות מיותר בין דתיים לחילוניים. ההחלטה הזו לא תורמת לצביון היהודי של המדינה, אלא יוצרת מתחים בעיר שעד עכשיו כולם חיו בה בשלום".

הנושא עלה לסדר היום לאחר שמספר בעלי חנויות עתרו לבית המשפט בשנת 2007, בטענה שהעירייה "עוצמת עיניים" כלפי עמיתיהם שמפרים את החוק. בשנה שעברה החליט בית המשפט העליון כי העירייה אינה משיגה את תכלית החוק ופסק כי עליה לפעול לאכיפתו או לשנותו בהקדם. בתגובה לכך הוחלט בעירייה לשנות את חוק העזר העירוני על מנת שעסקים יוכלו לפעול גם בשבת.