מע"מ 0% עבר בקריאה ראשונה בכנסת: חשש מקושי חוקתי

(עדכון) - החוק עבר קריאה ראשונה בתמיכה של 31 ח"כים לעומת 18 מתנגדים ■ היועמ"ש של הכנסת: "הפער בין ההטבה המוענקת למשרתים לבין מי שלא שירת מעלה ספקות באשר לסבירותו"

יאיר לפיד / צילום:איל יצהר
יאיר לפיד / צילום:איל יצהר

בחוות דעת שהופצה הערב, קובע היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, כי הצעת חוק "מע"מ אפס" סובלת מקשיים חוקתיים. ינון ממליץ לוועדת הכספים לשנות את החוק כך שיעמוד במבחן החוקתי.

חוק "אפס מע"מ" של שר האוצר, יאיר לפיד, אושר הערב במליאת הכנסת בקריאה ראשונה ומשם עבר להכנתו לקריאה שניה ושלישית בוועדת הכספים. על פי הערכות חברי הוועדה יאמצו את הביקורת של ינון, כמו גם זו של גורמים מקצועיים אחרים והצעת החוק תעבור לא מעט שינויים.

במענה לפניית חברי הכנסת משה גפני וסתיו שפיר מפרט ינון את הקשיים שהוא רואה בהצעת החוק. עיקר הביקורת של היועץ המשפטי לכנסת היא על כך שלמרות שמטרות החוק- להפחית את מחירי הדיור לרוכשי דירה ראשונה והענקת ביטוי להכרת התודה של המדינה למשרתים - הן ראויות, הן מתנגשות עם הזכות לשיוויון.

"הפער בין ההטבה המוענקת למשרתים, המגיעה עד לשיעור של 244 אלף שקל, ובין ההטבה המוענקת למי שלא שירת, המגיעה עד לשיעור של כ-145 אלף שקל, משמעותית במידה המעלה ספקות באשר לסבירותה", קובע ינון. "בהתחשב בכך שההטבה המוצעת מוענקת אף למי ששירת בשירות צבאי או אזרחי 12 חודשים בלבד, ההפרש בין המשרת ומי שלא שירת יכול להגיע עד ליותר מ-8,000 שקל לכל חודש שירות, שיעור העולה בצורה משמעותית על השכר החודשי המקובל לעובדים בגילאי 18 עד 21, לרבות הפרשות לפנסיה וצבירת ותק עבודה עבור שנים אלה".

על פי חוות הדעת, בעוד שרוכש "מוטב" ישלם מע"מ בשיעור 0% על דירה במחיר שאינו עולה על מיליון שקל, רוכש "זכאי", אשר לא שירת בצבא או בשירות אזרחי, יזכה למע"מ בשיעור 0% רק על דירות שמחירן אינו עולה על 950 אלף שקל וכאשר מדובר בדירה היקרה משיעור זה הוא לא יזכה לכל הטבה.

"הסדר מסוג זה של "הכל או לא כלום" מעורר קושי, במיוחד אל מול החובה החוקתית הדורשת כי הפגיעה בשוויון תהיה במידה הפחותה ביותר לשם הגשמת התכלית", כותב ינון.

היועץ המשפטי של הכנסת מתייחס בין היתר גם למצבו הכלכלי של הרוכש המשרת בצבא. "ההסדר המוצע בוחר דווקא בהבחנה רגרסיבית, שבמסגרתה המשרתים ה"עשירים" יותר יקבלו הטבה גדולה יותר מן המשרתים ה"עניים" יותר. כיוון שההטבה מוענקת בצורת קביעת מע"מ0% )במקום מע"מ של 18% ממחיר הדירה(, הרי שככל שמחיר הדירה גבוה יותר, שיעור ההנחה גדול יותר. לרוכש דירה בשיעור של 1.6 מיליון שקל תוענק הטבה בשיעור של 244 אלף שקל ולמי שרכש דירה בשיעור של 800 אלף שקל תוענק הטבה בשיעור של 122 אלף שקל".

לדבריו, "מעבר לכך, החלשים ביותר שבקרב המשרתים, אשר אינם יכולים לגייס הון עצמי מספיק לרכישת דירה כלשהי, לא ייהנו מכל הטבה שתקדם אותם לקראת רכישת דירה במסגרת ההסדר המוצע. מנגד על פי הצעת החוק, משרתים ממשפחות מבוססות יוכלו אף לרכוש דירה לצורכי השקעה תוך תשלום מע"מ 0%) ולאחר מכן לרכוש דירה נוספת יקרה יותר לצורך מגוריהם) שכן אין כל דרישה כי הרוכש "המוטב" יתגורר בדירה, אלא רק כי יימנע ממכירתה במשך 5 שנים".

בסיום דבריו מתייחס ינון גם להסדר המוצע ביחס לקבוצת המשרתים ולדבריו גם כאן נוצר מצב בעייתי, "שכן אין הלימה בין תכליות ההסדר (פיצוי על חסרון כיס כתוצאה מהשירות ועידוד שירות משמעותי, או לחלופין סיוע מוגדל למשרתים המתקשים ברכישת דירה) ובין אופן חלוקת ההטבה בתוך קבוצת המשרתים".

לפיד: "מטרת החוק - להוריד את המחירים"

"אני רוצה להדגיש שאני מתנגד, כעקרון, למע"מ דיפרנציאלי, אבל שוק הנדל"ן אינו שוק רגיל, ולא חלים עליו החוקים הרגילים. ממשלת ישראל היא הבעלים של 93% מהקרקעות במדינה. מה שהממשלות האחרונות עשו בעצם היה למכור לאזרחים מוצר מסויים - הקרקע - במחיר מופקע, ואז לגבות מס נוסף על המוצר שהן עצמן מכרו. זה לא מוסרי, זה לא יעיל, וזה חסם לדור שלם את האופציה להגיע לדירה משלו", כך אמר שר האוצר לפיד בהצגת החוק בכנסת.

לפיד אמר כי "חוק מע"מ אפס, שאנו מביאים היום לכנסת, הוא לא חוק שעומד לבד, אלא חלק אחד מתוך תוכנית כוללת של קבינט הדיור, שמטרתה לעלות את היצע הדירות, להקל על השוכרים, ולהוריד את המחירים.

"תוכנית מע"מ 0% היא חלק בולט בתוך התוכנית הכוללת. החל מהראשון לספטמבר, כל זוג עם ילד, תושב ישראל שלפחות אחד מבני הזוג שירת שירות צבאי או שירות לאומי ואזרחי, ששניהם עובדים ושאין דירה בבעלותם, יהיה זכאי לקבלת ההטבה. למעגל הזכאים יצטרפו גם זוגות חד מיניים ומשפחות חד הוריות שיעמדו באותם קריטריונים. רווקים מעל גיל 35 וזוגות מעל גיל 35 ללא ילדים יהיו זכאים גם הם להטבה".

"מזמן לא נתקלנו בהצעת חוק שההתנגדות לה כל כך רבה"

הצעת החוק מבקשת להעניק פטור ממע"מ לרכשי דירה ראשונה. על פי החוק, אחד התנאים לקבלת ההטבה הוא שירות צבאי או אזרחי, סעיף זה עורר התנגדות בקרב חברי הכנסת מהמפלגות החרדיות והערביות.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כדי לנסות ולהביא להורדת מחירי הדיור גם בטווח הקצר יש לבצע צעדים להקלה מיידית במחירי הדירות... המשמעות של מע"מ בשיעור אפס היא כי הקבלן יכול להזדכות על מע"מ תשומות ששילם ולא יצטרך להעביר מע"מ עסקאות בגין הדירות שמכר. מכיוון שרכיב המע"מ מהווה למעלה מ-15% ממחיר הדירה הכולל, עשויה הפחתה מיידית זו לסייע לעשרות אלפי זוגות צעירים לרכוש דירה במחירים נמוכים משמעותית ממחירי השוק הנוכחיים.

"בחוק המוצע ניתנת הטבה מוגדלת למי ששירת בצבא הגנה לישראל וכן למי ששירת בשירות לאומי, בשירות לאומי-אזרחי, או בשירות אזרחי כהגדרתם בחוק המוצע. מתן הטבה מוגדלת לאוכלוסייה תורמת זו הוא חלק מהכרת התודה והגמול של המדינה כלפי אוכלוסייה שביצעה שירות לטובת הכלל תוך נשיאה בנטל אישי וכלכלי, וביטוי לחסרון הכיס שנשאו בו עקב השירות. מתן ההטבה כאמור הוא נדבך נוסף בעידוד אזרחי המדינה לבצע שירות צבאי או שירות לאומי - אזרחי".

טרם ההצבעה קיימה מליאת הכנסת דיון בהצעה. ח"כ דב חנין, יו"ר שדולת הדיור בכנסת, תקף את ההצעה. "מזמן לא נתקלנו בהצעת חוק שההתנגדות לה כל כך רבה ורחבת ממדים. מע"מ דיפרנציאלי זה רעיון נפלא, אבל למה לא על תרופות? למה לא על מזון בסיס? כבר שנים אנחנו דורשים את זה ואומרים לנו - מע"מ דיפרנציאלי יהרוס את הכלכלה. אז עכשיו אנחנו רואים שכשהממשלה רוצה היא יכולה ושהכלכלה האמיתית היא פוליטיקה", אמר חנין.

הוא הצביע על הבעיות בחוק ואמר כי החוק לא יתן מענה למצוקת הדיור. "למי הולכים המיליארדים שמושקעים בו? למי שכבר יש לו כסף לקנות דירות. לא לאלפי הממתינים לדיור ציבורי, לא לאלה שנאבקים במחירי השכירות. החוק הזה יפגע בפריפריה. כי למה שמישהו יקנה דירה זולה בפריפריה אם יוכל לקבל הטבה גדולה במרכז. וזה כמובן חוק מפלה המהווה פגיעה בחרדים ובערבים. גם ברמה הכלכלית החוק הזה מוטעה. הוא ייצור עליית ביקושים וכך ייגרום לעליית מחירי הדיור. הממשלה הזאת טועה באופן עקבי בהבנת משבר הדיור. בלי לתת מענה לסוגים השונים של הביקושים לא נפתור שום בעיה".

בתגובה לחוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת, אומר מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון הרב עו"ד אורי רגב כי "הטענה שלא ניתן לתגמל את המשרתים והדבר מעורר קשיים חוקתיים בלתי סבירה. אלפי חרדים וערבים מבצעים היום מדי שנה שירות צבאי ואזרחי. ממילא, לא מדובר באפליה לטובה של מגזר אחד על פני מגזר שני אלא בהעדפה מוצדקת על פי כל קנה מידה חוקתי של מי שבחרו לשרת בכל מגזר ומגזר על פני מי שבחרו להשתמט משירות".

רגב ציין ש"הממשלה הזו התחילה להעדיף את המשרתים אבל אינה עושה זאת די. ראוי היה שהרבה יותר הטבות יותנו בשירות צבאי או לאומי או אזרחי. לאור האפשרות שינסו לסרס את החוק בועדת הכספים" קרא רגב לאוצר, "לשלב בו גם קירטריון של מיצוי כושר ההשתכרות. כך לפחות לא נסבסד את מי שמשתמט גם מצבא וגם מעבודה".