"ירידת מחירים של 15% תהיה הסוף של הרבה חברות"

יעקב גורסד: "ההשקעה הכי טובה בעולם הייתה לקנות קרקע בישראל בשנות ה-60 או ה-70. אף חברה או מניה לא עשתה רווח כזה"

יעקב גורסד, הבעלים של חברת YBOX שהוא מנהל עם אחיו יהודה, נע בין צרפת לישראל. גורסד פעיל בשתי המדינות ולדבריו, המציאות בישראל קשה ליזמים מחו"ל, ההגבלות על תושבי החוץ מפחיתות את הרכישות שלהם לאחרונה, והוא גם אינו מאמין שחוק מע"מ בשיעור אפס יועיל בהורדת המחירים, ואף להיפך.

"לפעמים נמאס לי מהביורוקרטיה בישראל. כל יום קורה משהו אחר, ואי אפשר לדעת מה יהיה מחר", מתלונן גורסד. "הנה למשל המע"מ אפס. העובדה שהכריזו עליו בכל העיתונים הקפיאה לגמרי את השוק והקיפאון פוגע לא רק בקבלנים, אלא בכל המשק".

- אבל ההטבה הזו תוריד אולי את המחירים.

"אני חושב שבשלב הראשון זה יהיה טוב לזכאים, למרות שגם היום עוד אף אחד לא מצליח להבין מי יהיו אותם זכאים, הם יקבלו דירה בהנחה. אני בעד שזוג צעיר יוכל לקנות דירה. אבל מה יהיה בהמשך? יהיה ביקוש והמחירים רק יעלו. החוק מעלה שאלות אחרות, למה עכשיו מגיע לזוג צעיר אבל לפני שנה מי שקנה לא קיבל את ההנחה?"

- איפה יותר קשה לעבוד - בצרפת או בישראל?

"בצרפת, אחרי ארבעה חודשים מקבלים היתר בנייה ואחרי שנתיים, אם הכל נמכר, סיימת הכל. אפשר לגלגל כסף הרבה יותר מהר. הרגולציה והביורוקרטיה פשוטות יותר, אבל הבעיה בצרפת היא שאין ביקוש, יש מיתון, הכל דומם ואין ביזנס. את זה יש בשפע בישראל".

- הביורוקרטיה אולי קשה יותר אבל גם הרווח גדול יותר, לא?

"אנחנו עובדים בפרויקטים שהרווח בהם נע בין 12% ל-15%. זה לא הרבה. נותנים הנחה של 2% או 3%, ויש גם דברים בלתי צפויים שמורידים 5% והרווח מצטמצם. אם תהיה רעידה כלכלית, משבר, ותהיה ירידה במחירים של 15% או 20% - זה יהיה הסוף של הרבה חברות. הרבה יפשטו רגל. מי שעושה הרבה מאוד כסף בארץ כבר שנים הם בעלי הקרקעות, המון כסף. ההשקעה הכי טובה בעולם הייתה לקנות קרקע בישראל בשנות ה-60 או ה-70. אף חברה או מניה לא עשתה רווח כזה".

- אתה מכיר את הקהל הצרפתי, יש עדיין הרבה רכישות?

"עדיין קונים אבל לא כל כך הרבה. המיסוי החדש על תושבי חוץ פגע וגם התחזקות השקל אל מול האירו השפיעה, פחות כדאי לצרפתים לקנות דירות כאן ובקיץ הקרוב אני חושב שלא תהיה עלייה. מרגישים עלייה בעסקאות תושבי חוץ כשיש תקרית אנטישמית בחו"ל, אחריה יש כמה שבועות עלייה, ואחר כך נרגע".

גורסד, באמצעות החברה הפרטית שלו YBOX, מעורב בפרויקטים למגורים ובהם רביעיית פלורנטין בתל אביב, פרויקט בנווה צדק, פרויקטים בחדרה ובקרוב יתחיל לבנות בבת ים ובנתניה. גורסד רכש לאחרונה את השליטה בחברה הציבורית מרתון בעבור 66 מיליון שקל (58%) ובכוונתו לצקת לתוכה פעילות חדשה בתחום ההתחדשות העירונית: "בתמ"א 38 חשוב לבעלי הדירות שיש חברה מוכרת ובגלל זה אנחנו נעשה את הפעילות דרך החברה הבורסאית. אנחנו נכנסים לתמ"א 38. זה תחום עם פוטנציאל ואנחנו כבר מתחילים לפעול מול דיירים בתל אביב וברעננה".

- זה מסובך יותר מאשר לפעול בחברה פרטית לא?

"זה לא מסובך, יש לנו חברה ציבורית גם בצרפת. למי שאין מה להסתיר ולא מושך משכורות ענק ללא הצדקה זה לא מסובך".