האם יו"רית רשות החשמל תואשם בביזיון בית הדין?

עובדי חברת החשמל מבקשים להטיל קנסות כבדים ועונש משמעתי על אורית פרקש-הכהן, רשות החשמל חברת החשמל ומדינת ישראל ■ הטענה: עזרה ליצרני החשמל הפרטיים

אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי

בצעד חריג וכמעט חסר תקדים במשק החשמל הגישו היום ההסתדרות וועד העובדים של חברת החשמל בקשה לבית הדין לעבודה לקבוע כי יושבת ראש רשות החשמל, רשות החשמל עצמה, חברת החשמל ומדינת ישראל ביזו את בית הדין.

העובדים וההסתדרות מבקשים מבית הדין להטיל על הארבעה קנסות כבדים ועונש משמעתי. יושבת ראש רשות החשמל אורית פרקש-הכהן הגיבה היום על הבקשה ואמרה בכנס מקצועי שעורכת רשות החשמל בירושלים כי "לא נירתע מנסיונות להלך אימים על הרגולטורים שמבצעים את עבודתם".

הבקשה החריגה הוגשה בעקבות החלטת רשות החשמל להורות לחברת החשמל לבצע סקרי היתכנות לבדיקת הגדלת תחנות הכוח הפרטיות דוראד ודליה אנרגיות בהיקף כולל של 1,300 מגוואט, כמות השקולה ל-10% מיכולת ייצור החשמל הנוכחית של המשק.

סקרי ההיתכנות הם השלב הראשון בהליך הענקת רישיון ייצור חשמל. ההוראה שניתנה ביוני נחשפה על-ידי עובדי החברה שרואים בה ניסיון של המדינה להמשיך ולקדם את ייצור החשמל הפרטי במסלול העוקף-רפורמה, שדרכו פעלה המדינה בעבר כדי לקדם ייצור חשמל פרטי על-חשבון המונופול של חברת החשמל.

היצרנים הפרטיים שנגסו בנתח השוק של חברת החשמל החלישו את ה"שאלטר" או כוח המיקוח של ועד העובדים ולחצו אותם לסגור הסכם עם המדינה לפני שהחברה תאבד את ההגמוניה שלה בשוק.

ואולם לגרסת העובדים וההסתדרות החליט בית הדין לעבודה לחסום את המסלול העוקף רפורמה ואף קבע כי כל פעולה חד-צדדית במסלול זה שתיעשה לאחר החסימה תהווה ביזיון בית הדין.

טענת העובדים מסתמכת על פסק דינו של נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה השופט רמי כהן שקבע ב-3 לאפריל כי "העובדים יימנעו מכל עיצומים ובמקביל יימנעו כל גורמי המדינה משינוי המצב הקיים היום ואשר משפיע או יכול להשפיע על הסמכויות של חברת החשמל בטרם קיום ההידברות".

יצויין כי החלטת בית הדין פורשה לחומרא על-ידי משרד המשפטים וכתוצאה מכל נמנע השר סילבן שלום מלחתום על רישיון הייצור הקבוע של תחנת הכוח הפרטית דוראד - עד שבג"צ אפשר זאת, בהסכמת העובדים. כעת טוענים העובדים כי פעולתה החד-צדדית של הרשות מפירה גם את החלטת בג"צ בעניין דוראד.