"מונדיאל של שוערים". לא בטוח

לפי ניתוח שערך שוער העבר של נבחרת מקסיקו, חורחה קמפוס, 28% מהגולים שנכבשו במונדיאל נבעו מטעויות ישירות של השוערים

טים קרול הציל שני פנדלים והעלה את הולנד לחצי הגמר. קיילור נאבאס ספג רק שני שערים בחמישה משחקים, הדף או עצר קרוב ל-90% מהבעיטות למסגרת שלו, והפך לגיבור של קוסטה ריקה. טים הווארד רשם 16 הצלות במשחק אחד במדי ארה"ב. וכמובן, אף אחד לא יכול לשכוח את תצוגות האינסטינקטים של גיז'רמו אוצ'ואה בשער של מקסיקו. בערוץ הטלוויזיה הגרמני "דויטשה וולה" הגדירו השבוע את מונדיאל 2014 כ"מפגן שוערות מרהיב לעין". בעיתון האנגלי "דיילי מייל" החמיאו במהלך הטורניר לשוערים עם הכותרת "שרי ההגנה". אם אתם מאמינים לבאזז - הרי שאנחנו חוזים בגביע העולם עם תצוגות השוערים הגדולות ביותר בהיסטוריה. לא ככה?

אז זהו, שלא ממש - לפחות אם תשאלו את חורחה קמפוס, שהגן על שערה של מקסיקו בגביעי העולם 1994 ו-1998, ובסך הכל רשם 130 הופעות בינלאומיות. קמפוס צפה ב-140 השערים הראשונים שנכבשו בברזיל 2014 (מתוך 167 עד כה), ועל-פי ניתוחו הדקדקני, 39 מתוכם, או 28%, נבעו מטעויות ישירות של השוערים. קמפוס טוען, בכתבה שמתפרסמת ב"וול סטריט ג'ורנל", כי אחד המאפיינים הרעים של השוערים במונדיאל הזה הוא הימנעות מיציאה לכדורי גבוה. "השוערים בברזיל 2014 רעים", טוען המקסיקני. "הם מפחדים לצאת מקו השער. אף אחד לא מלמד אותם את המקצוע". לפחות 15 מתוך השערים שקמפוס בדק בניתוח שלו, הגיעו לאחר ששוערים נשארו על הקו בהרמות שהיו אמורים לצאת אליהם, או שיצאו להגבהות - אך פספסו את הכדור.

מה מעיד באמת על גדולה של שוער? הדיפות מדהימות קרוב לשער זה פרמטר אחד חשוב. פרמטר אפילו יותר קריטי הוא מלכתחילה לדעת להימנע מהצורך לעמוד במבחנים כאלו. מנואל נוייר, השוער הטוב במונדיאל, עונה על הפרמטרים: לפי נתוני חברת הסטטיסטיקה "אופטה", במהלך המשחק מול אלג'יריה הוא נגע בכדור 19 פעמים מחוץ לרחבת ה-16 שלו, וכך ניטרל את היכולת של היריבה בכלל להגיע למצבי כיבוש, וממנו עצמו מנע את הצורך להתמתח.

לפי "מפת החום" של "אופטה", שבודקת את מיקומי השחקנים על המגרש - נוייר מבלה את רוב זמנו לפני נקודת הפנדל, במרחק של כ-12 מטרים מקו השער. אוצ'ואה המקסיקני דווקא התחפר עמוק בתוך רחבת החמש, לפי "מפת חום" זהה שנעשתה לו - ונתן להגנה המקסיקנית הקשוחה לעשות "בשבילו" את רוב העבודה.

נכון, היו לאוצ'ואה כמה הצלות מרהיבות במשחקים נגד ברזיל והולנד - אך אם הוא היה יותר אגרסיבי, אם היה שולט ברחבה - ייתכן כי כלל לא היה נזקק להן. כמו למשל ההצלה האינסטינקטיבית הזכורה שלו נגד הולנד, מהבעיטה של סטפן דה פריי: מצב שהגיע רק לאחר שאוצ'ואה נתקע על הקו ולא "תקף" את ההגבהה ההולנדית.

בהקשר הזה, פטר צ'ך, בין שניים-שלושה השוערים הטובים בעולם בעשור האחרון, אמר במספר הזדמנויות בעבר כי "יש אלפי שוערים עם רפלקסים מצוינים, אבל יש מעט מאוד שגם יודעים לקבל החלטות נכונות".

אז ברור - יש כמה תצוגות שוערים נפלאות במונדיאל הזה. אבל אין צורך להפוך אותו לטורניר ששינה את פני המקצוע.