אלפי חרדים עזבו את כללית ומכבי בהוראת הרבנים

המלחמה בין העיתונים החרדיים מגיעה לקופות החולים מכבי וכללית ■ כ-5,000 חרדים עזבו באחרונה את שתי הקופות, המסרבות לפרסם ב"הפלס" ■ המשמעות: נזק של מיליוני שקלים ■ מקורב ל"הפלס": "המאבק ילך ויחריף"

מאוחדת / צילום: תמר מצפי
מאוחדת / צילום: תמר מצפי

היריבות בתוך העיתונות החרדית נתנה את אותותיה בשוק קופות החולים. לאחר שבחודשים האחרונים ניטשה מלחמת חרמות בין העיתונים "הפלס" ו"יתד נאמן", נראה כי ציבור גדול הכולל מאות בתי אב נטש את קופות חולים כללית וקופת חולים מכבי, לטובת מאוחדת ולאומית. זאת, בשל העובדה שהכללית ומכבי מתעקשות שלא לפרסם ב"הפלס".

על פי הנתונים, רשמה הכללית ירידה ריאלית של 2,415 מבוטחים, ואילו מכבי רשמה ירידה ריאלית של 2,412 מבוטחים במעבר האחרון. בקופות החולים יודעים לספר כי על פי נתונים פנימיים שבידיהן, אכן התבצעו מעברים "חריגים" בירושלים ובבני ברק. באזורים האלה איבדו מכבי והכללית מאות מבוטחים, וסיימו את מהלך המעבר האחרון במאזן שלילי (היחס בין מצטרפים לעוזבים), בעוד שקופות החולים לאומית ומאוחדת סיימו עם מאזן חיובי.

על פי החוק, ניתן לבצע מעבר בין קופות חולים בשישה פרקי זמן שונים בכל שנה. בכל נקודה כזו עוברים בין 17 אלף ל-22 אלף מבוטחים מקופה אחת לשנייה, אולם מנתונים שפורסמו בנקודת המעבר האחרונה, שנכנסה לתוקף אתמול (ג'), 24 אלף מבוטחים ביצעו מעבר. לשם השוואה, במועד המעבר הקודם 20,720 מבוטחים ביצעו מעבר, ואילו במועד המקביל אשתקד עברו 19,699 מבוטחים.

"פוגעים ברבנים"

"הפלס" הוא עיתונם החדש יחסית - הוקם לפני שנתיים - של מי שמכונים אנשי הפלג הירושלמי - פלג חרדי קיצוני מצומצם יחסית המונהג על ידי הרב שמואל אוירבך. אנשיו, כמו מרבית החרדים, מחזיקים בדעות אנטי-ציוניות, אולם הם נחשבים לפלג קיצוני עוד יותר. בין היתר מתנגדים אנשי הקבוצה להתייצבות בלשכות הגיוס של צה"ל או לכל פשרה בנושא, וגם לכל קשר למדינה ולמוסדותיה.

במהלך השנים נחשב "יתד נאמן" אוטוריטה בציבור הליטאי, בהובלת מקימו הרב מנחם שך ז"ל וממשיכו הרב יוסף שלום אלישיב. עם מותו של הרב אלישיב, מונה הרב אהרון לייב שטיינמן ליורשו. אנשיו הביאו להדחת עורכו הוותיק של העיתון, נתן גרוסמן, בשל סירובו לקבל את המרות הרבנית החדשה. בתגובה, הקים גרוסמן את "הפלס" וגייס לשם כך את המנכ"ל הוותיק של "יתד נאמן", יעקב לבין.

המאבק על המפרסמים מדמם ואגרסיבי בשנתיים מאז קם העיתון, והוא מלא בהאשמות הדדיות ובחרמות. לפני מספר חודשים חודש החרם על ידי מנהיגי הציבור החרדי - הרב שטיינמן והרב חיים קנייבסקי. גילויי הדעת שכתבו הרבנים מונעים מהמאוימים לפרסם למרות הכול ב"הפלס", אך החשש מהמאיימים מונע גם תלונות במשטרה.

כפי שפורסם ב"גלובס", זה מספר חודשים שאנשי "הפלס" נוקטים בשיטות אגרסיביות להבאת פרסום לעיתונם. הדבר כולל הצפה של מוקדי שירות של מפרסמים ואף טלפונים ישירים אל בתיהם של ראשי המשק, ובהם מנהלי בנקים וחברות מובילות.

הקריאה החד-משמעית יצאה נגד קופות החולים כללית ומכבי, שכן הן המובילות בקרב הציבור החרדי ומחזיקות בתקציבי הפרסום העיקריים. רבני "הפלס" יצאו בקריאה ל-6,000 מנוייו (כך על פי נתונים של העיתון עצמו) לעזוב את הקופות, בשל סירוב מתמשך של ראשי הקופות להיענות להטרדות. "אנחנו מפרשים את אי הפרסום אצלנו כרדיפה ופגיעה ברגשות", אמר ל"גלובס" גורם המקורב ל"הפלס". "אי הפרסום ב'הפלס' פוגע ברבנים ובתלמידי חכמים עצומים המזוהים עם הקהל שלנו. המאבק רק ילך ויחריף".

עזיבת הפלג המדובר של הציבור החרדי עשויה להביא לנזקים של מיליוני שקלים לקופות. "יש מקומות בבני ברק, שמכבי וכללית שולטות בהם שליטה אבסולוטית, ומכאן הלחץ הגדול", אומר אותו גורם, "נדאג שמכבי תאבד לאט-לאט את הבכורה בבני ברק לטובת מאוחדת".

המאכערים עומדים בתור

זה שנים פועלים במגזר החרדי מאכערים שעסוקים בין היתר בניוד מבוטחים מקופה אחת לשנייה. המאכער משלם למשפחה תשלום סמלי בגין המעבר, ואילו הוא זוכה לתשלום "פר ראש". מי משלם למאכער? מנכ"ל קופת חולים מאוחדת לשעבר, שמואל מועלם, הודה בראיון מטלטל שהתפרסם במגזין G של "גלובס" בשנת 2009, כי הקופה שבראשו הוא עומד העסיקה ועדיין מעסיקה (באותם ימים לפחות) מאכערים במגזר החרדי.

כשנשאל מדוע כל כך קשה להפסיק את השיטה הזו, גם אחרי דוחות ביקורת של מבקר המדינה, הוא השיב באנקדוטה קטנה: "הגיע אליי משה מאירי (מנהל השיווק דאז) לפני חג הפסח, וסיפר לי על מישהו שכבר שנתיים לא הביא לקופה אפילו חבר אחד חדש, ובכל זאת הוא מקבל תשלומים בכל חודש. אלה זכויות אבות: פעם הוא הביא לנו חברים, אז ממשיכים. אמרתי לו, 'אדוני, היום אתה מפסיק את זה'. אז מאירי אמר לי 'תיזהר, מחר אותו אחד יחכה לך ליד הבית'".

בקופות החולים מונהגת היום פרקטיקה "כשרה יותר" - העסקת "מתאמי קשרי קהילה" במרפאות שבמגזר החרדי. המתאמים האלה הם לרוב דמויות בעלות השפעה, ומטרתם לשמר משפחות חרדיות ולגייס נוספות.

המעברים בין הקופות נעשים כיום הן בסניף הדואר בכפוף להצגת תעודת זהות, והן באמצעות אתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי. בעבר התגלו מספר סניפי דואר באזור ירושלים שבהם התבצעו מעברים באופן "קבלני". המאכערים הצליחו ככל הנראה לשכלל את השיטה בזכות האינטרנט, והם יכולים להעביר משפחה מקופה אחת לשנייה בסלון ביתם באמצעות מחשב נייד. הביטוח הלאומי מגביל את האפשרות למספר מסוים של מעברים שנעשים מאותה כתובת IP של המחשב, אולם גם על כך ניתן להתגבר בקלות רבה.

בקופות החולים מאוד לא אהבו את מה שנתפס לפחות כניסיון סחיטה לצורך פרסום בעיתון, אבל כמקובל ביחס של גופים ציבוריים או מסחריים למקרים דומים במגזר החרדי - אין פנייה למשטרה ואפילו לא לתקשורת. גורם באחת הקופות אף העריך כי רבני הזרם החסידי המזוהים עם "יתד נאמן", ישיבו מלחמה", ומהמלחמה הזו ייתכן מאוד שהקופה שלו תרוויח בסופו של דבר. "אפשר לנחש שלא נאמרה שם המילה האחרונה", הוא אומר. עם זאת, אותו גורם מבקר את חולשתו של הרגולטור במקרים כאלה. לדבריו, על משרד הבריאות והביטוח הלאומי לעקוב באופן שוטף אחר נתוני המעברים תוך ניטור מה שעשוי להיראות כ"תנועות חריגות" באזורים מסוימים.

קופות החולים
 קופות החולים