טרנד: יוצרים קבוצה בפייסבוק, מתארגנים - ורוכשים דירות

38 משפחות עשו זאת לאחרונה בראש העין, ויש יזמים זריזים שהבינו את הפוטנציאל ומציעים זאת כשיטה ■ "אנחנו דואגים שמי שמצטרף אלינו לא יהיו משקיעים, כדי שהבניין יהיה טוב ואיכותי, לא כמו בפרויקטים של 'חבר'"

חלק מהקבוצה שהתארגנה בפייסבוק / צילום: רוני שיצר
חלק מהקבוצה שהתארגנה בפייסבוק / צילום: רוני שיצר

קבוצה של 38 משפחות צעירות, רכשו לאחרונה דירה דרך הפייסבוק. המשפחות הצעירות מצאו זו את זו דרך קבוצה בפייסבוק בשם "קונים יחד דירה בראש העין וחוסכים", שאותה הקימו אור שביט ואסף אנגל, שני צעירים מתחום ההיי-טק והנדל"ן. המשפחות רכשו 38 דירות בבניין מגורים בשכונה שמקימה חברת "גיא ודורון לוי" בראש העין, בעסקה שחסכה להם כסף רב.

"הכל התחיל כשרציתי לקנות דירה בראש העין דרך מועדון חבר, ואפילו לא עליתי בהגרלה", מספר שביט, שהקים יחד עם אנגל את מיזם "אנגל שביט". "ראיתי שיש עוד אנשים מאוכזבים כמוני, וראיתי גם שמי שזכה בהגרלה הם בכלל משקיעים, והבנתי שמשהו פה לא עובד כמו שצריך. דרך הפייסבוק הגעתי לאנשים שמחפשים לקנות דירה בראש העין, מתוך הנחה שאם נגיע יחד ליזם, אנחנו כבר כוח ונוכל לקבל הרבה דברים שכרוכש בודד אי אפשר לקבל. ארגנתי כנס בבית שלי, והגיעו 100 איש. כשהייתי צריך להזיז רהיטים בסלון כדי להושיב את כולם, הבנתי שעליתי פה על משהו אמיתי. בסופו של דבר 38 משפחות רכשו ביחד דירה בראש העין, וחסכנו הרבה כסף".

שביט מסביר כי לאחרונה נרכשו 25 דירות נוספות בפרויקט של חברת "אביסרור משה ובניו" בראש העין, וקבוצות נוספות מתארגנות לרכישה מרוכזת של דירות בבאר יעקב, במודיעין וברמת גן. "אנחנו בוחרים באזור, יודעים מה התקציב ומה מחירי הדירות, והולכים על בניין שלם. האנשים נמצאים בשלב שהם כבר מעוניינים בדירה ומכירים את המחירים שמציעים הקבלנים. לא צריך לספר להם על השכונה או מדוע כדאי לקנות דירה. אנחנו דואגים שמי שמצטרף אלינו לא יהיו משקיעים, כדי שהבניין יהיה בניין טוב ואיכותי, לא כמו בפרויקטים של 'חבר' שבהם 60% מהרוכשים הם משקיעים". שביט מציג את היתרונות שנובעים מכך ליזם: " אנחנו רצים בין היזמים, וכשהם נמצאים בשלב הפרי סייל אנחנו מביאים להם 40 רוכשי דירות על מגש של כסף, ועושים את כל ההרשמות לדירה ביום אחד. זה חוסך להם הרבה כאב ראש. היזם לא מתנהל עם 40 עורכי דין, אלא עם אחד, ועלויות השיווק והתפעול שלו יורדות. גם ההסכמים המשפטיים שאנחנו מגיעים אליהם הרבה יותר טובים מהסכם של רוכש בודד.

"היזם מעמיד את משרד המכירות שלו לרשותנו לשבוע שבו אנחנו מקיימים את המפגשים וההרשמות. ספרנו שמהרגע שמשפחה הצטרפה לקבוצה ועד לחתימה על החוזה עברו 71 יום".

שביט אומר שהקנייה בקבוצה מוזילה את מחיר הדירות בשיעור שנע בין 8% ל-10%, ממחירי המחירון, בסכומים שמגיעים עד 60 אלף שקל, חוסכת עלויות של 1.5% לעו"ד, את ההצמדה למדד תשומות הבנייה, וההנחות מגיעות גם לספק שמתקין לכולם מזגן במחיר מופחת. "בגלל שאנחנו כוח קנייה, ההנחות מתגלגלות אלינו גם בעלויות המשכנתא. יש לנו הסכם עם מיטב דש, שכקבוצה של 40 אנשים נוכל לקבל דרכם משכנתא בתנאים שאף זוג בודד לא יכול לקבל מהבנק. בסך הכל אנחנו מגיעים לחיסכון של 100-140 אלף שקל". נוסף להיבט הכלכלי, שביט מזכיר שיש יתרון בכך שאנשים מכירים את השכנים מראש, שנתיים לפני האכלוס.

"אף יזם לא יתעלם"

לאחרונה החלו אנגל ושביט להתקשר גם עם חברות היי-טק באזורים שבהם הם מגבשים קבוצות רוכשים שיוכלו לערוך סקרי שוק בין היזמים שבונים באזורים הסמוכים למקום העבודה של הרוכשים הפוטנציאליים. "אנחנו נהיה מועדון 'חבר' לכל מי שלא חבר במועדון 'חבר'", אומר שביט.

לדברי אושרי זפרני, מנהל שיווק ומכירות בחברת גיא ודורון לוי, "אין יזם שיכול להתעלם מקבוצה כזאת, שקונה חצי בניין. "הם הגיעו ערב עליית המחירים והקפאנו להם את המחיר, דבר שחסך להם 20-60 אלף שקל. בנוסף הם קיבלו הטבה של 5,000 שקל במפרט הטכני של הדירות. צריך להבין שהיום היזמים נלחמים על קרקעות במכרזים, והרווח מסתכם ב-10%-12%, לכן אין הרבה מה להוריד ממחירי הדירות. הרווח שלהם הוא בעובדה שקיבלו בניין בתול, שבו יכלו לבחור את הדירות שהם רוצים, קיבלו הסדר תשלום גמיש, ופטור ממדד תשומות הבנייה לכל התקופה".

על השאלה מדוע קבצת רוכשי הדירות בראש העין לא בחרה לחכות לכניסה לתוקף של חוק המע"מ משיב שביט: "מי שקנה דירת 5 חדרים או דירות 4 חדרים בקומות האחרונות בכלל לא יכול ליהנות מחוק המע"מ גם כשייכנס לתוקף, כמו אלה בקבוצה שהם משפרי דיור. היחידים שאולי יכלו ליהנות מההטבה הם אלה שקנו דירות 4 חדרים בקומות הנמוכות, אבל גם הם לא מאמינים בחוק המע"מ, ולא בטוחים שייכנס לתוקף, או מה בכלל יקרה ביום שאחרי".

זו לא קבוצת רכישה

לדברי שביט, הרבה מהמתעניינים מתבלבלים וסבורים שההתארגנות הקבוצתית זהה לארגון של קבוצת רכישה, אולם אין זה כך לא ברמה המשפטית ולא בפועל.

בעוד שקבוצת רכישה מתגבשת באמצעות מארגן במטרה לרכוש קרקע, ורק לאחר רכישת הקרקע מתארגנים חברי הקבוצה לבחירת קבלן מבצע לבניית הדירות, הרי שקבוצת הרוכשים שמצטרפים למיזם של שביט ואנגל, רוכשים דירה מיזם, בדומה לכל רוכש בודד שרוכש דירה מיזם, ומקבלים ממנו ערבות חוק מכר. לדברי שביט, אין עלות להצטרפות לקבוצת הרכישה בפייסבוק, להוציא 4,000 שקל שישולמו לחברה מי שבסוף התהליך אמנם רכשו דירה במרוכז עם הקבוצה.