נזק של עשרות מיליוני שקלים לרכבת הקלה בגלל המהומות

חברת סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, צפויה לספוג גם נזקים במיליוני שקלים כתוצאה מירידה בתנועת הנוסעים משכונות צפון העיר

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: איל יצהר
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: איל יצהר

בסיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, החלו לאמוד את הנזקים שנגרמו לרכבת הקלה בגל המהומות הנוכחי, המגיעים להערכתם לעשרות מיליוני שקלים. כמקובל בנזקים שנגרמו על רקע לאומני אמור מס רכוש לפצות את הזכיינית, שכבר פתחה בהליכים לקראת תביעת פיצויים.

הנזק העיקרי שדווח עד כה הוא לשתי תחנות רכבת הנמצאות באזור שכונת שועפט, תחנת שועפט מרכז ותחנת עשהאל שנהרסו לחלוטין. בסוף השבוע הופצו תמונות של מתפרעים המנסים לנסר את עמודי החשמל המזינים את הרכבת באמצעות מסורי דיסק - אך הפעולות הופסקו בהתערבות המשטרה לפני שנגרם נזק של ממש לרשת החשמל.

המשטרה לא אישרה היום לסיטיפס לערוך סיור לאורך הקו במטרה לבדוק האם נגרם נזק למסילה עצמה, ובסיטיפס ממתינים לתום שלושת ימי האבל שהוכרזו בעקבות רצח הנער מוחמד אבו-חדיר.

מעבר לנזק לרכוש, עתידה סיטיפס לספוג נזקים בהיקף מיליוני שקלים כתוצאה מהירידה בהיקף תנועת הנוסעים משכונות צפון העיר. קו הרכבת הקלה בירושלים שנחנך ב-2012 נחשב עד כה לסיפור הצלחה והתגאה במספר נוסעים של כ-40 אלף איש ביום - נתון הנחשב לאחד מהגבוהים בעולם.

קו הרכבת, מפסגת זאב בצפון להר הרצל בדרום סיפק עד היום שירות לתושבי העיר מכל הדתות ולא נפגע מהסכסוכים המפלגים את תושבי העיר, למעט תקריות אלימות בודדות בין נוסעים יהודים וערבים.

מנכ"ל סיטיפס ירון רביד אמר ל"גלובס", כי "בסופו של דבר התושבים שפגעו ברכבת פגעו בשירות שהם עצמם נהנים ממנו. יש לנו נהגים תושבי מזרח ירושלים, פקחים, עובדים בחדר הבקרה, והקיצוניים גורמים להם נזק וחבל. הרכבת היא מיקרוקוסמוס של ירושלים והייתה מקום של דו-קיום במשך שלוש שנים. אני מקווה מאוד שנצליח להחזיר את החיים למסלולם".

הפגיעות ברכבת הקלה צומצמו למרבה המזל לפגיעות ברכוש ולא בנפש, למרות המתיחות הרבה ששררה בעיר כבר ביום שני, כשמתפרעים יהודים ניסו לעשות שפטים בפלסטינאים. ביום שלישי בבוקר הורתה המשטרה לסיטיפס להפסיק את תנועת הרכבות בקטע הצפוני של הקו מגבעת התחמושת לפסגת זאב. מאוחר יותר חודש השירות עד לתחנת גבעת המבתר.