"בקיבוץ יש 400 תושבים ורק 9 ממ"דים, זה פשוט אבסורד"

חבר קיבוץ גלאון אלעד זלקין: "יש לנו שני ילדים בני 4 וחצי שנה, אחד מהם כבר ישן כשנשמעה האזעקה, ורצנו מחוץ לבית למצוא מחסה מאחורי קיר בטון. אני ממש לא בטוח איפה נישן הלילה"

פגיעה בעוטף עזה / צילום: רויטרס
פגיעה בעוטף עזה / צילום: רויטרס

"נפלו פה טילים במרחק של פחות מ-100 מטר מבתי מגורים, ואין לנו ממ"דים" סיפר היום חבר קיבוץ גלאון אלעד זלקין, לאחר שמטח טילים מרצועת עזה פגע אמש בתוך שטח הקיבוץ. "בקיבוץ יש 400 תושבים ורק 9 ממ"דים, זה פשוט אבסורד. יש גם מקלטים שפזורים ברחבי הקיבוץ, אבל להגיע אליהם לוקח יותר זמן מאשר לוקח לטילים להגיע". מספר זלקין. "יש לנו שני ילדים בני 4 וחצי שנה, אחד מהם כבר ישן כשנשמעה האזעקה, ורצנו מחוץ לבית למצוא מחסה מאחורי קיר בטון. אני ממש לא בטוח איפה נישן הלילה".

ראש המועצה האזורית יואב מטי צרפתי הרכבי, שבתחומה נמצא קיבוץ גלאון, מותחת ביקורת על טיפול הממשלה בנושא מיגון הבתים בישובי הדרום: "70% מהבתים בתחום המועצה האזורית יואב הם בתים ישנים ולא ממוגנים. רשות מקומית לא יכולה למגן בתים אלא אם הממשלה מחליטה למגן ולממן את מיגון הבתים. אין לי ספק שהממשלה תיאלץ להרחיב את טווח מיגון הבתים ממרחק של 7 ק"מ מרצועת עזה שנהוג היום, לתחום רחב יותר, ל-15 ק"מ וגם ל-40 ק"מ".

זלקין רכש ב-2012 יחד עם 38 משפחות נוספות מגרשים לבנייה בקיבוץ, הממוקם קילומטרים ספורים מקרית גת, במטרה לבנות עליהם את ביתן, אלא שלדבריו, זמן קצר לאחר החתימה על ההסכם, הודיעה רשות מקרקעי ישראל כי היא מקפיאה את היתרי הבנייה בגלאון. "יש חוזים חתומים, יש קבלן, ויש 39 משפחות שממתינות לבנות בית" מספר זלקין בתסכול. "יושבים פקידים בממשלה ומקבלים שכר במטרה לקדם בנייה, ובפועל תוקעים אותה. אני לא מבין איך הקפאת היתרי בנייה לשכונה אחת בקיבוץ גלאון מקדמת איזשהו אינטרס של מישהו. אומרים לנו שאנחנו לא אזור עדיפות לאומית, ושקיבוצים במרכז הארץ יושבים על קרקעות ששוות הרבה כסף. ואני אומר, תפקחו את העיניים, אנחנו אזור פריפריאלי, לא לקחנו קרקעות מאף אחד, אני רוצה לשלם על הקרקע ולא נותנים לי, וכבר שנתיים גר בשכירות בהמתנה להיתר בנייה. זה הגיוני שאנחנו נפגעים בגלל שקיבוץ שפיים יושב על הקרקעות הכי יקרות במדינה? עכשיו גם יורים עלינו טילים ואני שואל מה עוד צריך לקרות?"

יחד עם זאת מציינת צרפתי הרכבי, כי תושבי ישובי המועצה יכולים לממן בעצמם הקמת ממ"דים בבתים. "קיים מסלול ירוק לקבלת היתר בנייה לבניית ממ"ד, כאשר ישובי המועצה במקרה זה לא נזקקים לקבלת אישור רשות מקרקעי ישראל, אלא לאישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בלבד", היא מסבירה.

לדברי איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, "אירועי הלילה והימים האחרונים ממחישים ביתר שאת את השפעת הקפאת הבנייה על חברי הקיבוצים ובמקרה זה, קיבוצי קו העימות שלא יכולים לבנות ממ"דים לכלל התושבים. קיבוץ גלאון הוא רק אחד מן הקיבוצים שחבריו נמצאים במצב בלתי אפשרי ובסכנה אמתית עקב מיגון חסר. אנו נמצאים על סף הגעה להסדר שיאפשר לקיבוצים לשוב ולבנות ואני קורא לכל הנוגעים בדבר -בייחוד לאור המצב הביטחוני להביא לפתרון המצב בהקדם האפשרי".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר כי "במשך שנים קלטו הקיבוצים חברים חדשים לקיבוצים מבלי ששילמו אגורה אחת למדינה עבור הקרקע. הרשות פנתה לתנועה הקיבוצית וביקשה להסדיר את נושא התשלום עבור החברים החדשים והציעה מתווה ביניים במסגרתו

חותמת הרשות על היתרי בנייה כדי שהקיבוצים יוכלו להמשיך בבנייה ללא כל עיכוב. במסגרת זו נחתמו מאות היתרי בנייה בקיבוצים ברחבי הארץ. בישובי קו עימות ובאזורי עדיפות א' המשיכה הבנייה ללא כל מגבלה ונחתמו קרוב ל 2,000 היתרי בנייה. בחלק קטן מהמקרים, בקיבוצים במרכז הארץ (לא באיזורי עדיפות לאומית ), נדרשים הקיבוצים לשלם ערבות שבין 50-200 אלף שח בתמורה לקבלת ההיתרים, במסגרת הסכם ביניים , עד להשגת הסכם כולל".

כאמור מחר, אמור להתקיים דיון במועצת מקרקעי ישראל על טיוטת ההסדר בין המדינה לתנועה הקיבוצית, שעל פיו ייקבע מתווה לשיוך בתים וביטול הקפאת הבנייה בקיבוצים.